Blir växterna uppätna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina32
    • April 2009
    • 13

    Blir växterna uppätna?

    Hej!

    Undrar varför vissa växter i vårt akvarium ser ut som om de har blivit uppätna? Eller kan det vara nåt annat som gör att de tycks "försvinna"? Vet inte vad växterna heter, med de växter som ser ut som bara blad är helt okej. Med de som tycks bli uppätna är snabbväxande och blir som långa slingrande växter men små "barrliknande" stänger om jag nu säger så. Kan bli jätte lång. Allt är borta och kvar blir endast den långa tunna stjälken.

    Har dessa fiskar i akvariet, skalarer, silverhaj, algbarb, guldbarb, blåsömns ciklid, pansarmal, kinesisk algätare, tigerbotia, harneskmal. Får fiskarna för lite mat, eller behöver malarna nån skild sorts mat? Har nu enbart givit flingfoder, men har för mig att det borde räcka också för malarna, eftersom de äter alger och sånt som det säkert finns gott om i akvariet (450 l).
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Skulle tro att det handlar cabomba eller liknande och de är otroligt ljuskrävande och svåra att hålla liv i!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Miina32
      • April 2009
      • 13

      #3
      Nej, det är inte cabomba, hittade en bild på dem. De är lite smalare till växten och har små platta korta blad som är högst 5 mm bred. De små bladen växer direkt ut från stammen med jämna mellanrum.

      Kommentar

      • Spongeduck
        • June 2009
        • 366

        #4
        Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men är det kanske vattenpest ?

        Kommentar

        • Miina32
          • April 2009
          • 13

          #5
          Precis en sån är det...vattenpest. Är det ljuset det beror på? Fast de är ju inte så ljuskrävande eller? Är endast stammen kvar på vissa.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Hur mycket ljus har du då?
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Miina32
              • April 2009
              • 13

              #7
              Det är två styckna vanliga lysrör, ca 57 cm långa är varje lysrör och 18 w/st. Akvariet är 450 l, 150 x 50 x 60 cm. Hela lampan är 80 cm lång så den lyser lite dåligt på sidorna. Men just de växterna är direkt under lampan.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Jaha, det var ju inte mycket ljus till ett så stort akvarium. Har du reflektorer över lysrören då?
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Miina32
                  • April 2009
                  • 13

                  #9
                  Hmmm...vet inte vad reflektorer är (är ju nyörjare ;-) ). Det är en silverfärgad fyrkantig lampa och lysrören sitter in i lampan bredvid varandra. Det är en akvarielampa, men lysrören är vanliga. Dubbellampa kallade han det för den som vi köpte akvariet av.

                  Kommentar

                  • vaim
                    • April 2009
                    • 116

                    #10
                    Det är stor skillnad på riktiga akvarierör och vanliga rör.
                    Jag har själv testat när jag kommit över vanliga billigt men de lyser inget vidare.
                    De flesta brukar rekommendera Aquarelle, dyra men bra.

                    I vanlig lampaffär kom jag över Sylvania Aquastar billigt för 120kr/st och då har jag 150cm. Jag tycker dom fungerar utmärkt, riktigt bra ljus.

                    Snabbväxande växter är inte tåliga och malar kan äta växter oftast då växter med större blad där de kan suga sig fast.
                    Skaffa några tåliga växter med blad modell mindre och se om det går bra.
                    Ett tips är Anubias som du kan knyta fast med fiskelina på en rot eller sten så växer dom fast. Snyggt och tåligt
                    http://vaim.se
                    http://twitter.com/vaim

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      låter som en kombination av dåligt ljus och näringsbrist.

                      en hel del av de snabbväxande suger ut all näring i karet på kort tid.

                      sedan dör de utan näring.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Miina32
                        • April 2009
                        • 13

                        #12
                        Har näringen easycarbo, men måste erkänna att jag har slarvat med att använda den. Har inte gett varje vecka som man kanske skall göra, eller?

                        Så...det blir nog till att börja använda näringen oftare kanske och sen skall jag se efter bättre lysrör. Tyckte bara att när jag gav näring en gång i veckan så växte det så det knakade i akvariet. Främst då vattenpesten. Dem fick man knipsa av rätt ofta så att den inte skulle växa över hela ytan på akvariet.

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #13
                          Ursprungligen postat av Miina32
                          Har näringen easycarbo, men måste erkänna att jag har slarvat med att använda den. Har inte gett varje vecka som man kanske skall göra, eller?

                          Så...det blir nog till att börja använda näringen oftare kanske och sen skall jag se efter bättre lysrör. Tyckte bara att när jag gav näring en gång i veckan så växte det så det knakade i akvariet. Främst då vattenpesten. Dem fick man knipsa av rätt ofta så att den inte skulle växa över hela ytan på akvariet.
                          EasyCarbo ska man pytsa i varje dag, det står på flaskan hur du ska dosera. Men det är ingen komplett näring utan bara ett komplement till gödning som t ex PMDD eller Tropica Aquacare. (Det finns en massa olika sorter)
                          Senast redigerad av Salta Katten; 23 August 2009, 20:15.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...