8l, 30l. innehållshjäp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • silverfisk
    • August 2009
    • 5

    8l, 30l. innehållshjäp

    Jag har startat upp ett litet 8l akvarium som jag har mkt växter i. Jag funderar på att ha lite algätande djur som räkor och snäckor i. Får det rum med mer? Kan man ha 2 st dvärgklogrodor i oxå? Eller ska man ha någon fisk som är liten och gillar att vara få?
    Jag kommer i vecka starta upp ett 30l och har väl lite mera att "röra" mig med då och tänkte börja med några endlers. Vad kan man kombinera med för mer fiskar i 30l sen när endlersarna börjat "trivas"?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    i 8 liter kan du inte ha något mer än räkor och snäckor. kör på en amoräka som käkar alger och så kan du köra på körsbärsräkor, de ynglar av sig som guppys :P.

    i 30 liter kan du inte ha så mkt heller, men kör bara på guppy där eller kanske en kampfisk .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • silverfisk
      • August 2009
      • 5

      #3
      Som tur var har jag inte köpt det större ännu. Det som gör mig skrajsen med större akvarium är om det börjar rinna/läcka. Hum hur är det med 50l-60l hur kuliga/ många fiskar kan man tänka sig där? De behöver inte vara stora och vill helst ha 2olika sorter en en av många.

      Vad har du i din 30 l såg att du hade det.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        jag har kampfisk . trevliga fiskar
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          glömde svara på de andra . I ett 60 liter kan du ha platy, kanske någon gurami eller kampfisk med. gå in på artbeskrivningarna och kolla lite .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • silverfisk
            • August 2009
            • 5

            #6
            Hittar inget specefikt som heter artbeskrivnigar. Är det utanför forumet du menar?

            Kommentar

            • silverfisk
              • August 2009
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av silverfisk
              Hittar inget specefikt som heter artbeskrivnigar. Är det utanför forumet du menar?
              Letat lite till nu såg jag det längst upp. Lite för små bokstaäver för mig
              Tack föra alla svar jag fått.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                om du kollar uppe där det står zoopet så ser du olika rubriker. om du klickar på "avdelningar" och sen när du håller på den så kommer det ner som en gardin med olika saker som du kan gå och den första så står det artbeskrivningar. klicka på den och du kommer till de olika fiskgrupperna .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ursprungligen postat av silverfisk
                  Letat lite till nu såg jag det längst upp. Lite för små bokstaäver för mig
                  Tack föra alla svar jag fått.

                  bra att du hittade det . lycka till
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • silverfisk
                    • August 2009
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    om du kollar uppe där det står zoopet så ser du olika rubriker. om du klickar på "avdelningar" och sen när du håller på den så kommer det ner som en gardin med olika saker som du kan gå och den första så står det artbeskrivningar. klicka på den och du kommer till de olika fiskgrupperna .
                    tack
                    märkte att det inte var riktig rätt där jag det hittade....

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Ursprungligen postat av silverfisk
                      Som tur var har jag inte köpt det större ännu. Det som gör mig skrajsen med större akvarium är om det börjar rinna/läcka. Hum hur är det med 50l-60l hur kuliga/ många fiskar kan man tänka sig där? De behöver inte vara stora och vill helst ha 2olika sorter en en av många.

                      Vad har du i din 30 l såg att du hade det.
                      Det spelar inte så stor roll för ett golv och trossbotten, om det läcker ut 30 eller 50 liter vatten!! Det måste åtgärdas på samma sätt.
                      Om man lodar in akvariet rätt så är risken minimal att det ska börja läcka.
                      Kolla hemförsäkringen så vet du vad som gäller.

                      I ett åttaliters tycker jag inte ens att det passar med räkor, det är för litet för annat än växter.
                      I ett 30 liters kan du ha räkor men absolut inga grodor.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin

                        I ett åttaliters tycker jag inte ens att det passar med räkor, det är för litet för annat än växter.
                        I ett 30 liters kan du ha räkor men absolut inga grodor.
                        instämmer till fullo
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        Arbetssätt...