Första akvariumet uppe.. nu har jag problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Första akvariumet uppe.. nu har jag problem

    Tjenare, startade upp ett akvarium för 1 vecka sedan, i akvariet hade jag lite fiskar jag fått utav en kompis som nyss köpt nytt akvarium där några av mina favoriter medföljde..

    En utav dessa var en Zebraciklid.
    I vetskap om att cikliden kände sig ensam och osäker i akvariumet så beslöt jag mig för att köpa 2 till..

    Dum som jag är så köper jag ett lekpar, och så klart stöter dom bort den ensama honan..

    Det var inte så att jag inte visste att det skulle ske, hade bara hjärnsläpp i stort sett, och planen gick inte som planerad,...

    Nåväl, i akvariumet har jag gott om sten och grottor, botten består utav rätt stora vita kantiga stenar..

    Men fått ett problem!!!

    Zebra ciklid lekparet som består utav en näst intill fullvuxen hanne (ca: 12cm) och en hona som är 3/5 delar så stor har börjat gräva.. FÖR MYCKET..

    Antar att det beror på att dom förbereder inför en enventuell kull..

    Vad är då problemet med detta..

    Jo, den stora hannen är så stor att han inte får plats i grottorna i akvariumet. Försökt bygga större men mina stenar är för små, kommer dock bygga en större när jag köpt större lavastenar.. men, dom har flyttat på mina "stora" stenar jag har som botten och gjort en grop rätt ner hela vägen till glaset, och staplat all sten i en stoooor hög imot glaset.. och dom slutar inte?

    Problem nummer 2 är att dom gräver precis vid ett par hyffsat stora stenar som är staplade som en grotta.. Flyttade om stenarna lite förrut för att stabilisera det, men då förstorade dom bara utgrävningen med en större radie..


    Så vad har ni för lösningar på mitt problem..?

    Det jag vill är helt enkelt att dom inte ska gräva för mycket, just nu har dom grävt till glaset och det är minst 4-5 cm med sten dom flyttat..

    Skulle en stor rymmlig grotta göra att de slutade gräva och använde det som revir istället?

    Snälla, alla svar uppskattas!!!!!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Frisen
    • July 2009
    • 36

    #2
    Vill du att stenarna ska ligga som du lagt dom kan du ju alltid limma ihop dom med lite akvariesilicon.

    Dock verkar ju dina fiskar veta hur dom vill ha det så det kanske är bäst att låta Herr byggmästarciklid stapla upp dom som han vill ha det, därefter silicona ihop stenarna som de var.

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Min svåger och svägerska har ett stort akvarium med zebra- och malawiciklider och de håller också på och bygger om så fort akvariet städats och möblerats om av tvåbeningarna. Det är bara att låta dem hållas som gäller, då de fått det så sitt sätt slutar de, inte förr.

      Läste att någon föreslog frigolit i botten på akvariet för att skydda det mot eventuella omkullfallande stenar, det kanske vore nåt?

      Att silikona fast stenarna verkar ju som ett bra tips också! En fråga bara - jag fick lära mig att man SKA möblera om i ett ciklidakvarium med jämna mellanrum för att inte reviren ska bli för hårda och de börjar slåss för mycket. Möblerar man om med jämna mellanrum blir det "0" så att säga och lika nytt för dem alla och då får alla chans till sitt eget rivir. Sabbbar man inte det genom att sätta fast inredningen? Eller man kanske bara ska sätta fast vissa delar?
      www.devons.se

      Kommentar

      • exight
        • July 2009
        • 167

        #4
        okej, tack för tipset.. nåväl nu vet jag varför dom möblerade om..

        De grävde en grop för att en sten som var ner grävd skulle komma fram..
        Nu under natten har honan lagt rom över hela stenen, skulle tippa på över 40 romkorn... (dock så är jag kass med ögonmått mm )

        Men det blir ju ett nytt problem vad ska jag göra?
        Jag vill inte ha fler :S
        Senast redigerad av exight; 09 August 2009, 14:44.
        Tidigare: 120L Malawi
        Tidigare: 275L Mix
        Tidigare: 540L Mix
        Nu: 275L Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Om du låter kornen ligga kvar kommer cikliderna formodligen käka upp i princip allihop. Svågern och svägerskan får ytterst sällan yngel även om de ofta ser rom och fiskarna leker friskt.
          www.devons.se

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av exight
            Tjenare, startade upp ett akvarium för 1 vecka sedan, i akvariet hade jag lite fiskar jag fått utav en kompis som nyss köpt nytt akvarium där några av mina favoriter medföljde..

            En utav dessa var en Zebraciklid.
            I vetskap om att cikliden kände sig ensam och osäker i akvariumet så beslöt jag mig för att köpa 2 till..

            Dum som jag är så köper jag ett lekpar, och så klart stöter dom bort den ensama honan..

            Det var inte så att jag inte visste att det skulle ske, hade bara hjärnsläpp i stort sett, och planen gick inte som planerad,...

            Nåväl, i akvariumet har jag gott om sten och grottor, botten består utav rätt stora vita kantiga stenar..

            Men fått ett problem!!!

            Zebra ciklid lekparet som består utav en näst intill fullvuxen hanne (ca: 12cm) och en hona som är 3/5 delar så stor har börjat gräva.. FÖR MYCKET..

            Antar att det beror på att dom förbereder inför en enventuell kull..

            Vad är då problemet med detta..

            Jo, den stora hannen är så stor att han inte får plats i grottorna i akvariumet. Försökt bygga större men mina stenar är för små, kommer dock bygga en större när jag köpt större lavastenar.. men, dom har flyttat på mina "stora" stenar jag har som botten och gjort en grop rätt ner hela vägen till glaset, och staplat all sten i en stoooor hög imot glaset.. och dom slutar inte?

            Problem nummer 2 är att dom gräver precis vid ett par hyffsat stora stenar som är staplade som en grotta.. Flyttade om stenarna lite förrut för att stabilisera det, men då förstorade dom bara utgrävningen med en större radie..


            Så vad har ni för lösningar på mitt problem..?

            Det jag vill är helt enkelt att dom inte ska gräva för mycket, just nu har dom grävt till glaset och det är minst 4-5 cm med sten dom flyttat..

            Skulle en stor rymmlig grotta göra att de slutade gräva och använde det som revir istället?

            Snälla, alla svar uppskattas!!!!!
            Byt ut bottensubstratet till finkornig sand så att de kan uttöva sitt grävbeteénde utan att skada sig! Stora stenar placeras direkt mot botten så de inte kan underminera dem och rasa! Det är bara att gilla läget med deras beteénde (att försöka hindra deras beteénde är helt fel)
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...