ph-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brell
    • August 2009
    • 2

    ph-värde

    hejsan hoppsan

    jag har precis köpt mig ett akvarium, men har en liten fundering. Det här med hur högt eller lågt ph-värdet ska vara beroende på fisk verkar ju hyffsat viktigt, men hur mäter man värdet? och var köper man en sån manick?

    / Gabriélle
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Köp ett dropptest i akvarieaffären. Det kostar någon hundring men är välinvesterade pengar.
    Men det är bättre med ett stabilt pH än att du laborerar med det för att få det mest optimala för just dina fiskar, vill de tex hellst ha 6,5 är det bättre att du låter det vara på 7,0 än att hålla på att joddla med vattnet för att få ner det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • brell
      • August 2009
      • 2

      #3
      Tack så mycket Anders

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av brell
        hejsan hoppsan

        jag har precis köpt mig ett akvarium, men har en liten fundering. Det här med hur högt eller lågt ph-värdet ska vara beroende på fisk verkar ju hyffsat viktigt, men hur mäter man värdet? och var köper man en sån manick?

        / Gabriélle
        PH är ganska oväsentligt, köp istället ett KH (karbonathårdhet) test och när du mäter bör du helst vara över fyra, betyder då att du har ett stabilt vatten! Då kommer också pH att hålla sig stabilt och stabilitet är det enskilt viktigaste för fisken
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Eller struntar i det helt då kranen håller ett helt OK värden i dem flesta fall och det funkar alldeles perfekt till dem flesta fiskarna,om man nu sköter sina VB så ser jag ingen mening med det igentligen.Om man nu måste få till ett lågt eller ett högre pH så hade jag satsat på ett pH och ett KH droppest bra att ha i framtiden kanske.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          Arbetssätt...