Fisksammansättning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    Fisksammansättning?

    Hej!
    Jag har ett nystartat 85 L akvarium som jag snart ska börja släppa ner fiskar i. Har tänkt mig sammansättningen ungefär såhär;

    -4-5 st Dvärgpansarmal
    -2 st Dvärggurami
    -3 st ?? en fisk som är lik siamesisk algätare men mindre till storleken, minns inte namnet ELLER siamesisk algätare.
    -8 st av antingen Pristella ELLER Odessabarb

    Är detta en bra sammansättning? Kommer dessa fiskar trivas tillsammans? Har räknat på vattenvolymen mot fiskarna och de borde kunna bo allihop i ett 85 L. Vilken temperatur ska jag ha på akvariet? Och slutligen, vilken fisk ska jag skaffa först?

    Tacksam för svar!
    MVH Karin
    160 liters sällskapsakvarium
  • Maackan
    • May 2009
    • 50

    #2
    Dvärggurami är rätt känsliga.
    Ta det lugnt i början och släpp inte i alla fiskar med en gång då nitritnivån kan bli för hög.
    Vad skall du ha för växter och inredning?

    Skaffa algätarna först och sedan barberna

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Är det denna malen du menar? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1

      Siamesisk algätare är för stor för ditt akvarium.

      Börja INTE med malarna (Dvärgpansarmal o Otocinclus). De är båda känsliga och inte så bra att starta upp med.

      Dvärggurami ska ha 26-27 grader varmt vatten, Odessabarn ska ha högst 22 grader...Jag skulle väntat med Dvärggurami och valt pristella istället för barben.
      Då kan du också börja med pristella.

      Kommentar

      • Ludde87
        • July 2009
        • 146

        #4
        Tack för svaren!
        Charlottis; ja, det är precis den malen jag menar, tänkte också att siamesisk algätare skulle bli alldeles för stor.

        Jag var i akvarieaffären idag och köpte mina första fem fiskar. Var rätt så inställd på att köpa pristella-fiskarna, men jag tycker att odessabarberna är mycket fina, så det blev barberna. Så kom jag hem och läste att de skulle ha max 22 grader, samt ringde och frågade i djuraffären, och hon bekräftade att de helst ska ha ca 22-23 grader, så nu har jag helt enkelt dragit ur doppvärmaren. Min temp var på 26 grader, men nu ska den så sakteliga gå ner, sen får jag skruva ned doppvärmaren så den går igång vid behov.

        Får tänka om då vad gäller dvärggurami och välja någon annan fisk istället. Men nu ska jag vänta ett tag och se så de första fem fiskarna acklimatiserar sig väl först och bakteriefloran i akvariet kommer igång som den ska.

        Växter har jag inte så många än, en cryptocorne och en bacopa tror jag den heter. Vet iaf att den ena växer snabbt och den andra långsamt. Ska snart få lite flytväxter också som ska i akvariet.
        160 liters sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Micke_1991
          • June 2008
          • 110

          #5
          Hej kunniga akvarister!
          Har ett 375 l tank på väg hem och jag tänkte höra vad ni tycker jag ska stoppa i det?
          Jag tänkte ha mycket växter som klarar sig utan CO2 och avancerad och dyr teknik (student ekonomi:P), kom gärna med förslag!
          Fisk tänkte jag mig några vanliga ancistrus, någon sorts corydoras, några ottociclus, ett par siameser, och sen några multispinosa och nyckelhålsciklider.
          Eller så kanske jag kör på dvärgciklider?
          Kom med förslag !

          Kommentar

          Arbetssätt...