häjlp med att fixa iordning ett akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludwig
    • July 2009
    • 8

    häjlp med att fixa iordning ett akvarie

    Hejsan jag har nu bestämt mig för att starta upp ett akvarium. (jag vet inte hur stort det är för jag har inte sätt det men mrllan 50 och hundra)
    jag har också ett 200 liters i källaren men börjar med det lilla sålänge fiskarna är små.
    Jag har tänkt mig att jag i det lilla akvariet ska jag ha 2-3 slöjstjärtar och 2 pictusmalar.
    Jag undrar om dem kommer att fungera tillsamans
    vilken mat dem ska ha
    hur ofta jag ska byta vattnet
    hur jag ska få dem att leka och hur jag ska få äggen att klara sig( kan man flytta fiskarna till ett lekakvarium)
    om jag behöver en värme grejs
    vilka växter som är bäst till dem här 2 sorters fiskarna
    om jag kommer behöva något som gör att vattnet blir mer syrerikt
    och annat som kan vara bra att veta.

    Som ni märker behöver jag en del hjälp
    Tack på förhand
    //LUDDE
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Slöjstjärtar och pictusmal gör du nog bäst i att vänta med tills du får igång ditt 200-liters. De blir lite för stora för mindre akvarium än så. Det finns gott om roliga och färgglada fiskar som får plats och trivs bättre i ett mindre akvarium. Gå in på artsbeskrivningarna så kan du fylla i hur stort akvarium du har så får du förslag på fiskar som passar. Sedan är det bara gå igenom dem och se om man hittar något man gillar. Lycka till.

    Kommentar

    • Ludwig
      • July 2009
      • 8

      #3
      ok tack för svaret.
      så du menar att det inte går att ha 6 6 cm fiskar i ett litet akvarium.
      jag har jhu såklart tänkt att flytta över dem när det ser trångt ut

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        kör igång ditt stora akvarium istället, det på 200 liter. tror inte att pictusmalar och slöjstjärtar är världens bästa kombo. tror att pictusmalarna kommer att gå på slöjisarna.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Ludwig
          • July 2009
          • 8

          #5
          ok det är bara det att det är lite dyrt att starta det med alla växter.
          vet någon några andra malar som fungerar med slöjisarna
          och kanske några andra fiskar som funkar med det.
          skulle jag kanske kunna ha det lilla akvariet till att odla lite växter och sedan lytta över dem då och då.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            starta upp akvariet efterhand och inte allt på en gång, köp bara några växter och vänta sen till du har råd med mer grejor. 50 liter är alledes för litet för slöjstjärtar. enligt artbeskrivningen på zoopet så är minimun 120 liter.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #7
              Fast ska du ha slöjstjärtar så finns det inte mycket växter du kan använda. De äter upp allt som de får in i munnen.

              Kommentar

              Arbetssätt...