Fiskråd önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #16
    Ja alltså jag tänkte starta akvariet med en slöjis och några guramis och sen låta dem gå där några veckor, kanske evt nån mer sort. SEN tänkte jag åka till Gbg. Men det blir kanske för mycket ändå med att köpa mer än typ 10 småfisk på en gång...

    Korkad fråga kanske men det blir inte för stort för några få fiskar i 240liter? Jag vet att de har det större än så i sjöar men äh, jag bara tänkte...
    www.devons.se

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #17
      Ursprungligen postat av Sophia_
      Ja alltså jag tänkte starta akvariet med en slöjis och några guramis och sen låta dem gå där några veckor, kanske evt nån mer sort. SEN tänkte jag åka till Gbg. Men det blir kanske för mycket ändå med att köpa mer än typ 10 småfisk på en gång...

      Korkad fråga kanske men det blir inte för stort för några få fiskar i 240liter? Jag vet att de har det större än så i sjöar men äh, jag bara tänkte...
      Det kan aldrig bli för stort.

      Att slänga i 30 små stimfiskar på en gång är nog inga problem när väl akvariet är inkört. Men jag tycker du ska fundera på om du verkligen ska ha tre olika sorter. I ett 240 liter stort akvarium skulle jag hellre haft ett stort stim, det blir betydligt snyggare. Jag har två stim i 420 liter och jag tycker nästan det är ett för mycket.

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #18
        Jag kan ju inte välja bara en sort! Och har barn som måste vara med och välja också. Det får bli lite fisksoppa tills vi lärt oss helt enkelt.
        www.devons.se

        Kommentar

        • Rossi
          • June 2009
          • 18

          #19
          Något jag tänkte på angående din fisklista är att du har valt arter som mestandels håller till i mellan/ytskiktet av akvariet. Risken finns ju att bottenlagret av karet ser lite tomt ut då, så mitt tips är att du kollar in lite olika sorters Corydoras (pansarmal) eller algätare!

          Annars inställer jag mig i skaran med att släppa i några "testpiloter" när väl vattnet har börjat klarna och temperaturen är rätt!

          Lycka till.

          Kommentar

          • Sophia_
            • January 2009
            • 454

            #20
            Aha ja det är klart att några måste hålla till längst ner. Nån mal eller två hade jag tänkt ha - trots att jag tycker de ser förfärligt läbbiga ut! Pansarmalar har jag lyckats ta död på tre stycken så de vågar jag mig inte på just nu...
            www.devons.se

            Kommentar

            Arbetssätt...