Bästa sätt å bli av med sniglar ell snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stigan
    • March 2004
    • 44

    Bästa sätt å bli av med sniglar ell snäckor

    Ett av mina kar har drabbats av massa smådjur sniglar eller nsäckor eller va det e.. va dum nog å köpa en växt från en kass affär å nu e hela det karet fullt av dom... e det nån som har förslag på hur man blir av med dom...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200185
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Har fått invation med sniglar i mitt 152L blir att köpa snigelmedel i zoobutiken.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Thomaslj
      • May 2003
      • 704

      #3

      Har själv haft sniglar sen ett tag tillbax, inte stört mig på dom så mycket men har på senare tid blivit flera.
      Har hört att det ska räcka att släppa in ett par prakbotior. De ska tydligen vara helt besatta av att äta upp sniglar. Stämmer detta?, Någon som har erfaranhet av praktbotior vid snäckbortagning?
      http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

      Kommentar

      • Lasseman
        • June 2004
        • 1

        #4
        Att släppa ner praktbotior fungerar utmärkt. Tar bara några dagar så är sniglarna/snäckorna borta.
        Kan väl sägas också att praktbotior blir väldigt stora upp till 30cm. Så ca 150l är ganska litet för dem...

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          Jag brukar göra på 2sätt. Jag brukar ta en peflaska på 0.5L och skära av flaskan på mitten sedan så behåller jag överdelen. Ta överdelen och sätt matplast med en gummisnodd där du har skärt av flaskan, sedan så stoppar du bara in ett par maltabletter i flaskan och lägger ner den på kvällen i akvariet så på morgen så finns det massa snäckor i flaskan som det bara är att tömma. Annars om ja har sniglar så brukar jag mosa dem med hjälp av ett finger mot rutan och då har fiskarna fått lite godis=D
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Lägger in det svar som jag la in i en likartad tråd för några timmar sen
            "Snäckor i akvariet är snarast något att eftersträva. De äter en del foderrester och luckrar upp bottensanden. Får man för många snäckor i akvariet så är det i stället ett tecken på att det är för mycket skräp i akvariet (för mycket mat, dålig rengöring etc) och då bör man istället åtgärda detta istället för att ta bort snäckorna (utna dem hade det varit ännu värre).
            Om jag inte har snäckor i något av mina akvarier så ser jag till att "plantera in" några."
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sven W
              • October 2003
              • 107

              #7
              Praktbotior är effektiva mot snäckor. Det verkar dock som om olika individer är ganska olika förtjusta i denna föda så jag har haft bäst resultat med flera individer.

              Dom växer långsamt och I akvarium blir dom normalt inte i närheten av så stora som i naturen, 15cm känns som en mer rimlig maxstorlek. Enligt min erfarenhet bör det inte vara något stort problem storleksmässigt att ha dom i et 150l. Jag har i vart fall haft praktbotia i ett 160l i c:a 4år. För övrigt är det en riktigt trevlig (och ljudlig) fisk som tyvärr är lite känslig den första tiden i nytt akvarium. Se till att välja individer som inte ser smala ut över ryggen så blir oddsen enligt vad jag kunnat se bättre.
              /Sven
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

              Kommentar

              • cattebus
                • June 2004
                • 61

                #8
                jag såg i förrgår att jag hade typ 7000 snäckor i ett av mina kar! blev alldeles mörkrädd, för de satt överallt! i går tänkte jag så lägga ner en bit kött i ett par timmar, som jag läst att man kan göra. (när man lyfter ur den sitter snäckorna på.)
                men döm om min förvåning! när jag kikar in ser jag bara ca fem-tio stycken! Alla hade försvunnit! Och jag har ingen snäckätande fisk vad jag vet i detta kar. Men antagligen HAR jag väl det NU...var skulle de annars tagit vägen?

                PS om nån undrar så lät jag bli att lägga i köttbiten. Förresten verkar pet-flaska m tablett bra mycket trevligare!
                cattebus
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Åtminstone malajsiska sandsnäckor - mina favoriter bland dessa djur - håller sig gömda på dagarna. På nätterna kan man hitta massor på glaset.
                  mvh Daniel
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    var skulle de annars tagit vägen?
                    Dessa nyttodjur håller sig som Daniel skriver gömda i bottenmaterial under dagen - under natten kommer de fram.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Stigan
                      • March 2004
                      • 44

                      #11
                      nyttodjur? dom fanskapen äter upp mina växter.....
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200185

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        nyttodjur? dom fanskapen äter upp mina växter.....
                        Då har man nog en extremt ogynnsam miljö för växterna i akvariet. I mina växtakvarier har jag alltid hafr snäckor och växter utan problem.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • uffe
                          • January 2002
                          • 865

                          #13
                          lite sniglar är bara ett sundhetstecken.brukar göra som kjell ,planterar in i dom burkar där jag saknar dom,perfekt i yngelburkar där man inte kan ha några kraftiga filter,där gör dom ingen som helst skada utan dom äter upp överblivna foderrester o dyl.
                          // Uffe

                          Kommentar

                          • Sven W
                            • October 2003
                            • 107

                            #14
                            Lite sniglar gör ingenting, men när det blir stora mängder vill i vart fall jag hålla nere antalet.
                            /Sven
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

                            Kommentar

                            • jsl
                              • February 2004
                              • 130

                              #15
                              Jag har också blandade erfarenheter av botior. Mina är inte speciellt duktiga på sniglar (men det kan ju bero på att de får mycket annan mat). Ett superbra medel mot sniglar är en kulfisk. Dessa kan ibland vara ilskna och fenbitare.Jag har märkt att det är individberoende. Jag har också erfarenheten att finns det mycket sniglar i akvariet så sysselsätter sig kulfisken med att äta dessa. Jag har en kulfisk som får gå runt i mina kar och rensa bort oönskade sniglar. Jag tycker det funkar perfekt.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200899
                              http://umea.akvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...