Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Invånare till 54-liters kar

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Ny tanke kring kombo i karet:

Micropoecilia parae (melanzona red)
    Corydoras hastatus
    Caridina multidentata
    Paracheirodon innesi

Borde väl funka? (Snälla säg ja)
    Senast ändrad av Yaz; 2019-10-02, 10:47.
    Paracheirodon simulans, Micropecilia parae (melanzona red)

Kommentera

De två översta har jag ingen personlig erfarenhet av. Men den corysen har väl ett mer tetralikt beteende än vad corysar brukar ha, dvs den stimmar/simmar omkring inte bara vid botten. Eftersom du inte bara kan ha några få corysar eller neontetror utan behöver köpa i vart fall ett litet stim av varje så blir det ju många fiskar på samma yta i ett litet kar. Även paramollysarna behöver väl vara några stycken för att må bra. Fundera på om du inte ska ta antingen corysarna eller tetrorna. Det är inte roligt med fisksoppa.

De fiskar du väljer behöver också trivas med samma vattenparametrar. Corysar är känsliga för salt men mollysar tror jag gillar lite salt i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nando Visa inlägg
        De två översta har jag ingen personlig erfarenhet av. Men den corysen har väl ett mer tetralikt beteende än vad corysar brukar ha, dvs den stimmar/simmar omkring inte bara vid botten. Eftersom du inte bara kan ha några få corysar eller neontetror utan behöver köpa i vart fall ett litet stim av varje så blir det ju många fiskar på samma yta i ett litet kar. Även paramollysarna behöver väl vara några stycken för att må bra. Fundera på om du inte ska ta antingen corysarna eller tetrorna. Det är inte roligt med fisksoppa.

De fiskar du väljer behöver också trivas med samma vattenparametrar. Corysar är känsliga för salt men mollysar tror jag gillar lite salt i vattnet.
        På Zoopets artbeskrivning står det att den föredrar sötvatten, även om den också klarar sig i bräckt vatten.

Ja, den lille malen är väl frågetecknet. Neontetrorna ska ju flytta in först, och därefter paramollysarna.
        Blir tillfälle att fundera lite ytterligare på malen då.

Kommentera

Och räkorna är ett löfte till sonen.

Kommentera

Ja, men då kan du väl fundera och se hur det känns! Lycka till!

Kommentera

Tack så mycket!

Kommentera

Sparar...
              X