Panik! 4 av 5 fiskar har dött!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    Panik! 4 av 5 fiskar har dött!

    Jag satte igång akvariet för en vecka sedan, hällde i vattenberedningsmedel, planterade växter, hällde i gödningsmedel för växter. sedan har det stått.

    Igår köpte jag fem st odessabarber och släppte ned i tanken. Och idag så flöt fyra av dem runt... döda! Jag känner mig jätteskyldig till detta... Fattar inte vad jag har gjort fel? Snälla hjälp mig!

    Jag satte på nya sugkoppar igår på pumpen... vilka jag inte tvättade innan, kan fiskarna ha dött på grund av detta? Och när jag tänker efter hoppade kedjan av på cykeln igår, och jag fick olja på händerna... men jag tvättade mig jättenoga efter det. Kan det ha kommit olja i vattnet iaf och det är därför de dör? Vad ska jag göra?
    160 liters sällskapsakvarium
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    #2
    Jag har gjort det jag kunde komma på, bytt 10 L vatten. Vet inte vad jag mer kan göra? (Det är ett 85 L akvarium)
    160 liters sällskapsakvarium

    Kommentar

    • jocke_999
      • February 2009
      • 101

      #3
      Är innerfiltret nyinköpt eller begagnat? Är det begagnat tror jag man måste vara mycket noga med att få bort gamla rester, kan annars bli gifter.

      Koppade du i fisken?

      Annars kan det vara så att du har fått dåliga exemplar från affären.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Har du gjort nitrittest?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ludde87
          • July 2009
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av jocke_999
          Är innerfiltret nyinköpt eller begagnat? Är det begagnat tror jag man måste vara mycket noga med att få bort gamla rester, kan annars bli gifter.

          Koppade du i fisken?

          Annars kan det vara så att du har fått dåliga exemplar från affären.
          Tack för svar!

          Innerfiltret är begagnat, jag har haft akvarium tidigare och jag minns inte exakt när det användes... Så jag bytte till det andra jag har som jag vet har varit i ett fungerande akvarium tidigare. Och så tvättade jag det noga. Har gjort vattenbyte också, hoppas det hjälper!

          När jag kom hem med fisken fick påsen flyta runt i 10 min. Sen öppnade jag påsen och hällde i 1 dl vatten från akvariet. Sedan väntade jag 5 minuter, hällde i 1 dl vatten tilll, väntade 5 min, hällde i 1 dl till, väntade 5 min och lät fiskarna simma ut.

          Tyckte fisken såg fin ut i affären, fina färger, simmade bra... Personalen verkar väldigt kunnig också.
          160 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Ludde87
            • July 2009
            • 146

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Har du gjort nitrittest?

            Nej, jag har inte gjort nitrittest, har inga sådana hemma... Ska cykla till djuraffären idag och ta med ett vattenprov så får vi se om de kan göra ett.

            Vad gör man i så fall mot nitrit? Vattenbyte?
            160 liters sällskapsakvarium

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Gör testet först och sedan kan man utgå därifrån. En del tycker att man ska tillsätta endast salt vid nitrit i vattnet, men jag är av åsikten att ett 50% vattenbyte för att få bukt med problemet direkt, och sedan tillföra nyttobakterier av något slag dagligen. Sedan får man hålla koll på nitriten ett bra tag efter, men det är en annan femma.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Ludde87
                • July 2009
                • 146

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Gör testet först och sedan kan man utgå därifrån. En del tycker att man ska tillsätta endast salt vid nitrit i vattnet, men jag är av åsikten att ett 50% vattenbyte för att få bukt med problemet direkt, och sedan tillföra nyttobakterier av något slag dagligen. Sedan får man hålla koll på nitriten ett bra tag efter, men det är en annan femma.
                Salt? ska det döda bakterietillväxten eller är jag helt ute och cyklar? Då verkar det som du säger smartare att byta vattnet för att få ned nivåerna.

