Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Undvika med BackToNature - Slimline

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

    #16
    Äsch orka skära och fixa zum zum så är det klart.
    Bifogade filer
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen postat av Hellsson Visa inlägg
      Ja man gör väl det som känns rätt helt enkelt... Men om man ser uppbyggnaden av själva btn`n så är det ju "mjuk" baksida, skall man då skära från den sidan så trycker man ju mot den "hårda" sidan och det är det jag menar att det "skulle" kunna trycka sönder framsidan.. har inte vart med om det själv men rent teoretiskt så känns det bäst.. och jag kan även hålla med om att det e "bökigt" att skära från framsidan pga att den är 3D.. hehe ja detta kan man nog diskutera vidare på känns det som..
      Ja men BTN är konstruerad för att skäras bakifrån och följer man instruktionen är det inga problem. Har själv säkert skurit av mer än 100 Slimline bakifrån och det har aldrig varit något problem - men som sagt var och en blir salig på sin tro
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen postat av lillfrasse Visa inlägg
        Äsch orka skära och fixa zum zum så är det klart.
        Fast en kniv för någon tia blir billigare
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentera


          #19
          det går bara att konstatera att det finns många sätt att skära en BTN

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman Visa inlägg
            Fast en kniv för någon tia blir billigare
            Men satan så smidigt

            Kommentera


              #21
              Så var man färdig. Tog mattkniven med nytt blad. Mätte noga två olika gånger. Frun fick oxo mäta. Upptäckte att det var svårt att skära rakt ned, bladet ville gärna efter några drag skära snett så det blev en fasad kant.

              Efter att man skurit och haft sig. Så prövade jag först montera bakgrunden. Den satt ordentligt tight mot kanten och pumpen. Men kommer ihåg att de i akvarieaffären sa att det skulle sitta så tight mot kanterna som det gick. Annars simmade yngel och smuts kom in bakom.

              Så då över till silikonet, hade köpt en stor tub, och sprutade en sträng runt om typ 2 cm från kanten. Så in i akvariet med det hela och trycka allt på plats. För att vara riktigt hundra, la jag några telefonkataloger ovanpå som tyngt.

              Det hela fick torka i 24 timmar. Sedan vänder jag på akvariet. Då ser man att på nederdelen av bakgrunden så har silikonsträngen inte smetat ut. Vilket i min värld tyder på att det inte har varit något direkt tryck på bakgrunden mot glaset. Så summan var nog att det var för tight ändå.

              Men tänkte sedan att det är tight mot alla kanterna så inget kan simma bakom. Plus att siliconet skulle ju enbart hålla bakgrunden på plats så den inte flöt iväg.

              Men har nu klurat ut till nästa gång. Att i själva skarven mellan två plattor så är det nog bra att hyvla lite, så att man får ett spelrum på att justera plattorna i sidled på några milimeter. Eftersom skarven ändå är övertäckande så gör det ju inget.

              Kommentera


                #22
                asså när jag sätter in en bakrund så skär jag inte så att det blir millimeteranpassat till karet. för när man sätter in den så lägger man ju silikon runt om där kanterna möter glaset .

                om du inte har gjort det så råder jag dig till att göra det. annars tar sig lätt yngel etc igenom. även om den sitter tajt.
                Bifogade filer

                Kommentera

                Sparar...
                X