Fiskråd önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Fiskråd önskas

    Har haft ett pytteakvarium på 20l som jag nyligen bytte till ett på 40l. Det lilla funkade utmärkt på alla sätt och vis, den lite större har det varit lite "dammigt" i men jag har dammsugit med hävert och bytt lite vatten varje-varannan dag nu i knappt en vecka och det ser redan mycket bättre ut. Där i bor det några kardinaltetror, några guppysar och några snäckor.

    Så klart, så vill jag ha ett större! Vem vill inte det? Har nu beställt ett på 240liter som kommer om en vecka. Sen ska det ju stå till sig lite drygt en vecka med grus och växter i så jag har ju gott om tid på mig att välja fisk. Plus att min zooaffär lär väl få beställa hem de flesta för han har inte så mycket hemma. Men vad ska jag ha och vad går ihop?

    Är mest förtjust i mindre fiskar och gärna färgglada. Då jag kollat på nätet har jag fastnat för

    Blåtetra (blyga, lever i stim, ej revirhävdande, blir ca 5cm långa och vill ha 23-27 grader varmt)

    Blodfenstetra (lugna, lever i stim, ej revirhävdande, blir ca 5cm långa och vill ha 19-27 grader varmt)

    Dvärggurami (lugna, lever i par, ej revirhävdande, blir ca 5cm långa och vill ha 22-28 grader varmt)

    Neonregnbåge (livliga, lever i stim, ej revirhävdande, blir ca 6cm långa och vill ha 23-27 grader varmt)

    Blå Danio (livliga, lever i stim, ej revirhävdande, blir ca 6cm långa och vill ha 20-25 grader varmt)

    Men kom ihåg nu att jag är nybörjare och detta är bara funderingar så skäll inte på mig om jag tänker tokigt.
    www.devons.se
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Du tänker säkert rätt! Vet inte hur alla de fiskarna är eller hur de ska skötas exakt men det låter bra tycker jag.
    Det jag funderar på är att du skriver att akvariet ska stå med bara vatten o växter ett tag först. Det ska det inte, för då händer ju ingenting med vattnet under den tiden. Tillväxten av goda bakterier börjar inte förrens du sätter i fiskar. Så efter att vattnets grumlighet försvunnit hyffsat kt kan du lägga i de första (2-3st). Efter en månad ca kan du utöka med några till, efter ytterligare någon vecka några till osv.

    Kommentar

    • pelle
      • January 2002
      • 419

      #3
      Ursprungligen postat av Charlottis
      Du tänker säkert rätt! Vet inte hur alla de fiskarna är eller hur de ska skötas exakt men det låter bra tycker jag.
      Det jag funderar på är att du skriver att akvariet ska stå med bara vatten o växter ett tag först. Det ska det inte, för då händer ju ingenting med vattnet under den tiden. Tillväxten av goda bakterier börjar inte förrens du sätter i fiskar. Så efter att vattnets grumlighet försvunnit hyffsat kt kan du lägga i de första (2-3st). Efter en månad ca kan du utöka med några till, efter ytterligare någon vecka några till osv.

      Sophia, du tänker helt rätt! Gör som du har tänkt. Fiskar mår inte bra av att släppas ner i helt nystartade akvarier. Bakterie tillväxt startar oavsett om det finns fiskar eller inte i akvariet. Hur som helst bör du vänta i en vecka ungefär innan du släpper i fiskarna.
      Per

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #4
        Ni tror inte det blir för mycket med fem sorter? Eller iofs jag börjar ju med en sort i taget så jag märker väl om det blir för mycket...

        Då det gäller att börja släppa i fisk. Ska jag köpa nya fiskar och släppa i, eller ska jag flytta mina befintliga och sen flytta tillbaka dem så småningom tyå några månader senare då akvariet hunnit etablera sig.

        Jag tänker att det blir en stress för firrarna att flytta från affären och sen till ett helt nystartat akvarium. Men å andra sidan blir det stress för de "befintliga" att först flytta från sitt "gamla" akvarium till ett nytt för att sedan flytta tillbaka igen? Men att en flytt från ett befintligt akvarium ändå stressar mindre än en flytt från en affär. Dit de redan transporterats i plastpåse för att komma ner i ett akvarium för att sedan komma i nuy platspåse direkt ner i princip kranvatten.

