Behöver tips till mitt första någonsin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjofisk
    • July 2009
    • 9

    Behöver tips till mitt första någonsin

    Hej!

    Har tänkt mig starta upp ett akvarium om cirka 3-4 veckor. Tänker köpa ett gammalt av en vän som har 5-6 st (tänkt satsa på cirka 80-100 liters)

    Nu till den viktiga frågan, vilka sorters fisk? Jag vill ha något enkelt (varav Neontetra är en liten favorit.) Tänker även ha 2 st malar, Ancistrus är något jag tror skulle passa.

    Har läst nybörjarguiden i den här forumdelen och lärt mig en hel del.

    Eftersom detta är tänkt att inhandlas i framtiden så tänkte jag nu få lite feedback på mina tankar av er proffs ;]. Tar konstruktiv kritik och idéer positivt så var inte rädd att säga om jag säger något som är fel.

    Första frågorna som kommer tillhands är; Hur ska man göra när man startar upp akvariet med tanke på att man bara ska ha 3-5 fiskar i från början med tanke på att Neontetra är en stimfisk. Kommer dom må bra dom första 2-3 veckorna pga av detta?

    Hur ofta behöver man byta vatten/städa upp i akvariet om man har 8-12 fiskar av denna sort (har inte räknat på hur många som får plats men kan tänka mig att det landar där någonstans.)

    Även tips på annan fisk för detta akvarie tas emot med stor glädje!
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Ancistrus är visserligen bra som ingångsfiskar för de är tåliga (hade själv 2 i mitt 112 när jag startade min akvariekarriär för drygt ett år sedan)men du skulle även kunna ha endlers. De är tåliga och syns mer i karet än ancistrusar.

    Ancistrusar blir även rätt stora som fullvuxna.

    Neontetror är visserligen vackra men rätt tråkiga vad gäller beteendet.

    Risken med val av ancistrus och neontetror är att det inte kommer att bli mycket action i ditt kar.

    Mitt tips är att du startar med endlers för att köra in karet. Sedan skaffar du dig ett gäng galaxyrasbora som kommer att ha en massa hyss för sig i karet, och så några otocinclusar som käkar alger.

    Jag skulle således sätta i ett par endlershonor och några hanar. När nitriten gått upp och sedan ner igen, skulle jag sätta i ett 10-tal galaxy (de är små firrar, men ack så vackra och roliga) och sedan efter ca en månad några otocinclusar.

    Och så några körsbärsräkor!
    Senast redigerad av TinaM; 15 July 2009, 21:47.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Tjofisk
      • July 2009
      • 9

      #3
      Hej!

      Jo har nu insett att Ancistrus är i den största storleken, Neontetror gillar jag skarpt men Endlers såg riktigt roliga ut.

      Jag antar att efter det du skrev jag kan sätta in antingen ca10 Neontetror eller ca10 Galaxyrasbora efter nitratet satt sig bra? Otocinclusar var rätt charmiga, men ack så fula. Men pga av deras storlek enligt zoopet ca 5cm så är dom av högt intresse. ;]

      Det där med räkorna vet jag inte riktigt, har ingen speciell kärlek för räkor till och börja med, men får se. Antar att dom rensar botten på skräp?

      Som det ser ut nu efter jag kollat runt lite så blir det nog Endlers som inkörs fisk, får se sedan vad jag väljer för stimfisk.

      Tack så hemskt mycket för feedback!

      Kommentar

      • wallström
        • March 2009
        • 1092

        #4
        Ursprungligen postat av Tjofisk
        Hej!

        Jo har nu insett att Ancistrus är i den största storleken, Neontetror gillar jag skarpt men Endlers såg riktigt roliga ut.

        Jag antar att efter det du skrev jag kan sätta in antingen ca10 Neontetror eller ca10 Galaxyrasbora efter nitratet satt sig bra? Otocinclusar var rätt charmiga, men ack så fula. Men pga av deras storlek enligt zoopet ca 5cm så är dom av högt intresse. ;]

        Det där med räkorna vet jag inte riktigt, har ingen speciell kärlek för räkor till och börja med, men får se. Antar att dom rensar botten på skräp?

        Som det ser ut nu efter jag kollat runt lite så blir det nog Endlers som inkörs fisk, får se sedan vad jag väljer för stimfisk.

        Tack så hemskt mycket för feedback!

        Dina enders kommer överpopulera karet snabbt utan någon fisk som äter yngel... Så neontetror funkar perfekt som sällskap
        Emil

        Kommentar

        • Tjofisk
          • July 2009
          • 9

          #5
          Hehe, okej. Vad jag förstått så gillar dom här sortens fiskar miljöer med växter som växer upp igenom hela karet upp mot ytan och även flyter på ytan?

