Nyuppstartat 250l SA, Hjälp med fiskval behövs!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rossi
    • June 2009
    • 18

    Nyuppstartat 250l SA, Hjälp med fiskval behövs!

    Hejsan alla!

    Det här blir min första post efter ett tags snokande!

    En kort inledning är väl på sin plats: Är sedan några år tillbaka väldigt fascinerad av akvaristik, och har tidigare hållt enkla Malawi och sällskapsakvarium. Nu har jag äntligen fått lite kapital till att satsa på intresset, och har därför inhandlat ett 250l Alu-kar i fint skick!

    Karet som är inne på sin tredje vecka drivs av ett Tetratec ex700 ytterfilter, samt ett relativt bra 1000l/h innerfilter för lite bättre cirkulation i baljan.

    Har inte tänkt mig att köra på svartvatten, men inredningen är tänkt att bli så biotop riktig som möjlig, med undantag av vissa växtarter samt Botia lohachata!

    I dagsläget har jag tre lite större Red Moore Wood rötter, som slingrar sig och förgrenar sig snyggt i karet, och en del växter har planterats ( många fler skall tillkomma).

    Nu till saken:

    I karet går nu:

    1 st Pleco ca 11 cm (som skitar ner något otroligt)
    1 st Ansictrus ca 6cm (skall utökas i antalt!)
    30 st Gröna neontetror som stimmar väldigt fint.
    2 st Botia lohachata pga underhållningsvärdet dom erbjuder (:

    Men det är ju fortfarande väldigt tomt i karet, så jag skulle uppskatta lite hjälp med dels antal men också vilka arter som skulle kunna passa in!

    Har lite snöat in på amanoräkor efter ett besök på Zoogiganten här i närheten, men då dessa inte passar in i biotopen alls är det lite osäkert.
    Men har läst att dom ska vara bra "bottenrensare" då främst efter Plecon, stämmer detta, och skulle det gå att hålla ett par amano med typ dvärgciklider?

    Någon typ Corydoras är också inplanerad, är dock inte säker på hur många jag kan hålla utan att överbefolka tanken?

    Och slutligen ciklider: Har ett 70l med Fjärilar, så någon typ av Apisto skulle vara mer intressant! Har också kikat lite på den Gröna Bågfenscikliden, skulle den funka med ovanstående arter? Samma sak undrar jag om Agazzii och/eller Borelli?

    Vart skulle ni säga att gränsen går för att ha för många invånare utan att vattenkvalitén blir kass, och hur är det med halterna av skadliga ämnen typ nitrit/nitrat när man har lite fler fiskar?

    Haha, ser att det blev en hel del, men jag hoppas att ni skulle kunna reda ut några av mina frågetecken!

    Tack!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Med såpass bra cirkulation och ett förmodat delvattenbyte på ca 30% i veckan? kan du ha lite fler fisk än vad du idag har.
    Jag tycker du är inne på rätt spår och vet lite vad du vill ha i burken och i ett sådant kar skulle du faktiskt kunna ha ett par olika sorters dvärgciklider. Fixar du med inredningen med rötter så kan två par ordna till varsitt revir och då är det inte fel med något sånär likartade dvärgciklider i lynnet, som tex Bågfen och A.borelli.
    Sedan är det som du skriver inte fel med ett gäng pansarmalar, och ett stim på runt 15 st är inte fel, och köper du samma sort så får du en fräck effekt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Rossi
      • June 2009
      • 18

      #3
      Tack för snabbt svar, det uppskattas!

      Jo vattenbyte sker 1 gång i veckan, då cirka 25-30%!

      Om jag har förstått ditt svar rätt så borde jag alltså kunna släppa i åtminstånde 1-2 arter till, tex 1+2 ciklider och sedan runt 8-9 pansarmalar utan att riskera att utfodringen till dessa + nuvarande fiskar skulle skapa obalans i karet?

      Och vad tror du om amanoräkan?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det ser jag inte som några större problem eftersom du har bra filtrering samt god vattenbytarregim.
        Men vänta ett litet tag innan du köper mer fisk då karet bara varit igån i tre veckor, det är bättre att ta det säkra före det osäkra i dessa lägena.
        Amanoräkan skulle jag nog personligen hoppa över, dels gör de inte så mycket nytta i ditt kar, och även den är inte riktigt biotopriktig såsom botiorna, samt de brukar bara försvinna i ett sådant kar.
        Jag skulle nog även fundera på om du inte ska byta ut din Pleco mot en Ancistrus då den dels blir stor ganska fort, och sedan har du redan märkt ett annat problem med den som garanterat inte blir mindre!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...