Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Behöver lite råd ang malawi-akvarium

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Behöver lite råd ang malawi-akvarium

Nu har jag precis fått avliva en av mina ciklider efter ett nitrit-utbrott.
    mitt akvarium är 350l juwel rio, och det bor nu 15 ciklider och en mal på 10cm. Malen är nyinflyttad efter att jag fick bort nitriten.
    (akvariumet startades för ca 7 veckor sen.)

Jag har som ni förstår fått göra en hel del vattenbyten och mätt värdet på vattnet kontinuerligt med JBL scan stickor.
    Alla värden står nu på grönt, och jag är lite rädd för att min ciklid var sjuk av något annat än nitriten. Det känns logiskt att den dog av stressen av alla vattenbyten osv, med tanke på att det var i samband med det den blev dålig men jag är orolig ändå. Den blev bara loj helt plötsligt, magrade ur och till sist så orkade den inte ens simma

Hur som helst! Jag vill ha hjälp med att skapa världens bästa miljö för mina kvarvarande fiskar! Jag kommer bara ha malawimix och lite senare en till mal (hona).
    just nu finns, förutom fiskar, en jättestor rot, en kokosnöt med tre stora hål, ett kermaikrör och en stor kalksten. Lite dekorativa stenar också.fattas det något tycker ni?

vattnet är lite färgat av roten tyvärr, samt ganska grumligt. Kan jag göra något åt grumligheten? Värdena är som sagt bra annars i vattnet så jag förstår inte vad det beror på. Jag har också en protein-hinna på ytan och köpt en syresten för att åtgärda det.

Jag upplever fiskarna lite flåsiga. Är det jag som oroar mig i onödan, eller är det något jag missar?

Jag kommer utgå helt utifrån er expertis, när jag googlar så blir jag bara mer förvirrad och orolig.

Förlåt för långt inlägg, men jag har gett mig fan på att mina fiskar ska må bra nu!
    Senast ändrad av statisk; 2019-05-25, 17:28.

Ha många stenar som bildar gömställen. Är fiskarna flåsiga och det inte är nitrit beror det ofta på att dålig syresättning av vattnet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Hej igen Kjell! Vad snäll du är som tar dig tid och svarar oss nybörjare!

alla filter samt pump som jag har kom med akvariumet jag köpte. Googlade mig fram till att pumpen skulle pumpa 1000l/h, fattar inte vad det betyder men är det okej? Om jag ska köpa en till (har läst mig till att många gör det), ska jag då bara köpa en pump eller ska jag ha filter med? Eller följer alltid filter kanske?

Ska köpa fler stenar. Jag gillar dom vita kalkstenarna, kan jag köpa några fler såna eller riskerar åh bli för högt i vattnet då?

Kommentera

Ursprungligen postat av statisk Visa inlägg

alla filter samt pump som jag har kom med akvariumet jag köpte. Googlade mig fram till att pumpen skulle pumpa 1000l/h, fattar inte vad det betyder men är det okej? Om jag ska köpa en till (har läst mig till att många gör det), ska jag då bara köpa en pump eller ska jag ha filter med? Eller följer alltid filter kanske?

Ska köpa fler stenar. Jag gillar dom vita kalkstenarna, kan jag köpa några fler såna eller riskerar åh bli för högt i vattnet då?
        Först,
        - ta bort all skit i form av rötter och kokosnötter. Ha bara sten som inte påverkar PH värdet.
        - Jag tror ju inte att ditt medköpta filter kan pumpa 1000 liter i timmen. Men okej. Får vattnet gå upp och vända i vattenytan?
        Ett 350L hade jag lätt haft två ytterfilter som vardera pumpar minst 700 liter för ett Malawi akvarium. Gärna mer. Malawi fiskar kräver mycket filter.
        - Din "syresten" ger inget syre till vattnet. Den ger bubblor. Vatten som vänder i ytan ger syre åt vattnet längre ner.
        - Du ska ha ett PH värde runt 7,5 - 8 för de ska må bra. Du kan höja PH värde med bikarbonat, men inte utan vattenbyten. Du kan köpa PH stickor på apoteket nätet som är billigare än de i akvarieaffären. 100 st för 295 kr.
        - Ha koll på vad du har för filtermassa. Inget torv och skit i det. Bara skumgummiplattor och möjligen krossad kalksten.

- Du kan princip inte få för högt PH värde mekaniskt i ett Malawi akvarium. Dina kalkstenar och annat kommer börja buffra innan.

- Temperaturen jag har är 27 grader. Nackdel är att de trivs för bra och leker som tusan. Honor går och tuggar för det mesta.
        - Dina mal kommer troligen inte trivas bra när dina malawi trivs. Flesta mal gillar inte hårt vatten.
        - Jag tror inte din pump som följde med akvariet är tillräckligt för ett malawi akvarium. Du behöver dubbla kapaciteten. Köp ett externt filter på minst 700 liter/h och riktar utblåset mot vattenytan. Jag kan rekommendera JBL E902. Prisvärt, tyst och många tillbehör. Kan inte din lokala akvariehandlare ta hem det så kan du köpa eller beställa det på Hornbach. (Förstår inte varför fler handlare säljer JBL: Bra grejor till rimligt pris).

Kjell är inne på att det kan vara dålig syresättning. Nitrat är lätt att kolla. Finns stickor för sånt. Syresättning mer komplicerat..Men vatten ska upp och vända vid ytan. Syrestenar är numera känt för vara skit.

Kommentera

Ursprungligen postat av statisk Visa inlägg

Hej!
          Om du ska hålla ungefär det antal fiskar du har just nu så klarar ditt nuvarande filter av filtreringsbiten, men det kan vara bra att öka cirkulationen i akvariet, och då kan man använda sig av en streampump/cirkulationspump typ den här Länk så att akvarievattnet och bottensubstratet syresätts effektivt! Vill du däremot öka antalet fiskar så bör du öka på filtreringskapaciteten och då kan man bygga en egen filterlösning om man är lite händig och gillar att bygga själv, eller så kan man köpa ett färdigt filter och då är ju fluval fx6 ett bra filter då det är bland de kraftigaste på marknaden och mycket tillförlitliga.

De flesta malawiciklider lever bland klippbiotoper och då bör man försöka efterlikna det genom att kolla in deras habitat och sen är det bara att skaffa en drös med fin sten (gillar du kalksten så behöver du inte oroa dig att ph blir för högt) och börja bygga...
          Senast ändrad av åheim; 2019-06-03, 11:21.
          Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Sparar...
          X