Panik! 4 av 5 fiskar har dött!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #46
    Test?

    Jag har aldrig använt några tester för att kolla vattnet.

    Förutom att jag skaffade mig en elektonisk pH mätare när jag hållit på med co2 ett tag. Men co2 och pH mätare är enligt mig ett måste.

    I övrigt har jag alltid kört på känsla och framförallt lukten från karet.

    Läser man in vad Lasse skrev i tråden tidigare och kopplar det till lite bondförnuft så klarar man sig utan några mätstickor!

    PS: Kh värden kan man inte lukta sig till, behövs tills man vet vilket vatten man får ur kranen.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ludde87
      • July 2009
      • 146

      #47
      Idag har jag lekt kemist och gjort vattentest! Såhär är resultatet:

      I kranen:
      pH: 8,0
      gH: 11 grader dGH
      kH: 5 grader dKH

      Akvarievattnet har precis samma värden, samt att nitrit är 0,0 i akvariet.

      Gjorde en fisksökning nu som visade att inte så många fiskar trivs i det pH-intervallet... Är jag nu bunden att ha guppy, platy, svärdbärare, kampfisk och sebrabotia?
      160 liters sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #48
        Ursprungligen postat av Ludde87
        Idag har jag lekt kemist och gjort vattentest! Såhär är resultatet:

        I kranen:
        pH: 8,0
        gH: 11 grader dGH
        kH: 5 grader dKH

        Akvarievattnet har precis samma värden, samt att nitrit är 0,0 i akvariet.

        Gjorde en fisksökning nu som visade att inte så många fiskar trivs i det pH-intervallet... Är jag nu bunden att ha guppy, platy, svärdbärare, kampfisk och sebrabotia?
        Tja, söker du på fiskar här på Zoopet i intervallet PH 7-9 får du 710 träffar, borde väl räcka tycker jag.
        Tobbe

        Kommentar

        • Ludde87
          • July 2009
          • 146

          #49
          glömde jag säga att mitt akvarium är på 85 L? Det går inte i så stora fiskar och de bör gilla 7-9 i pH-värde.

          Många av de 56 träffar jag får på det (har skrivit in 25 grader som temp) är olika ciklider och de kanske inte är så lämpliga för mig? Är inte ciklider svåra att sköta generellt? Vill ha något som är "idiot-proof"...
          160 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Ludde87
            • July 2009
            • 146

            #50
            Eller ska jag försöka behandla mitt vatten till att bli neutralt istället? Hur gör man isåfall det? Eller kommer fiskar som egentligen vill ha neutralt att kunna trivas i mitt alkaliska vatten ändå?
            160 liters sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #51
              Ursprungligen postat av Ludde87
              Eller ska jag försöka behandla mitt vatten till att bli neutralt istället? Hur gör man isåfall det? Eller kommer fiskar som egentligen vill ha neutralt att kunna trivas i mitt alkaliska vatten ändå?
              Mitt svar var kanske inte helt seriöst men faktum är att du kan ha de flesta fiskar och de kommer att trivas bra i ditt vatten. Jag bor i Skåne och det är ett helt normalt Skåne-vatten, samma som finns i karen hos de flesta fiskhandlare dessutom.
              En annan sak är om du vill odla lite svårare fiskar, de kan kräva speciellt pH eller betydligt lägre gH för att det ska bli riktigt bra. Jag har odlat tigerbarb i mitt alkaliska och det har gått bra, inte jättekullar men jag har fått fram vuxna djur. Jag tror personligen att det är bättre med ett Skånevatten än mjuka vatten med lågt KH för att det blir mera stabila vattenförhållanden. Alltså, så gott som alla vanliga fiskar kommer att må bra av det, ev. odlingsvatten kan du titta på när det blir aktuellt.
              Tobbe

