trevliga småfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    trevliga småfiskar?

    Vet ni några roliga, personliga fiskar till ett 50 liters kar?
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Hej, fjärilsciklider är härliga fiskar som inte kräver speciellt stort utrymme Kör på det om du inte gillar dom lite mer enklare sällskapsfiskarna så som guppy eller platy. Jag tycker att du ska ta den fisk du känner dig intresserad av, fråga inte andra egentligen, då får du bara reda på vad de tycker. Det du ska tänka på är storleken på karet så du inte köper fel slags fiskar.

    Kommentar

    • Scandi
      • February 2008
      • 131

      #3
      Ska kolla på fjärilsciklider och läsa lite om dem då!

      Jo, men det är ju just det jag vill veta, vad andra tycker och vad de har för trevliga erfarenheter av olika storters fiskar.

      Själv är jag hittills väldigt förtjust i dvärgguramis, men funderar även på guppys i nuläget... men jag vet inte, behöver lite fler synvinklar för att vara säker. När man väl köpt fisken så kommer man ju ha den i några år!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Scandi
        Vet ni några roliga, personliga fiskar till ett 50 liters kar?
        jag håller just på att starta upp ett 50L som ska innehålla snäcklekare det är en rolig liten Tanganyikaciklid som man kan hålla i lite mindre akvarier dock ställer de lite krav på akvariet, tex så vill de ha mycket döda snäckor att boa och leka inuti och det måste vara runda som ex. vinbergssnäckor, själv kostade jag på lite äkta tanganyika snäckor för 35kr st och sen en hel drös liknande som varit i saltvattenkar (5kr st)! De vill också ha ordentlig fart på vattnet och ordentlig filtrering, jag har en pump på 500L/tim som jag tror ska räcka och den sitter bakom en bit BTN slimline och en ordentlig bit filtermatta på 9x9x30cm! Sen ska det vara finkornig sand då de gillar att gräva och vända på snäckorna Inga växter finns i deras naturliga habitat så sten är vad man dekorerar med och det passar mig perfekt jag för jag hatar att hålla på med växter!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Scandi
          • February 2008
          • 131

          #5
          Haha! låter roliga de också
          Näe, jädra pill med de där växterna alltså... men det är så snyggt om man får till det att jag nog vill ha det ändå :O

          Kommentar

          • fesoj
            • November 2007
            • 250

            #6
            kolla på dvärg kulfiskar
            112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

            Kommentar

            • Scandi
              • February 2008
              • 131

              #7
              Där sa du något! De är ju verkligen jättefina och intressanta.
              Men har inte sett dem i någon affär än så länge? Bara den större gröna kulfisken... Är dvärgen lite svårare att få tag i?

              Kommentar

              • Ancristus <3
                • July 2009
                • 277

                #8
                Köp en del platy sorter, 3st otolincus och Albinopansarmalar!
                Botten kan vara sand med rötter och några växter!

                Fina fiskar
                I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                Kommentar

                Arbetssätt...