för varmt vatten..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    för varmt vatten..

    jag behöver lite hjälp... behöver tips på hur man håller vatten tempen nere... har stängt av doppvärmaren,ingen sol lyser på akvariet eller nått men hela lägenheten är ganska varm..
    har runt 29 grader i vattnet och det stiger...brukar ligga på runt 25 annars...

    nå tips på hur man får ner det lite? känns dumt att göra delvattenbyte med kallt vatten varje dag...


    kan man lägga i lite isbitar?eller blir det för kallt?
    Mvh Robin Brännström
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    jag brukar frysa in petflaskor och sen lägga de i akvariet när de smält så byter man ut de, isbitar funkar också men petflaskor med vatten som fryst är bättre tycker jag.

    Kommentar

    • Zoooophie
      • April 2009
      • 163

      #3
      Vi har samma problem med vår 500 liters.
      Vi sänkte lite på antalet lamp timmar.
      Tog bort några täckglas.
      Och det viktigaste är att vi har genom drag och håller lägenheten så sval som möjligt, speciellt på natten för det är då man kan lyckas få ner den i temperatur.

      Efter detta pendlar vi mellan 25-26 på natten och 27-28 på dagen.

      Testat med petflaska men det gav ingen verkan på ett sådant stor kar, kan bli dyrt i längden
      (\__/)
      (O.o )
      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Ta bort täckglasen och sätt en fläkt att blåsa över vattenytan - det sänker temperaturen upp till ett par grader under rumstemperatur. Jag kan skriva en halv sida om varför det fungerar - kort sagt beror det på den energi som behövs för att bilda ånga - men det är så varmt så jag orkar bara skriva att det fungerar .

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Silvertejp
          • March 2009
          • 73

          #5
          Finns kylklampar som man brukar ha i frysboxar, fungerar klockrent
          Gör om gör rätt!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Jag drog ner belysnings tiden, tog bort ena täckgals halvan och och la kylklampar på den andra täckglaset vid filtret funkade fint till 120L.
            Nästa steg hade varit att sätta upp en brodsfläkt som Lasse skrev om.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • chainy
              • February 2007
              • 405

              #7
              Ursprungligen postat av sauser
              jag behöver lite hjälp... behöver tips på hur man håller vatten tempen nere... har stängt av doppvärmaren,ingen sol lyser på akvariet eller nått men hela lägenheten är ganska varm..
              har runt 29 grader i vattnet och det stiger...brukar ligga på runt 25 annars...

              nå tips på hur man får ner det lite? känns dumt att göra delvattenbyte med kallt vatten varje dag...


              kan man lägga i lite isbitar?eller blir det för kallt?
              Sätt pumpen lite högre, byt till grövre filter (ifall du har fint filter i en innerfilterspump) upp så vatten ytan får mer rörelse. vattnet blir då mer syrerikt och svalare
              Bilder på mina fiskar finns på;
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

              Kommentar

              Arbetssätt...