Lite inspiration och hjälp på vägen tack..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LLL
    • July 2009
    • 328

    Lite inspiration och hjälp på vägen tack..

    Nu är det visserligen inte mitt första akvarium men mitt första lite större kar iallafall. 222liter, finkorning sand, stora röter med hålor och grottor. Massor med högväxande täta växter (namnlösa för mig) och flytväxter. Här simmer 3 stackars fiskar som kom till mig istället för att ha blivit toamat. 1 sorts standadancistrus och 2 fläckiga pansarmalar a ca 3cm. Dom verkar inte lida utav så mycket space men det skulle ju vara roligt att kunna klämma in något annat också. I mitt lilla sällisakvarium på 56liter har jag 10 svarta fantomtetror och 2 dvärggurami så där ekar det ganska tomt också och man ska ha tur om man ser någon annan fisk än guramisarna.
    Iallafall. Jag funderar på att slänga in någon lite större guramistort i det stora. Kanske är det stort nog för 2 par? och sen tar fantasin slut. Eller ja, fantasin är det inget fel på men det sista jag vill är att skapa någon kaosartad fisksoppa med fiskar som inte passar i mitt kar eller passar ihop. Så jag söker lite hjälp och inspiration.Och framförallt. Är det stort nog för 2 guramipar eller ska jag nöja mig med ett? kanske borde jag ha någon snäll och cool stimfisk som passar ihop med övriga invånare. Jag har läst någonstans att Pansarmalarna vill vara i grupp om några st. Blir det för många om jag släpper i 3-4 till av samma stort? Dom verkar ju bli ganska stora.. Om inte. Ska jag ha kvar dom 2 eller ska jag försöka omplacera dom till någon där dom kan få det större?

    Mvh
    Linda
  • Jost
    • April 2009
    • 114

    #2
    Du kan ju testa med någon typ av ciklid, så som palettciklid, blå ciklid, sajica eller nyckelhålsciklid. De är alla intressanta fskar men också rätt vackra.

    Kommentar

    • LLL
      • July 2009
      • 328

      #3
      Ursprungligen postat av Jost
      Du kan ju testa med någon typ av ciklid, så som palettciklid, blå ciklid, sajica eller nyckelhålsciklid. De är alla intressanta fskar men också rätt vackra.

      Kan inte ciklider vara ganska revirhävdande? Guramisar vill väl vara med lite mer fredliga fiskar? Eller misstar jag mig..

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Hej!
        Pansarmalar ska man ha minst 6st av samma sort. De blir rätt så stora när de är fullvuxna.

        Du kanske ska bestämma dig för ett tema, typ asiatisk, sydamerikansk, afrikansk mmm. och sen utgå från det vilka fiskar man kan ha.

        Har du tittar på apistrogrammor? De är väldigt fredliga av sig och snälla mot allt!!

        Visst kan ciklider bli revisaggressiva av sig, Det blir de mest när de har rom och yngel. De värsta är nog palettciklider, tycker jag, när det gäller revis!
        Kika på fjärilsciklider, Kan bara säga snälla saker om de! har ett par och de har varit rätt så schyssta när de hade yngel.

        Stimmfisk finns så många roliga. Neontetror, vinkeltetror eller fantomteteror som oxå är favoriter

        Det är alltid kul med fiskar och guramisar finns i sååå många olika sorter så du lär säkert hitta ett par som passar dig.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13119

          #5
          pansarmalar blir inte stora och där tycker jag du kan komplettera med ytterligare 10-20st så du får ett trevligt stimm!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jost
            • April 2009
            • 114

            #6
            kardinaltetror skulle jag säga är en av de finaste stimfiskarna och samtidigt rätt billiga. Jag har haft paletter med större guramis och det har gått fint. Guramisarna håller sig rätt högt och paletterna patrullerar på botten mer:P

            Kommentar

            • LLL
              • July 2009
              • 328

              #7
              Så här ser det ut i dagsläget. det dimmiga ljuset beror på att lysröret inte är på då jag måste köpa ett nytt utan det sterilt vita ljuset som supar all känsla. Lite lagom dött kanske.. Och stenens placering på roten är bara tillfällig

              Invånarantalet har utöktats lite och innehåller nu förutom
              2st Pläckig pansarmal
              1st Ancistrus
              Också 6st Leopard-pansarmalar. Riktigt knubbsöta och verkar älska att böka omkring i sanden.