          Malar verkar gilla saker att gömma sig i så antar att någon form av kruka kommer funka perfekt där. Är det något jag behöver göra innan jag lägger i saker i akvariet? Såsom krukor.

          Kommentar

          • ertho
            • January 2009
            • 24

            #6
            Hej

            Fundera över vilken inriktning du ska ha, sedan kommer fiskvalet automatiskt.

            Vad vill du själv att ditt akvarium ska ge dig? fart o fläkt eller lugn o ro. Växter eller inga växter. färger eller inga färger. Det finns hur mycket som helst att sätta tänderna i. Det är ditt akavarium o ditt val.

            Malar - tja se då till att du får vad du önskar. här finns det också en del varianter. Skojiga saker är nog corydoras-arter, finns en hel del av dem. Alltid trevliga krabater och blir trevligare i en liten grupp individer. Dessutom så tyckte du att neontetror var fina saker. Trevligt med fiskar från samma världsdel - fortsätt så och du kommer att utveckla ditt intresse. Rådet blir då naturligtvis att du införskaffar ett stimm av det du tycker om.

            Mvh

            Kommentar

            • Tjofisk
              • July 2009
              • 9

              #7
              Tackar för alla svaren!

              Du tog upp många bra punkter där och ärligt talat så vill jag ha lite både och. Corydoras malar är intressanta, det svåra valet just nu är vilka bottenmalar samt vilka alg/glas sugande malar som passar mig bäst.

              Neontetror känns som en bra fisk för mig även Endlersguppy som TinaM pekade ut verkar perfekt. tänkte satsa på att ha dom som start fisk med 2 honor och 1 hane. Vill inte ha så mycket rom att jag blir tvungen att sälja/ge bort fisk eller utvidga akvariet. :]

              Kommentar

              • ertho
                • January 2009
                • 24

                #8
                Ha ha ha - otroligt att folk är vakna den här tiden på dygnet
                Själv har jag svårt för att sova och ska snart bege mig till att fortsätta med husrenovering - själv då?

                Mvh

                Kommentar

                • Tjofisk
                  • July 2009
                  • 9

                  #9
                  Har lyckats vänt dygnet rätt rejält nu på sommarn (går på gymnasium så ledig i några månader nu)
                  Senast redigerad av Tjofisk; 16 July 2009, 04:09.

                  Kommentar

                  • ertho
                    • January 2009
                    • 24

                    #10
                    Aha -mina barn var likadana. De börjar bli vuxna nu , det är bara en av dem som hänger vid datorn. Konstigt nog den äldsta :-)

                    Nu blir det snickeri istället

                    Mvh

                    Kommentar

                    • Tjofisk
                      • July 2009
                      • 9

                      #11
                      Okej, lycka till. Ska gå och lägga mig nu så jag orkar upp till 12 tiden.

                      Funderar starkt på en Corydoras, någon av de mindre sorterna. Ser att de också verkar vilja vara många i antal, ska räkna ut om jag kan ha mer stim fisk efter det att jag mätt ut akvariet jag ska köpa.

                      Får bli att göra det senare idag.

                      Kommentar

                      • Guppy_ciklid
                        • January 2009
                        • 293

                        #12
                        12 tid haha
                        Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

                        Kommentar

                        • Guppy_ciklid
                          • January 2009
                          • 293

                          #13
                          metaller skulle passa bra både med endlers och med neonner för alla kommer från samma land ``Venezuela´´ men jag varnar dig endlers bombar sin stam med 1000000 yngel men de betar alger
                          Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #14
                            Det finns alternativ till ancistrus som kanske funkar bättre i lite mindre kar. Otocinclus är en liten trevlig algätare som trivs bäst om man har några stycken. Den är dagaktiv och rolig att se på. Det lilla minus som finns är att den rätt känslig. Så att stoppa ner den direkt i ett nystartat akvarium är kanske inte att rekommendera. Jag köpte tio stycken till mitt 420-liters men fyra av dem dog ganska så kvickt. De som är kvar har dock inte haft några problem.

                            Ett annat alternativ är Pitbull pleco som dock är lite mer skygg av sig. Trivs också bäst om man har några stycken. Vill gärna ha fin sand då de tycker om att gräva ner sig vid fara. Ibland ser man bara ögonen sticka upp, ser rätt festligt ut.

                            Jag har båda dessa arter i ett 420-liters och de är duktiga på att hålla rent samtidigt som de inte äter upp växterna (vilket ancistrus kan vara rätt duktig på).

                            Kommentar

                            • Aleks
                              • February 2009
                              • 145

                              #15
                              Mina Ancistrusar har inte rört växterna.

                              Kör på mycket växter riktigt fint med gröna akvarier!
                              60L Projekt Växt
                              102L Sällskap + Växt.
                              240L Ombyggnad till ciklid

                              Kommentar

                              Arbetssätt...