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #52
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Mitt svar var kanske inte helt seriöst men faktum är att du kan ha de flesta fiskar och de kommer att trivas bra i ditt vatten. Jag bor i Skåne och det är ett helt normalt Skåne-vatten, samma som finns i karen hos de flesta fiskhandlare dessutom.
                En annan sak är om du vill odla lite svårare fiskar, de kan kräva speciellt pH eller betydligt lägre gH för att det ska bli riktigt bra. Jag har odlat tigerbarb i mitt alkaliska och det har gått bra, inte jättekullar men jag har fått fram vuxna djur. Jag tror personligen att det är bättre med ett Skånevatten än mjuka vatten med lågt KH för att det blir mera stabila vattenförhållanden. Alltså, så gott som alla vanliga fiskar kommer att må bra av det, ev. odlingsvatten kan du titta på när det blir aktuellt.
                Tobbe
                Håller med till 100%.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #53
                  En sak som har skapat mycket fiskdöd är artbeskrivningarnas uppgifter om pH-värden i naturliga vatten. För de allra flesta fiskar så varierar pH under året (inte i salt och i de alkaliska vattensystemen) vilket gör uppgifterna lite suspekta i sig. Sedan är det en sak om i vilket pH en fisk går i naturen och vilket pH som är bäst för arten i ett akvarie. Vi måste vara fullständigt klara på att i ett akvarie kan vi inte likna naturen när det gäller stabilitet och låga nivåer av giftiga ämnen på grund av den stora vattengenomströmnigen i naturliga vatten. Ett exempel är växter och deras påverkan på pH. När ljuset är på i ett akvarie utan extra tillsättning av koldioxid så konsumerar växterna koldioxid - detta får pH att stiga. Under natten så konsumerar de ingen koldioxid men bakterier, fiskar och växternas cellandning producerar koldioxid - pH sjunker. Jag har mätt upp variationer fråbn natt till dag på över 3 pH enheter i akvarium med låga KH-värden (KH orsakd av karbonatsystemet). Ser man till att man har ett KH på över 3-4 (vilket ger ett pH på ca 7,6) så blir motsvarande pendling bara ca 0,5 pH-enheter. Vilket tror ni stressar fiskarna mest. Nämnas kan att i naturen sker för det mesta inga sådana dag - natt svägningar beroende på vattenomsättningen. Vid enorma algblomningar kan man dock ibland mäta upp pH:n över 11 i ytvatten

                  Ett KH under 3 ger heller ingen bra nitrifikation och ammonium kommer att ackumuleras i tanken. Skulle häftiga pH höjningar ske och det varit dåligt med vattenbytena så kan det komma dödliga amoniaktoppar.

                  Om du skall överväga att labba med pH så skall du använda koldioxid för att sänka pH. det är enda sättet du kan göra för att kunna ha ett stabilt vatten med bibehållen nitrifikation. då buffrar du bara upp vattnet till KH 3-4 innan du börjar med koldioxiden. Alla andra metoder ger ofta ett instabilt vatten och detta både stressar (sjukdomalstrande) och dödar mycket fisk.

                  Varför är jag så arg på pH angivelserna i artbeskrivningarna - jo det ger sken av att man MÅSTE ha dessa pH:n om man är djurvän. Och så startar en serie med olika försök att sänka pH:t med ofta katastrofala följder. Jag skulle vilja ha med en passus för de allra flesta fiskar om att de går utmärkt att hålla i pH:n upp till 8,3 i akvarium och att det är viktigt med ett KH på över 3-4 enheter

                  Kan ta en liten historia från kompisens affär. Framför ett saltvattenskar står en liten grabb på ca 7 år och hans pappa. Titta en guppy säger grabben - nej säger pappan det är saltvatten - grabben ger sig inte och pappan vänder sig mot mig och ber om hjälp att förklara för sonen att det är saltvatten och därför ingen guppy. Jo det skulle jag gärna tala om för honom om det hade varit så säger jag - men grabben har rätt - det är en guppy......och det är saltvatten.....

                  Än en gång - stabiliteten är A och O i en akvariemiljö - pH:t är underordnat detta. Sedan vid odling kan det ofta vara en annan sak men även där har pH:t inte så stor betydelse - vad som har betydelse är jonstyrkan i odlingsvattnet. För många fiskar från sydamerika kan för hög jonstyrka förstöra äggen. Låg jonstyrka brukar betyda lågt pH - men inte alltid. Jonstyrkan mäts ofta i form av ledningsförmåga.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • nesseman
                    • December 2007
                    • 362

                    #54
                    Lasse....
                    du får mig att bli så lessen...
                    JAG kan INGENTING!!!

                    ha ha...
                    kul å läsa trådar där nån ä riktigt duktigt påläst...