              Funderar lite på det här med stimfisk.. Fick tips i butiken om briljanttetra (Diamanttetra). kanke skulle vara något med ett stim sånna i karet..


              Har också börjat funderar på om det här med gurami är det optimala trots allt..

              Fasen det är ju klurigt det här..

              Kommentar

              • Ferengi
                • August 2008
                • 399

                #8
                Ursprungligen postat av LLL
                Så här ser det ut i dagsläget. det dimmiga ljuset beror på att lysröret inte är på då jag måste köpa ett nytt utan det sterilt vita ljuset som supar all känsla. Lite lagom dött kanske.. Och stenens placering på roten är bara tillfällig

                Invånarantalet har utöktats lite och innehåller nu förutom
                2st Pläckig pansarmal
                1st Ancistrus
                Också 6st Leopard-pansarmalar. Riktigt knubbsöta och verkar älska att böka omkring i sanden.

                Funderar lite på det här med stimfisk.. Fick tips i butiken om briljanttetra (Diamanttetra). kanke skulle vara något med ett stim sånna i karet..


                Har också börjat funderar på om det här med gurami är det optimala trots allt..

                Fasen det är ju klurigt det här..
                Vad tror du om att skaffa en Ancistrus till samt 4-5 Platy. Många ratar Platy för att den är för vanlig men jag gillar den. Den är tålig, robust, nyfiken, matglad, snäll samt aktiv. Enda "nackdelen" är att den får yngel titt som tätt.

                Som stimfisk, varför inte Glödbandstetra eller Neontetra? Fina bägge två.
                Pansarmalar gillar jag också, men det hade du redan skaffat såg jag.

                Kommentar

                • MissB
                  • May 2009
                  • 502

                  #9
                  Brilliantetran har jag också och den är verkligen snygg! Stimmar fint i mitt akvarium med. En del av dem är ganska personliga och har sina småsaker för sig.

                  En sak jag undrar över är hur du vågar lägga stenarna på roten, är du inte rädd att de välter och skadar glaset?

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #10
                    Dessutom kommer roten att flyga upp med en väldans kraft. Fast den kanske har lagt sig vid det här laget.

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #11
                      Är det bara jag eller låter det lite trångt med 10 svarta fantomtetror i 56L?
                      Enligt artbeskrivningen vill dom ju ha 80L. Tycker det är konstigt att dom inte syns... jag har just nu bara 2 (pga sjukdommar) i 100L men dom ser jag nästan hela tiden Jag röstar för att fantomtetrorna får flytta in i den stora burken!
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • LLL
                        • July 2009
                        • 328

                        #12
                        Ursprungligen postat av MissB
                        Brilliantetran har jag också och den är verkligen snygg! Stimmar fint i mitt akvarium med. En del av dem är ganska personliga och har sina småsaker för sig.

                        En sak jag undrar över är hur du vågar lägga stenarna på roten, är du inte rädd att de välter och skadar glaset?
                        Nu har roten lagt sig. Jag tänkte mog aldrig på att dom kunde välta. Särskillt med tanke på hur tunga dom faktsikt är.. Men roten var ingen "ploppare" utan svävade mest..

                        Kommentar

                        • LLL
                          • July 2009
                          • 328

                          #13
                          Ursprungligen postat av ToveTott
                          Är det bara jag eller låter det lite trångt med 10 svarta fantomtetror i 56L?
                          Enligt artbeskrivningen vill dom ju ha 80L. Tycker det är konstigt att dom inte syns... jag har just nu bara 2 (pga sjukdommar) i 100L men dom ser jag nästan hela tiden Jag röstar för att fantomtetrorna får flytta in i den stora burken!
                          Fiskarna är flyttade till det stora och verkar trivas perfa!
                          Vi har också fått en hel liga med ancistrusungar och så fort dom var ute var det nytt rom i roten. Roligt!
                          Senast redigerad av LLL; 26 August 2009, 07:23.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...