Är detta en bra start?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Är detta en bra start?

    Tjenare alla.. har lite nybörjar frågor ang mitt första akvarium..

    (Detta akvarie gäller ej längre)Har inte köpt det än men har chansen till en skit snyggt 41 liters akvarium med måtten 48x30x45 cm mätt upp lite hemma och hittat en perfekt plats och är vädligt sugen på det då min kompisar precis startat upp själva..

    Men som sagt har lite frågor..

    1. Tack för svar!

    2. Tack för svar!

    3. Lista med fiskar nedan!

    4. Hade även tänkt mig lite fler fiskar.. 2-3 sorter till, vilket jag kommer köpa någon vecka efter jag installerat och de andra fiskarna jag beskrev ovan har vant sig.. Vad för mer passar in?

    De jag skulle vilja ha är Skalare och Kamp fisk.. Men något säger mig att dessa fiskar är väldigt aggresiva, och hört historier om slöjstjärtar som blivit attakerade utav någon ciklid som bitit sönder "slöjan/fenan"..
    Så vad rekomenderar ni ihop med de där uppe.. Neon Tetror är jag lite rädd å skaffa, då jag både tycker dom är rätt tråkiga och för att jag är rädd att dom slutar som mat..

    5. Såg små räkor som klättra på växterna i en affär, är det något att ha?
    Har ingenting imot dom, men inget jag tänker inhandla då dom inte utför något nödvändigt i akvariumet..


    nå väl såg att det blev rätt mycket text, hoppas någon orkar läsa och besvara frågorna! ) tack på för hand!




    UPPDATERING
    Okej tack för alla svar, har ett akvarium som mist är 80cm brett, så ska bara täta de och köra på

    Nåväl frågorna ovan gäller fortf, fast med vetskapen om att de nu handlar om ett betydligt större akvarium..

    Även gjort en lite mer specifik lista över fiskar som önskas kommentera gärna den


    Namn:........|Temp|..........|Längd|| PH.V|..Styck

    Slöjstjärt: ..|.. 20-25 *C ..|.. 20cm ..|.. 6-8 ..|.. x2
    --------------------------------------------
    Silverhaj: | 22-28 *C | 35cm | 6-7.5 | x3
    --------------------------------------------
    Kuhlii-ål: | 24-27 *C | 12cm |6.5-7-5| x1
    -------------------------------------------
    Kampfisk: | 25-30 *C | 7cm |6-8 | x1
    --------------------------------------------
    Silverhajmal: | 20-26 *C | 35cm | 7-8 | x1-2
    --------------------------------------------
    Gibbicepsmal: | 25-30 *C | 60cm | 4-7.5 | x1

    Akvariumet bör alltså ha 24-25 grader varmt och 6-7 i ph värde.. behöver jag droppvärmare eller värmer lampan tillräckligt?


    Vill även till lägga att jag funderat över körsbärs räkor, men vill endast ha 2-3 styck MAX! isf..

    Har även lite nya funderingar, då jag undrar.. är det för mycket med 2-3 malar + räkor till detta akvarium, måtten är la basic/som vandligt på ett 80 cm brett.. då jag först å främst vill ha dom för rensning utav te x bajs/alger mm..

    Lägg gärna till någon mer fisk ni skulle haft i detta akvarium..

    Finns det några fler roliga "rengörar" söt vatten djur man kan ha?

    Hur många fiskar passar i ett sådant akvarium?

    Skippa helst guppies och tetror mm, då jag inte vill köpa små fisk ifall att jag ska inhandla några större ciklider som kan smaska upp dem

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av exight; 25 July 2009, 04:07. Anledning: Redigera då jag ska skaffa större akvarium..
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    #2
    3. Inga slöjstjärtar!. Kräver, och ska ha MKT mer utrymme än vad du ha. Egentligen är det dammfiskar.

    5. Räkor är vä lkänsliga djur som helst ska introduceras efter månader av körning av ett kar?

    Kommentar

    • MissB
      • May 2009
      • 502

      #3
      Hej!

      Slöjisar och silverhajar ska du inte ha i ett sådant litet akvarium.
      inte heller scallarer.

      Dock kan du ha en kampifiskhane med några honor.

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Ursprungligen postat av exight
        1. Är akvariumet jag beskrev innan något bra att starta med?
        (bild) http://data.fuskbugg.se/skalman01/85655445_1.jpg
        Det funkar alldeles utmärkt att starta med även om större akvarium faktiskt är enklare.

        2. Hört i både en djur affär och med mina kompisar ang bakterie kulturer osv. Hört allt ifrån att man ska hälla i medel som neutraliserar och låta de stå någon vecka.. Men någon som har en rak regel på hur jag ska bär amig åt?
        Att hälla i bakteriemedel och stå utan fisk i är meningslöst för då finns det ingenting för bakterierna att kalasa på. Skaffa Nitrivec eller liknande medel och börja använda det när du lagt i dina första fiskar. Sedan fortsätter du använda det i tre veckor. Börja endast med 3-4 små tåliga fiskar dessutom och vänta sedan 2-3 veckor med att köpa fler annars är risken att det kommer att bli problem. Läs mer om detta i nybörjarguiden.

