Vilka fiskar är lite "roliga" att ha och vilka fiskar kan vara bra att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leafli03
    • August 2019
    • 5

    Vilka fiskar är lite "roliga" att ha och vilka fiskar kan vara bra att ha?

    Jag har haft fiskar i ett 60x30x30 akvarium för några år sedan men då var det mina föräldrar som tog hand om det.

    Nu är jag lite sugen på att faktiskt skaffa fiskar igen och ta hand om dom själv. (använder fortfarande samma akvarium)

    Så till mina frågor

    ​​​​​Sånna algätande fiskar är det något bra att ha?

    Vilka fiskar är fina och intressanta att titta på men inte svåra att ta hand om?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Hej, algätande fiskar kan vara bra men i ett litet akvarium skulle jag nog satsa på amanoräkor som äter en del alger på växter, och på snäckor som äter alger från glasen. Zebrasnäckor (Neritina) är bra på detta men en nackdel är att de lägger ägg som är mycket svåra att få bort för de sitter fast så hårt. Vilka fiskar som är intressanta och fina är ju en smaksak men mitt tips är ett par honungsgurami plus någon stimfisk (tänker på kopparbarb även om just den inte bildar stim direkt, men är fin och intressant, ska ha sandbotten).

    Kommentar

    • Leafli03
      • August 2019
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av stefant
      Hej, algätande fiskar kan vara bra men i ett litet akvarium skulle jag nog satsa på amanoräkor som äter en del alger på växter, och på snäckor som äter alger från glasen. Zebrasnäckor (Neritina) är bra på detta men en nackdel är att de lägger ägg som är mycket svåra att få bort för de sitter fast så hårt. Vilka fiskar som är intressanta och fina är ju en smaksak men mitt tips är ett par honungsgurami plus någon stimfisk (tänker på kopparbarb även om just den inte bildar stim direkt, men är fin och intressant, ska ha sandbotten).
      Tack så mycket väldigt hjälpsamt av dig!

      Kommentar

      Arbetssätt...