Får hem akvarium idag! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Får hem akvarium idag! Hjälp!

    Jag ska tydligen köpa akvarium blev lite hastigt bestämt. Egentligen var det meningen att jag skulle köpa ett utan fiskar men så blev det inte, istället köper jag ett med fiskar, växter och allt s.a.s.
    Hur ska jag bäst gå till väga?
    Skulle gissa att det är ett femtiotal fiskar, går det att utan vidare släppa i dem? (akvariet är på 300l)
    Ska jag ha i såntdär medel i vattnet innan?
    blir det bättre om jag tar lite vatten från mitt andra (60liters) eller blir det så lite att det inte spelar någon roll?

    Hur transporterar man bäst fiskar? klarar de en resa på ca 45 min?

    Hoppas någon har tid att svara idag!
  • ManU
    • July 2009
    • 13

    #2
    Hej. Några tankar kring din frågeställning. Fiskarna klarar utan vidare en transport på 45 minuter om de inte är väldigt känsliga. Bästa sättet tror jag är i spannar med vatten från akvariet. Detta vatten använder du sedan till att fylla akvariet igen. Försök att få med så lite avföring och annat från fiskarna som möjligt. Om du låter filtret i pumpen (vet inte vilken typ av pump du får till) vara i vattnet så är det redan inkört med bra bakterier i och den floran hålls hyfsat bra igång. Ta lite vatten från ditt 60-liters kar. Det gör i alla fall ingen skada. Jag har ingen större erfarenhet av kemiska tillsatser men eftersom det finns kan det väl inte heller skada. Lycka till!
    Mvh Mattias

    Kommentar

    • zezzan_linn
      • November 2007
      • 132

      #3
      Fick igång akvariet tillslut *pust*. dock var det 3 kardinaltetror som inte överlevde resan

      Nu sitter jag här framför mitt nya fina akvarium och försöker identifiera alla fiskar jag fått. har faktiskt lyckats ganska bra MEN, det finns en liten fisk ca 3 cm som är röd, nästan åt det rosa hållet tycker jag, med en mörk fläck på huvudet. Vad kan det vara för någon? "barb" ringer i mina öron..

      Har även ett gäng med malar som jag lyckats identifiera alla utom två
      1* den är helgrå och har glänsande fjäll likt en mört. Den har ganska "fiskigt" utseende och om det inte vore för munnen hade jag nog inte trott att det vore en mal.
      2* den är ganska lång och smal. nästan "abborr-mönster".

      Någon som vet?

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Den andra fisken låter som någon garra eller typ algätare (siamesisk? Stenalgätare?)

        Kommentar

        • zezzan_linn
          • November 2007
          • 132

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Den andra fisken låter som någon garra eller typ algätare (siamesisk? Stenalgätare?)
          sökte på stenalgätare och kände genast igen den en sån verkar det vara.

          Kommentar

          • zezzan_linn
            • November 2007
            • 132

            #6
            Har fått en hel del olika fisksorter men jag har bestämt mig för att byta bort endel av dem till fiskaffären. bla. några stora malar (golden nugget, segelfenspleco mm.) och kanske köpa en mindre mal istället.

            De jag har tänkt behålla är iaf:
            * 1 silverhaj.
            * 7 svärdbärare
            * 2 metallpansarmalar och 1 pansarmal som jag inte vet namnet på, den är iaf randig.
            * 4 praktbotior
            * 6 st sebrafiskar
            * 5 blackmolly
            * 10 kardinaler
            * 1 stenalgätare
            * 1 kuhlii-ål

            Hade tänk köpa fler av några av sorterna samt köpa ett gäng siamesiska algätare. Tror ni att det blir för mycket i ett 300liters?
            ..och kommer silverhajen(hajarna?) äta upp kardinaltetrorna när den blir större?
            behöver black molly salt i vattnet?

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Ursprungligen postat av zezzan_linn
              Har fått en hel del olika fisksorter men jag har bestämt mig för att byta bort endel av dem till fiskaffären. bla. några stora malar (golden nugget, segelfenspleco mm.) och kanske köpa en mindre mal istället.

              De jag har tänkt behålla är iaf:
              * 1 silverhaj.
              * 7 svärdbärare
              * 2 metallpansarmalar och 1 pansarmal som jag inte vet namnet på, den är iaf randig.
              * 4 praktbotior
              * 6 st sebrafiskar
              * 5 blackmolly
              * 10 kardinaler
              * 1 stenalgätare
              * 1 kuhlii-ål

              Hade tänk köpa fler av några av sorterna samt köpa ett gäng siamesiska algätare. Tror ni att det blir för mycket i ett 300liters?
              ..och kommer silverhajen(hajarna?) äta upp kardinaltetrorna när den blir större?
              behöver black molly salt i vattnet?
              Eftersom silverhajar är stimfisk så tycker i alla fall jag att du kan göra dig av med den med. Komplettera pansarmalarna med minst 3 till (stimfisk=minst 6st). Se till att få bra betalt av zoohandlaren då en nugget på 6cm går på i normala fall mellan 3-400:-/st i handeln. Skulle själv komplettera med minst 10 sebrafiskar och 10 kardinaler, 2-3 siameser. I vissa fall kan saltet behövas, men dagens molly är oftast odlade i rent sötvatten.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • zezzan_linn
                • November 2007
                • 132

                #8
                Ursprungligen postat av C.Ciklid
                Eftersom silverhajar är stimfisk så tycker i alla fall jag att du kan göra dig av med den med. Komplettera pansarmalarna med minst 3 till (stimfisk=minst 6st). Se till att få bra betalt av zoohandlaren då en nugget på 6cm går på i normala fall mellan 3-400:-/st i handeln. Skulle själv komplettera med minst 10 sebrafiskar och 10 kardinaler, 2-3 siameser. I vissa fall kan saltet behövas, men dagens molly är oftast odlade i rent sötvatten.
                //Camilla
                jo, jag vet att nuggets är dyra. här kostar de 500kr (!).

                Det blir nog till att byta bort silverhajen isf. lite synd då de är så vackra :/

                Kommentar

                Arbetssätt...