180 liters akvarium, behöver tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linnea80
    • August 2016
    • 6

    180 liters akvarium, behöver tips!

    Jag är ny här och nästan nybörjare på akvariefiskar. Hade akvarium som barn. Vår dotter ska få ett akvarium på 180 liter och jag funderar på vilka fiskar som vi ska köpa. Tänkte t ex Svärdbärare, tetror, någon mal/algätarealgätare och ciklider. Har fastnat för Kurvciklid och boliviansk fjärilsciklid. Båda verkar tåliga och fredliga samt låter växterna vara. Ska man satsa på en sort el båda? Hur många bör man skaffa? Något annat att tänka på? Vilken sand/sten bör man ha i? Ser att många köper sanden på Jula. Det blev många frågor...
  • NiceFool
    • June 2011
    • 154

    #2
    kan bara svara på en fråga och det är med sanden den från Jula är snygg och passar väldigt fint i akvarium tycker jag + den är väldigt ren tar inte lång tid att tvätta.
    / Dansken

    Kommentar

    • Linnea80
      • August 2016
      • 6

      #3
      Tack för dina synpunkter! Satsar nog på den.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kurv och bolivianer borde funka ihop. Tänk dock på att inte blanda för många arter. Snyggast (och fungerar också oftast bäst) blir om man håller max. 3-4 arter men att dessa är rätt olika.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Linnea80
          • August 2016
          • 6

          #5
          Tack för tipsen! Du har nog rätt ang arter. Blir bara så sugen när de finns så många fiskar att välja på! Är kanske bättre att köpa lite fler av den ena ciklidarten och hålla sig till en?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator