Behöver tips till mitt första någonsin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjofisk
    • July 2009
    • 9

    #16
    Hej igen!

    Jo det verkar finnas en uppsjö av olika sorters malar som passar mig. Jag ska in till min lokala djuraffär nästa vecka (en stor festival i stan just nu så ingen idé att försöka göra något seriöst..) och kolla upp vilka han har hemma och möjlighet att beställa hem. Samt lite hur dom han har hemma uppför sig osv..

    Var där inne igår men hade inte all denna feedbacken då så kollade mest på neontetror samt lite olika Ancistrusar. Antar att alla han hade var väldigt unga för dom va inte mycket större än 3-4 cm om jag skulle gissa.

    Nu, till utbytning av vatten. Jag förstår att detta kan skifta rejält beroende på vilken sorts fisk man har osv men ungefär hur ofta och hur mycket ska man byta vatten i en 100liters tank. Har ödlor sedan 10 år tillbaka men det är inte riktigt samma grej när det gäller rengöring. ;]

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #17
      Kolla första inlägget i denna tråden så får du svar på de flesta nybörjarfrågorna som har med uppstart att göra. När det gäller vattenbyte finns det lite olika skolor men 25-30% vattenbyte en gång i veckan brukar vara ett bra tips. De tre första veckorna bör man inte byta vatten alls och det är bra om man då också har bakteriekultur (typ Nitrivec) som man häller i varje dag under dessa tre veckor.

      Kommentar

      • Tjofisk
        • July 2009
        • 9

        #18
        Japp, hade läst den förut men att läsa igenom den igen skadade inte.. Hade glömt en hel del så tack för tipset.

        Finns det någon bra hemsida att kolla upp ungefärliga priser på utrustning till akvariet såsom filter/pump?

        Kommentar

        • Aleks
          • February 2009
          • 145

          #19

          Din akvariebutik på nätet. Vi har tillbehör av alla stora märken för akvarier. Med lång erfarenhet hjälper vi er med era frågor om ditt akvarium.


          Några få exempel!
          60L Projekt Växt
          102L Sällskap + Växt.
          240L Ombyggnad till ciklid

          Kommentar

          • Tjofisk
            • July 2009
            • 9

            #20
            Ledsen för inaktiviteten men ska som sagt in och kolla i en lokal djuraffär på måndag så finns inte så mycket mer att skriva innan dess. :]

            Kollade igenom sidorna, väldigt stort sortiment så tack för dom!

            Kommentar

            • Super_Star_Angel
              • February 2007
              • 51

              #21
              Ursprungligen postat av Aleks
              Mina Ancistrusar har inte rört växterna.

              Kör på mycket växter riktigt fint med gröna akvarier!
              Du verkar ha lugna ancistrusar... Min enda ancistrushanne Hugo är en revirhävdande bulldozer och om han inte sliter upp växterna så vet jag att han säkerligen mår dåligt. Hugo är lite tjurig av sig: om jag vågar mig på att flytta på hans urna så sitter han tjurskalligt kvar och blänger på mig.
              Någon annan med ancistrus som känner igen sig?
              Le babi, bedou
              Juwel Rekord 110 liter.

              Kommentar

              • Super_Star_Angel
                • February 2007
                • 51

                #22
                Enklast är väl kanske att ringa runt till djuraffärer i närheten och fråga vad de tar för ett akvariepaket. Jag rekommenderar att du börjar med runt 100 liter (mindre akvarium blir snabbt tråkigt...). Om du skaffar ancistrus så försök få en hona. Fast det är svårt att se vilket kön de är av innan de är fullvuxna. Min ancistrushanne är en mardröm ibland: han river upp växterna och blir jättetjurig ifall jag flyttar på hans urna för att slamsuga bakom den. En gång sög han sig fast på min hand när jag grejade i akvariet. Jag blev lite rädd och ryckte åt mig handen men Hugo satt kvar och verkade inte bry sig om att han var uppe i luften. Han släppte inte taget förrän jag doppade ner handen igen, då simmade han tjurigt iväg och slet upp ett par växter.
                Le babi, bedou
                Juwel Rekord 110 liter.

                Kommentar

                Arbetssätt...