                    Kommentar

                    • Ludde87
                      • July 2009
                      • 146

                      #55
                      Återigen, TACK Lasse! Att ha akvarium, och försöka att förstå någonting om det, är definitivt snårigare än jag trodde.

                      Idag var jag i djuraffären och tittade på fiskarna. Jag köpte ingen fisk eftersom jag ska vänta en dryg vecka till innan jag köper mer fisk. Dock köpte jag en ny växt...

                      Denna växt planterade jag (med följden att jag hade handen och en bit av armen i akvariet en stund). Sen märker jag att mina sebrafiskar som annars är så tama trycker under filtret i akvariet, och när jag flyttar på mig så simmar de runt i panik. Shit tänker jag... varpå de gömmer sig på nytt.

                      Det jag kan tänka mig är att jag har haft tvålrester på handen, och därför byter jag 40 liter vatten, samt stänger av ljuset. Efter en stund börjar fiskarna att simma runt litegrann, för att sedan ta större svängar i akvariet. Pjuh tänker jag varpå jag tänder lyset igen, och fiskarna gömmer sig i panik igen... Varpå jag släcker ljuset igen.

                      kan det vara barnängens tvål som är giftig och det var därför de blev så stressade? Nu verkar de Ta i trä! lite piggare
                      160 liters sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Ludde87
                        • July 2009
                        • 146

                        #56
                        eller har jag någon giftig bakterieflora på huden som är akut giftig för akvariefiskar? Jag kommer att bli galen på riktigt om de här stackars fiskarna också dör. Ska jag byta mer vatten för att vara på den säkra sidan?
                        160 liters sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #57
                          Ursprungligen postat av Ludde87
                          kan det vara barnängens tvål som är giftig och det var därför de blev så stressade?
                          Nej, absolut inte.
                          Ta det lugnt bara så löser det sig säkerligen, då de är ganska nya i karet och du kanske bör skaffa fler sedan.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            Ursprungligen postat av Ludde87
                            eller har jag någon giftig bakterieflora på huden som är akut giftig för akvariefiskar? Jag kommer att bli galen på riktigt om de här stackars fiskarna också dör. Ska jag byta mer vatten för att vara på den säkra sidan?
                            Jag tror att ditt stressande däremot kan stressa även upp fiskarna, låt karet vara ifred och "sätta" sig utan att du gör så mycket i onödan så kommer det snart i balans.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Ludde87
                              • July 2009
                              • 146

                              #59
                              Ja... Du har säkert rätt! Ska försöka att lugna ner mig lite... och försöka lita på att de överlever ändå.
                              160 liters sällskapsakvarium

                              Kommentar

                              • Ludde87
                                • July 2009
                                • 146

                                #60
                                Ursprungligen postat av Ludde87
                                Idag har jag lekt kemist och gjort vattentest! Såhär är resultatet:

                                I kranen:
                                pH: 8,0
                                gH: 11 grader dGH
                                kH: 5 grader dKH

                                Akvarievattnet har precis samma värden, samt att nitrit är 0,0 i akvariet.
                                Idag har jag gjort vattentest igen, allt är samma utom gH som har gått ner till 8 grader dGH. Är detta positivt för fiskarna?

                                Förövrigt så växer mina vattenväxter så det knakar. Om ett par veckor kommer jag nog att få beskära dem. Det har börjat komma en liten alghinna också på de äldre bladen, men jag är lite osäker på vilken alg det rör sig om. Har hört att det finns en alg som bara växer i god vattenkvalité? Man kan ju hoppas på att det är den

                                Har tänkt att jag ska köpa några Mollys, har läst att de äter en del alger. Är det någon skillnad på vanlig black Molly och dalmatinermolly, föruom färgen då förstås?

                                Nästa inköp jag funderar på är antingen Fjärilsciklider eller dvärggurami. Är någon av dessa fiskar bättre i något avseende? Läste att dvärggurami ska vara lite lättare, den har två på skalan medans fjärilscikliden har tre?
                                160 liters sällskapsakvarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...