        Ibland är det bra med gott om tid att planera på, ibland är det mindre bra! *S*
        www.devons.se

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av pelle
          Sophia, du tänker helt rätt! Gör som du har tänkt. Fiskar mår inte bra av att släppas ner i helt nystartade akvarier. Bakterie tillväxt startar oavsett om det finns fiskar eller inte i akvariet. Hur som helst bör du vänta i en vecka ungefär innan du släpper i fiskarna.
          Hur startar den tillväxten då? Vad kommer hända med vattnet under den veckan? Vatten körs ju bara runt runt utan att något händer. Så man ska visst släppa i några tåliga fiskar direkt. Helt onödigt o bara låta det stå.

          Kommentar

          • Silvertejp
            • March 2009
            • 73

            #6
            Precis som Charlottis säger så tycker jag att du ska släppa ner några firrar redan någon dag efter du fyllt akvariet, för att få igång en bakteriekultur.

            Börja med några fiskar som du kanske inte är så rädd om, sen ökar du sakta men säkert. Jag antar att du läst nybörjartråden redan?
            Om inte, do it!

            EDIT, såg nu att du hade varit där redan...
            Senast redigerad av Silvertejp; 23 July 2009, 09:31.
            Gör om gör rätt!

            Kommentar

            • AqÛa Mast3r
              • July 2009
              • 23

              #7
              Helt Rätt!

              Ursprungligen postat av pelle
              Sophia, du tänker helt rätt! Gör som du har tänkt. Fiskar mår inte bra av att släppas ner i helt nystartade akvarier. Bakterie tillväxt startar oavsett om det finns fiskar eller inte i akvariet. Hur som helst bör du vänta i en vecka ungefär innan du släpper i fiskarna.


              Håller helt med dig Pelle.......
              Man ska låta Akvariet stå i ungefär en vecka innan man sätter i fiskar det är för att växterna ska rota sig, sen är det även en himla massa andra saker som händer under den perioden!

              Sen när det gått en vecka kan man börja med å sätta i ett par tåliga fiskar t.ex. 3st Ancristus och ett par
              Albino Pansarmalar!





              BlubBlub

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                VAD händer under den tiden som är till fördel för fiskar som kommer i efter en vecka? Och varför ska växterna behöva rota sig innan man släpper i några små fiskar? Fattar inte detta, bakterierna kan inte börja bildas innan man släpper i fiskar och inte heller får dina växter någon näring.

                Ancistrus är ingen superbra fisk att börja med då det inte hunnit bildas några alger ännu.

                Ursprungligen postat av AqÛa Mast3r
                Håller helt med dig Pelle.......
                Man ska låta Akvariet stå i ungefär en vecka innan man sätter i fiskar det är för att växterna ska rota sig, sen är det även en himla massa andra saker som händer under den perioden!

                Sen när det gått en vecka kan man börja med å sätta i ett par tåliga fiskar t.ex. 3st Ancristus och ett par
                Albino Pansarmalar!





                Kommentar

                • AqÛa Mast3r
                  • July 2009
                  • 23

                  #9
                  Ursprungligen postat av Charlottis
                  VAD händer under den tiden som är till fördel för fiskar som kommer i efter en vecka? Och varför ska växterna behöva rota sig innan man släpper i några små fiskar? Fattar inte detta, bakterierna kan inte börja bildas innan man släpper i fiskar och inte heller får dina växter någon näring.

                  Ancistrus är ingen superbra fisk att börja med då det inte hunnit bildas några alger ännu.

