Frågor, ny 250l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johannes37
    • July 2009
    • 9

    Frågor, ny 250l

    Hallå
    Skulle vara tacksam om jag kunde få lite tips/råd angående fiskval till en 250 litare (100x50x50) som jag nyss införskaffat..jag har endast haft några mindre akvarium när jag var miondre som jag inte skötte speciellt bra o vill att det ska bli lite mer seriöst den härvgången så att firrarna trivs

    Jag är mest intresserad av stimfisk och undrar om 5-6 praktbotior och kanske ett stim av tigerbarber funkar? Undrar även om nån har erfarenhet av dessa så jag vet vilken nivå i akvariumet dom lever i? Och om det finns nån trevlig fisk som lever på botten som går ihop (hade tänkt mig en regnbågshaj)..Vilka malar går bäst ihop och hur mkt gömställen o växter behöver man?

    Många frågor, jag vet
    Är tacksam för alla svar
    Senast redigerad av Johannes37; 03 July 2009, 09:09.
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    LÖite dumt svar kanske men kolla på zoopets artbeksrivningar det är en jätte bra handledning (så gjorde jag i början när jag hittade fiskar jag ville införskaffa. Bla har jag asvtåt en del köp efter att läst artbeskrivinaran). Jag kan intet om botior och barber.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Johannes37
      • July 2009
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Mick13
      LÖite dumt svar kanske men kolla på zoopets artbeksrivningar det är en jätte bra handledning (så gjorde jag i början när jag hittade fiskar jag ville införskaffa. Bla har jag asvtåt en del köp efter att läst artbeskrivinaran). Jag kan intet om botior och barber.
      Har gjort det Bla därför jag undrar om praktbotiorna går i mitt akvarium fastän jag inte har 120 cm långt akv.

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Jag tycker inte det. Egentligen tycker jag nog 120 cm är för litet också. Har man dem i ett större akvarium tycker de om att sträcka ut och simma på ordentligt. Har själv syndat i min ungdom och haft några stycken i ett 150-liters och de blev inte långlivade. Kolla in Botia striata istället. Betydligt mindre men väldigt snygga.

        Kommentar

        • Johannes37
          • July 2009
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av myslas
          Jag tycker inte det. Egentligen tycker jag nog 120 cm är för litet också. Har man dem i ett större akvarium tycker de om att sträcka ut och simma på ordentligt. Har själv syndat i min ungdom och haft några stycken i ett 150-liters och de blev inte långlivade. Kolla in Botia striata istället. Betydligt mindre men väldigt snygga.
          Okej tack Man vill ju att fiskarna ska må bra. Vad tror du går bra tillsammans med dem? Tigerbarber, eller någon annan stimfisk eller fin fisk?

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Ursprungligen postat av Johannes37
            Okej tack Man vill ju att fiskarna ska må bra. Vad tror du går bra tillsammans med dem? Tigerbarber, eller någon annan stimfisk eller fin fisk?
            Egentligen är jag nog fel man att svara på det eftersom jag inte har så mycket koll på de asiatiska fiskarna. Men går du in på artbeskrivningarna och väljer att kolla på Barber och Rasboror som fiskgrupp bör du nog få upp ett och annat förslag. Tigerbarber kan kanske funka men det är några elaka jäklar det där även om vissa påstår att de är betydligt lugnare om man håller ett stim på minst 20 stycken.

            Men som sagt, någon annan är nog bättre lämpad att svara på dina frågor.

            Kommentar

            • Johannes37
              • July 2009
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av myslas
              Egentligen är jag nog fel man att svara på det eftersom jag inte har så mycket koll på de asiatiska fiskarna. Men går du in på artbeskrivningarna och väljer att kolla på Barber och Rasboror som fiskgrupp bör du nog få upp ett och annat förslag. Tigerbarber kan kanske funka men det är några elaka jäklar det där även om vissa påstår att de är betydligt lugnare om man håller ett stim på minst 20 stycken.

              Men som sagt, någon annan är nog bättre lämpad att svara på dina frågor.
              Tack så mycket ändå

              Kommentar

              Arbetssätt...