        3. Hade tänkt mig dessa fiskar; 2 Slöjstärtar, 1-2 "snygga" Malar, 3 Silverhajar.. (dessa fiskar är garanterade att jag ska ha, så länge ni bekräftar att dom fungerar ihop).
        Där får du helt tänka om. Silverhajar och slöjstjärtar blir rejält stora och får inte plats i ett sådant litet akvarium. Kolla bland artbeskrivningarna här på Zoopet och hitta lite mindre fiskar. Finns gott om sådana som är färgglada och snygga att se på.

        4. Hade även tänkt mig lite fler fiskar.. 2-3 sorter till, vilket jag kommer köpa någon vecka efter jag installerat och de andra fiskarna jag beskrev ovan har vant sig.. Vad för mer passar in?
        Vänta 2-3 veckor innan du slänger i mer än uppstartsfiskarna. Läs på bland artbeskrivningarna och, än en gång, kolla in nybörjarguiden.

        De jag skulle vilja ha är Skalare och Kamp fisk.. Men något säger mig att dessa fiskar är väldigt aggresiva, och hört historier om slöjstjärtar som blivit attakerade utav någon ciklid som bitit sönder "slöjan/fenan"..
        Så vad rekomenderar ni ihop med de där uppe.. Neon Tetror är jag lite rädd å skaffa, då jag både tycker dom är rätt tråkiga och för att jag är rädd att dom slutar som mat..
        Återigen, Skalarer blir alldeles för stora för det lilla akvariumet. Om du vill ha de arter du räknar upp får du skaffa ett kar på 250-300 liter. Kampfisk går alldeles utmärkt i det akvariet däremot. Men då får man vara noga med vilka andra fiskar man har i eftersom det är lockande att bita på de där stora slöjfenorna.

        5. Såg små räkor som klättra på växterna i en affär, är det något att ha?
        Har ingenting imot dom, men inget jag tänker inhandla då dom inte utför något nödvändigt i akvariumet..
        Räkor gör massor med nytta. Äter alger och även fiskbajs så de gör massa nytta. Men man får se till att ha fiskar som inte äter upp dem.

        Det är lätt att fastna för de fiskarna du fastnat för men även om de är små och gulliga i butiken så blir de jättestora. Visst, har man de i ett mindre akvarium så blir de inte lika stora men de kommer inte att trivas och högst troligen att dö i förtid. Kolla på artbeskrivningarna här på Zoopet (du kan söka så att du får fram arter som passar i storleken ditt akvarium har) eller i böcker och se om du hittar lite mindre fiskar du kan ha. Tänk också på att ha ett akvarium kräver tålamod. Det tar närmare tre månader innan allting är ingånget och allting börjar gå som på räls. Därför är det viktigt att man är lite försiktig i början, annars är risken att det leder till fiskdöd.

        När väl allting funkar som det ska så är akvaristiken en jätterolig hobby så lycka till med ditt första akvarium.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Här är det nog hög tid att tänka om!!
          I ett 41 liters akvarium kan du inte ha någon enda av de fiskarter du vill ha, utom kampfisken. Tyvärr.

          En generell regel är att ju större akvarium, desto lättare att få bra balans i det, så att fiskarna trivs och det håller sig snyggt.

          Slöjstjärtar blir stora, och det fort, och kräver minst 250 liter. De kallas även för bajsmaskiner, och det stämmer. Ju mer bajs, desto lättare att du får niutrit i akvariet och då har du problem.

          Silverhajar blir också stora, runt 35 centimeter och kräver minst 250 liter, i ett långt akvarium. Skalarer, samma sak, dessutom behöver de ett högt akvarium för att trivas och komma till sin rätt.
          Skalarerna kommer dessutom att ge sig på både kampfisken och slöjstjärtarna, kampfisken ge sig på slöjstjärtarna.


          Räkor passar alldeles utmärkt i ett 41 liters, de är duktiga städare och håller rent på botten och bland växterna. Har man fiskar äter de överskottet av mat som faller ner. I ett trevligt inrett akvarium med snyggt ljus kan de vara hur fina som helst. Med de fiskar du vill ha så kommer de att bli levande foder. Det finns annat än neontetror som du kan ha i 41 liter, t. ex galaxyrasbora som verkligen är snygg.

          Dessutom vill du ha fler fiskar, och det kommer inte funka alls, det blir bara stinkande fisksoppa av det, du kan aldrig hålla den vatt3enkvalitet som behövs med ett så belastat akvarium.

          Det val du har är att antingen köpa ett rejält större akvarium eller tänka om angående vilka fiskar du ska ha i ett 41 liters.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Ursprungligen postat av MissB
            Hej!

            Slöjisar och silverhajar ska du inte ha i ett sådant litet akvarium.
            inte heller scallarer.

