Zebraciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelon
    • November 2006
    • 34

    Zebraciklid

    Halloj.

    Jag har börjat bli väldigt sugen på att starta ett akvarie med Zebraciklider.

    Har läst att de ynglar av sig med ett ganska bra tempo, och det skulle passa mig ypperligt eftersom jag har en Matamata och en Alligatorsnapper här hemma som älskar fisk.

    Jag har tittat på lite olika sidor om dem, men har inte hittat något om hur fort de växer. Hur lång tid tar det från yngel till att de är vuxna, eller halvvuxna?

    De ska visst vara ganska aggressiva oxå. Skulle det funka att ha dem ihop med Oscarciklider?

    Och en sista fråga: Hur många skulle man kunna ha i ett 250L resp. 375L akvarie. Utan andra arter i då förstås...

    Skulle verkligen uppskatta nån kreativ kommentar på allt detta

    MVH Pelle
    http://www.pelonsreptiler.se

    Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Jag har 2 par i ett och samma akvarium, men var tvungen att skärma av akvariet på mitten med en glasskiva för att fiskarna är så aggressiva, speciellt när dom har egna revir med yngel.
    Jag får ungefär 1 kull i veckan, det är lite olika. Ibland kan jag få uppemot 400-500 yngel på en kull med de flesta dör av någon anledning.

    Det beror helt på hur mycket man matar dom. Har man yngeln i ett eget kar och byter vatten ofta samt matar med nykläckt artemia så ska dom växa så att det knakar. Men låter man dom leva och äta det som finns i akvariet tar det betydligt längre tid.

    Jag hade ett 100liters kar med en oscar (cirka 15-18cm) och ett par zebraciklider. Zebrorna Försökte jaga bort honom, det blev ingen riktig fight för att oscarn var tack och lov för stor.
    Tidigare när oscarn var runt 7cm Högg dom tag i käftarna på varandra och slet. Så det beror på hur stor oscarn är i förhållande med zebrorna. Men jag skulle avråda dig ifrån att ha zebror med andra fiskar över huvud taget. Enligt mig är dom för aggressiva.

    Har ingen aning om hur många du skulle kunna ha, om du ska ha det så får du skärma av akvariet med rötter och växter så att reviren blir tydliga. Ska bli kul att veta hur det går

    Kommentar

    • Pelon
      • November 2006
      • 34

      #3
      Ja, det ska bli väldigt roligt att se hur detta blir.

      Om de får så många yngel så ofta, så känns det som att ett par i ett 250L kanske räcker. Eller är det karet för litet för två?

      Ska man bar ha en hane och en hona? Jag är mer van vid reptiler där man helst ska ha ett par honor per hane, för att inte honorna ska bli ihjälstressade...

      Ok, det blir nog ingen Oscar nu då. Kanske senare i ett eget akvarie.

      MVH Pelle
      http://www.pelonsreptiler.se

      Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Hej igen, ja det kan variera lite hur ofta dom får yngel. Jag vet inte helt säkert hur stort område de tycker att deras revir är på. Sen så beror det nog lite på storlek också. Men skulle tippa på 3-5cm när du köper dem

        Prova med två par om du vill. Risken du får ta är att bara det ena paret lägger rom och bara jagar runt det andra paret så att de inte trivs och inte ynglar av sig.

        Men Zebraciklider är det en hona, och en hane som gäller. Men däremot finns det ju andra arter som är "harem ruvare" som till exempel några Apistogramma är. Om du köper många honor till en hane så kommer han troligen att utse en av dom till partner, och de andra som inkräcktare i reviret...

        Nej det gör du rätt i, enligt mig i alla fall. Visst lyckas du få yngel då också men det är inte värt det.

        Om du enbart vill ha dem för odling och ska fodra andra fiskar med yngeln så skulle jag råda dig om att köpa några endlers guppy istället. Folk har olika uppfattningar om vad som är bäst för att få så många yngel som möjligt men när du väl har kommit ihåg med endlers så växter de jäkligt fort. Eller om du hellre vill ha dessa praktfulla, vackra och ståtliga fiskar med ett härligt beteende så är det upp till dig

        Kommentar

        • Pelon
          • November 2006
          • 34

          #5
          Ja, det är ju lite av grejjen, att det är Zebracikliden jag gillar bäst. Har länge velat ha sånna hemma, men aldrig riktigt kommit till skott

          Funderade på endlers ett tag oxå, men de är ju så små. Då måste jag ha så många att mata med Mina sköldpaddor är ganska stora... Iofs så kanske jag inte skrev det så tydligt att det handlade om sköldpaddor.

