Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Fastnat lite

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Fastnat lite

Har ett Juwel Vision 450l, tanken från början var att jag ville ha Palettciklider. Köpte ett par av dem, ett par bleka palettciklider (vet ej om de heter så, ser ut som paletter men nästan kritvita) och ett par röd ciklider. Fick rådet att det var max vad jag kunde ha med ciklider. Köpte senare stimmfisk 10st (vet ej namn, små blåskimrande) Dessa gillade röd cikliderna och mumsade i sig 5st, fyllde på med 15st kardinaltetror men de gick samma visa till mötes, finns 5st kvar av dessa också.

Nu är frågan vad jag egentligen kan fylla på med för fiskar, blir ganska tomt med bara 6st ciklider och ett minskande antal stimm fisk.
    Cikliderna verkar för övrigt trivas bra ihop, paletthanen jagar den vita hanen ibland men det verkar inte vara någon fara.

Jag antar att den röda cilkiden är Hemichromis guttatus? Du verkar inte kunna ha små fiskar som kardinaltetror med den, men kan kanske testa med större (mer högryggade)? Eftersom dina cilkider är från Afrika och du har ett stort akvarium kanske Kongotetra kan vara ett alternativ? Mest spekulation från min sida eftersom jag inte har erfarenhet av rödciklid.

Kommentera

Danio kanske är ett bra alternativ för stimfisk? Blir något större. Har ingen erfarenhet av rödciköider dock så vet inte om dem är stora nog.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefant Visa inlägg
        Jag antar att den röda cilkiden är Hemichromis guttatus? Du verkar inte kunna ha små fiskar som kardinaltetror med den, men kan kanske testa med större (mer högryggade)? Eftersom dina cilkider är från Afrika och du har ett stort akvarium kanske Kongotetra kan vara ett alternativ? Mest spekulation från min sida eftersom jag inte har erfarenhet av rödciklid.
        Ja, "Hemichromis guttatus" så ser de ut, hungriga rackare. Ska kolla i på kongotetra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist Visa inlägg
          Danio kanske är ett bra alternativ för stimfisk? Blir något större. Har ingen erfarenhet av rödciköider dock så vet inte om dem är stora nog.
          Fanns många snygga Danio om man googlar, dessa måste kollas upp.

Kommentera

Rödcikliderna fick åka tillbaka till affären, skaffade 10st panda barb istället och 2st malar. Blev mycket roligare i akvariet, händer mer och ingen bråkar eller äter upp varandra.

Kommentera

Sparar...
            X