            Dock kan du ha en kampifiskhane med några honor.
            Nej, volymen räcker bara till ett exemplar!!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • MissB
              • May 2009
              • 502

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Nej, volymen räcker bara till ett exemplar!!

              Ok

              Kommentar

              • exight
                • July 2009
                • 167

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Nej, volymen räcker bara till ett exemplar!!

                Okej, ska kolla upp lite vilka firrar jag kan ha i mitt lilla akvarium, och satsa på de lite större fiskarna när jag uppgraderat mig (om jag inte tappar intresse).. men 1 silver haj skulle jag alltså kunna ha i? skulle den bli för stor så lämmnar jag givetvis in den eller dylikt.. men det funkar med 1 alltså?
                Tidigare: 120L Malawi
                Tidigare: 275L Mix
                Tidigare: 540L Mix
                Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #9
                  Ursprungligen postat av exight
                  Okej, ska kolla upp lite vilka firrar jag kan ha i mitt lilla akvarium, och satsa på de lite större fiskarna när jag uppgraderat mig (om jag inte tappar intresse).. men 1 silver haj skulle jag alltså kunna ha i? skulle den bli för stor så lämmnar jag givetvis in den eller dylikt.. men det funkar med 1 alltså?
                  Nej, inga Silverhajar alls. Det hon menade var att en kampfisk får plats.

                  Kommentar

                  • AqÛa Mast3r
                    • July 2009
                    • 23

                    #10
                    I ett sånt kar hade jag satt in 3st otolincus och kanske 1guppy hanne och 2st honor och ett par tetror!

                    En ganska bra start enligt mig^^
                    BlubBlub

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #11
                      Ursprungligen postat av AqÛa Mast3r
                      I ett sånt kar hade jag satt in 3st otolincus och kanske 1guppy hanne och 2st honor och ett par tetror!

                      En ganska bra start enligt mig^^
                      Ja, det är ett bra förslag. Guppys finns ju i massa olika former och det går alltid att hitta några man tycker om. Otocinclusar är dagaktiva och sköter sitt jobb (algätande) riktigt bra. Fast jag hade nog satsat på galaxyrasbora istället för någon tetra. Små och riktigt snygga och finns nästan överallt numera.

                      Kommentar

                      • exight
                        • July 2009
                        • 167

                        #12
                        Tja igen.. Tänkte uppdatera lite och säga så mycket som att jag kör på ett större kar istället, kommer dra upp ett gammalt 80cm akvarie, har inga fler mått än att de e 80 brett.. men det måste ju funka..

                        Så åter till frågorna där uppe, ang fiske kombinatnoner osv.. Vad tror ni`?
                        Tidigare: 120L Malawi
                        Tidigare: 275L Mix
                        Tidigare: 540L Mix
                        Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #13
                          (Jag antar att du med 80 cm menar längden på karet och inte djupet, alltså att det är runt 80x40x40 eller liknande mått. Skulle det vara på annat vis så är det en annan sak)

                          Nej, det går inte alls. Ett 80 cm långt akvarium är på drygt 100 liter, du får inte alls plats med fiskarna du vill ha. Framförallt inte silverhaj, silverhajsmal eller en gibbiceps. Du behöver betydligt större akvarium än så. Kolla på solis silverhaj här. Den är på 26 cm och skulle inte trivas särskilt bra i ett 80 cm långt akvarium där den knappt får plats. Särskilt eftersom silverhajar gillar att ta fart och simma på ordentligt.

                          En annan sak är att de här fiskarna skitar ner något helt enormt och du skulle behöva rejäl filtrering samtidigt som du förmodligen skulle behöva byta vatten ett par gånger i veckan.

                          Av de fiskarna du nämnt kan du ha ett par slöjstjärtar, kampfisk (dock inte tillsammans, kampfisken kommer att göra slarvsylta av slöjstjärtarna) och kuhlii-ål.

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #14
                            Jag kan väl passa på mig att gardera mig lite ifall att akvariet är 80 cm djupt för då har du ett kar på nära 1000 liter och då blir det lite annorlunda.

                            I ett sådant fall funkar såklart silverhajar, slöjstjärt och gibbiceps tillsammans. Silverhajmalarna vill däremot ha lite bräckt vatten så de får du nog hoppa över.

                            Det som är viktigt i ett så stort kar är att filtreringen funkar. DÅ får man antingen skaffa en bakgrund som man kan ha filtreringen bakom, eller så får man ha ett par stycken rejäla ytterfilter som tar hand om det.

                            Kommentar

                            • exight
                              • July 2009
                              • 167

                              #15
                              Okej, tack för alla svar myslas.. skulle vilja föra en disskution i någon chatt med dig om du orkar och skulle ha tid, skulle vara nyttigt då jag verkar vara helt ute och cykla hela tiden, eftersom jag har lite speciell smak när det gäller fiskar så är jag inte beredd att ge upp förrens jag är helt nöjd.. var kan man kontakta dig?
                              Tidigare: 120L Malawi
                              Tidigare: 275L Mix
                              Tidigare: 540L Mix
                              Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              Arbetssätt...