          Det är dessa två jag ska mata.

          Matamata:

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20090209246_orig_SE.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,8 KB
ID: 2108543

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20090209245_orig_SE.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,3 KB
ID: 2108544

          Alligatorsnapper:

          Klicka på bilden för större version

Namn: 003wtmk_orig_SE.jpg
Visningar: 1
Storlek: 36,7 KB
ID: 2108545

          Klicka på bilden för större version

Namn: 005wtmk_orig_SE.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,8 KB
ID: 2108546

          Får nog ta och prova med två par då, och se om de ynglar av sig bägge. Men annars så har jag ju iaf fler att titta på

          MVH Pelle
          http://www.pelonsreptiler.se

          Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Oj oj oj, häftiga sköldpaddor! Er det sånna här med kraftiga käftar?

            Hm, om du vill ha skapligt stora zebraciklider kan det bli lite svårt. Eftersom när ditt zebrapar får yngel andra gången, och har redan en kull som simmar fritt i karet, så ses de första yngeln som hot mot dem nya, och äts upp. Så därför föreslår jag endels istället eftersom då kan du ha ett xxxx antal i ditt kar istället för en kull zebra. I längden får du mycket mer fisk med endlers än med zebra, men i början så lönar det sig bäst med zebra.

            Om du är sugen på ett lekpar så har jag ett tillsalu med yngel vart bor du?

            Kommentar

            • Pelon
              • November 2006
              • 34

              #7
              Ja, den andra av dem är den som har djurvärldens kraftigaste bett näst efter krokodilen...

              Men tror du inte det funkar om jag flyttar över ynglen till ett eget akvarie? Eller blir det jobbigt för föräldrarna?

              Det blir nog lite för lång frakt kanske från Bollnäs. Jag bor utanför Borås. Har visserligen en kompis i Göteborg som friar uppe i Bollnäs, men tror du att de klarar en sån resa? Han reser dessutom kollektivt...

              MVH Pelle
              http://www.pelonsreptiler.se

              Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Det blir perfekt om du har ett till akvarium som ynglen lever i själva. Sug upp dom med en vanlig slang efter att dom lärt sig simma, sen matar du med väldrigt små artemia ofta och byter vatten ofta. Då kommer dom att växa på sig fort. Sen är det bara att vänta på nästa kull
                Tror inte det blir jobbigt för dom, det kommer troligen fler inom kort. Själv så tog jag ynglen direkt när jag fick syn på dom, två dagar efter var dom igång med en ny kull.

                Ja det blir lite väl långt. Visst kanske dom skulle klara sig med lite tur. Men ett bra zebraciklider hittar du säkerligen i närmaste zoo-affär och där ser man att ett par dominerar i akvariet, det gjorde i alla fall jag.

                Kommentar

                • Pelon
                  • November 2006
                  • 34

                  #9
                  Ok, det låter ju bra...

                  Då har jag bara en fråga, vad är Artemis för något. Har sett det nämnas innan, men kan inte lista ut vad det är

                  MVH Pelle
                  http://www.pelonsreptiler.se

                  Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Jag vet inte riktigt vad det är men skulle gissa på att det är små insekter som lever i vatten, som man köper fryst, i alla fall vad jag har. Men om du ska köpa arteima till ynglen så får du fråga först om det funkar, annars kan du få artemia till stora fiskar, som jag har, det får ynglen inte i sig förrän dom är ca2cm :P Lycka till med akvariet, skicka lite bilder sen om du har lust, skulle vara kul att se Och meddela hur de går

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #11
                      Artemia är små kräftdjur. Finns att köpa fryst men att kläcka ägg själv och ge levande är nog att rekommendera, framförallt om det är till yngel. Ägg finns att köpa hos de flesta välsorterade akvariebutiker och här finns en enkel guide om hur man kläcker dem.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...