Kan man lägga i växter samt grus i efterhand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tinajade
    • August 2009
    • 1

    Kan man lägga i växter samt grus i efterhand?

    Är nybörjare och har ingen erfarenhet av akvarie alls.Verkar som att gruset i vårt nya akvarium inte räcker till och att växtens rötter inte helt är täckta, kan man justera detta när det redan finns fiskar i akvariet?Kan man även i efterhand justera och tillsätta fler växter samt dekoration i akvariet?
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #2
    Hej! Har du läst nybörjarguiden? Där står det en massa nyttigt bland annat om hur man introducerar fisk. Jag skulle fylla på med grus först innan jag häver i fiskarna. Akvariet och dess bakteriekultur är så instabilt och känsligt att jag inte skulle vilja göra något som ställer till det ytterligare i början. Dvs i med grus och växter först, biokultur och sånt, vänta nån dag eller två och sen i med nån fisk eller två och sen vänta minst två veckor.
    www.devons.se

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Om du nu redan har fiskar i så går det bra att fylla på med grus i efterhand. Se till att det nya gruset är väl sköljt. Använd ett litet mått, t ex decilitermått, för att försiktigt lägga det nya gruset på plats runt växterna.
      Är det mycket grus som ska i så kan du ju ta upp fiskarna och ha i en hink under tiden du grejar runt. Passa på när du ska byta vatten och använd akvarievatten i hinken.
      Är fiskarna alldeles nyintroducerade så kan du vänta nån vecka så att de har hunnit acklimatisera sig och inte blir så stressade. Släck lampan efteråt eftersom mörker har en lugnande inverkan på fiskarna.

      Enklaste sättet att skölja grus är att använda ett durkslag och en dusch. Skölj över en hink så slipper du hålla durkslaget och eventuellt tappat grus inte repar dusch/badkarsbotten.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      Arbetssätt...