                Räcker det med vanligt vattenberedeningsmedel eller ska jag köpa nyttobakterier också? Behövs vattenberedningsmedel, eller är det mest när man startar upp ett akvarium? Tror vattnet är ganska okej här, bor i Lund. Tidigare bodde jag på småländska höglandet och min familj har egen brunn, så då var det mycket koppar och sånt i vattnet (jag blev bl a grön i håret av metallerna), och då märktes det tydligt att vissa vattenväxter aldrig mådde bra, cabomba caroliniana dog alltid inom två veckor minns jag. Men jag hoppas att vattnet här är bättre.
                160 liters sällskapsakvarium

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Nja, kort sagt är saltet till för att hjälpa fisken att klara av de lite högre nivåerna av nitrit i vattnet.
                  Vattenberedningsmedel är oftast inte nödvändigt, köp då hellre nyttobakterier så karet kommer igång fortare. Nu är det inte säkert att det är detta som är problemet, men har du nitrit i vattnet så vet du lite vad du ska göra iaf.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Ludde87
                    • July 2009
                    • 146

                    #10
                    Här är vattentest-resultatet:

                    Nitrat: 10
                    Nitrit: 0
                    GH: >7 grader d
                    KH: 6 grader d
                    Ph: 7,6 - 8

                    Hon i affären sa att allt ser bra ut utom Ph-värdet som är högt. Har nu läst att odessabarber vill ha neutralt till mjukt vatten. Har köpt en mangroverot som jag håller på att kokar nu för att sedan lägga i, hon sa att det skulle hjälpa Ph-värdet att gå ned. Så antagligen dog de för att de inte klarade övergången från akvarieaffärens mjuka vatten till mitt alkaliska...
                    160 liters sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • jocke_999
                      • February 2009
                      • 101

                      #11
                      Nitrat nivån bör väl vara på noll.

                      Vad har du för temperatur i akvariet? Har ju varit ganska varmt ett tag nu och Odessabarben vill väl ha det ganska svalt har jag för mej.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det var ju skönt att höra att det inte var nitrit iaf.
                        En sak som kan hända, (men nu är det bara lite flummiga spåningar) är om du har ammonium i karet och plötsligt får ett pH över 7 så omvandlas en del av detta till ammoniak som inte är särskilt hälsosamt...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av jocke_999
                          Nitrat nivån bör väl vara på noll.

                          Vad har du för temperatur i akvariet? Har ju varit ganska varmt ett tag nu och Odessabarben vill väl ha det ganska svalt har jag för mej.
                          Varför ska nitratet vara på noll?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Ludde87
                            • July 2009
                            • 146

                            #14
                            Hon sa att nitratnivån visade att det hade funnits nitrit i vattnet, men att växterna hade lyckats bryta ned nitritet, och att 10 var ett bra värde.

                            Jag hade 26 grader i mitt akvarium, de här barberna var vana vid 24 grader. Men jag har dragit ut doppvärmaren för egentligen ska de ha 22 grader, men nu när det är varmt i rummet så vattnet ligger på 25 fortfarande, jag vädrar för fullt för att få ned värmen. Har fått höra att de klarar varmare temperaturer, men att de kommer leva kortare då, så det bästa är 22 grader.

                            Nästa fråga är då hur länge mangroveroten kommer hålla vattnet mjukt... Ska till djuraffären på torsdag eller fredag, och då ska vi göra ett vattentest igen och se om Ph-värdet är bättre. Om det är det så ska jag köpa en ny omgång fiskar då.
                            160 liters sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det blev nog lite fel där, antingen kommer du ihåg fel eller så förklarade djuraffären lite dåligt.
                              Växter bryter inte ned nitrit utan det är nyttobakterierna som står för de fiolerna, sedan blir nitrat till nitrit om dessa bakterier inte hinner med.
                              Man tillsätter även ofta nitrat i växtgödning(PMDD), och ett värde på 10 är inte högt alls då ett mer normalt värde i ett kar med gödning ligger runt 25 och lite till.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...