                  Slagen Av En Gud
                  BlubBlub

                  Kommentar

                  • AqÛa Mast3r
                    • July 2009
                    • 23

                    #10
                    Fast när jag köpte mitt akvarium så fick jag en film där sa dom att man skulle vänta 1 till 2 veckor!
                    Ska titta på den igen så får jag svar på varför man skullle göra det!
                    Men själv så vänta jag 7 dagar innan jag åkte och köpte växter och ett par skäggmalar samt algtableter!
                    BlubBlub

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av AqÛa Mast3r
                      Fast när jag köpte mitt akvarium så fick jag en film där sa dom att man skulle vänta 1 till 2 veckor!
                      Ska titta på den igen så får jag svar på varför man skullle göra det!
                      Men själv så vänta jag 7 dagar innan jag åkte och köpte växter och ett par skäggmalar samt algtableter!
                      Då tror jag att den filmen var lite dålig....
                      Inte så bra o ge råd när du inte ens vet varför du skrev det.
                      Men du sa ju att man ska vänta en vecka för att växternas rötter rotar sig. Nu skrev du att du inte köpte växterna förrens efter en vecka o fiskarna samtidig. Jag blir förvirrad.

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        det händer ingenting i ett nystartat akvarium, det bildas ingenting för vad ska starta bakteriekulturen om där inte är något liv i burken? kör i typ 3 fiskar i akvariet och mata sparsamt så startas bakteriekulturen upp långsamt.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Sophia_
                          • January 2009
                          • 454

                          #13
                          Nu har jag bestämt mig för att köra med sån där biokultur i vilket fall. Det känns tryggast på nåt vis. Och sen har jag fått en liten slöjstjärt av en kompis som har ett 60-litersakvarium. Hon tyckte att han dels skulle få det för trångt och dels gick han så klart inte ihop med kamphannen. Så nu bor han, slöjstjärten Bobby, i mitt ännu mindre 40-liters tills mitt 240-liters startas upp nästa vecka. Så Bobby få bli invånare nummer ett! Sen tänkte jag köpa några dvärggurami och så får de gå så där i några veckor så att allting, framför allt mitt huvud, får mogna. Sen tänkte jag försöka ta mig till Göteborg där det ska finnas fina firrar i en zooaffär!

                          Sen en fråga till. Om jag köper säg tre olika sorters fiskar (och nu menar jag småfisk som tetror, danio osv) typ 10 av varje. Kan jag släppa i alla dem i akvariet på en gång? Eller är det bättre att hälla över akvarievatten i nån större balja och låta varje sort där (med en liten pump) några dagar och så liksom skola in dem? Eller är det förkastligt öht att köpa så många nya fiskar på en gång?
                          www.devons.se

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sophia_
                            Sen en fråga till. Om jag köper säg tre olika sorters fiskar (och nu menar jag småfisk som tetror, danio osv) typ 10 av varje. Kan jag släppa i alla dem i akvariet på en gång? Eller är det bättre att hälla över akvarievatten i nån större balja och låta varje sort där (med en liten pump) några dagar och så liksom skola in dem? Eller är det förkastligt öht att köpa så många nya fiskar på en gång?
                            Det funkar inte bra om du köper dem direkt efter att du startat upp akvariet. Vänta någon månad innan du slänger i så mycket fisk annars lär du få en nitrittopp som heter duga.

                            Du koppar in de fiskarna som alla andra. Häll lite vatten från ditt akvarium ner i påsarna var 5-10 minut i 30-60 minuter (lite beroende på hur pass känsliga fiskarna i fråga är) och håva sedan upp fiskarna från påsen och släpp ut i akvariet. Se till att inte försöka hälla i vattnet som du fick med dig från affären.

                            Om du tycker det verkar jobbigt att håva upp fiskarna från påsen så kan du koppa in dem i en spann eller något och håva upp dem från den.

                            Kommentar

                            • AqÛa Mast3r
                              • July 2009
                              • 23

                              #15
                              Ursprungligen postat av Charlottis
                              Då tror jag att den filmen var lite dålig....
                              Inte så bra o ge råd när du inte ens vet varför du skrev det.
                              Men du sa ju att man ska vänta en vecka för att växternas rötter rotar sig. Nu skrev du att du inte köpte växterna förrens efter en vecka o fiskarna samtidig. Jag blir förvirrad.

                              Jag blir också förvirrrad
                              BlubBlub

                              Kommentar

                              Arbetssätt...