Oinbjudna gäster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Oinbjudna gäster?

    Tjenare, vaknade imorse och märkte något som var lite skrämmande.
    Efter att ha haft termometern i yngel akvariumet igår så skulle jag sätta den i det stora akvariumet igen innan lägg dags.

    Tryckte fast sugpropen så den satt som limmat :P
    Termometern gick inte att rubba med kraften ifrån ett lill-finger.

    Och nu idag när jag vaknade så upptäckte jag att termometern förflyttats.
    Den har för flyttats 110 CM (alltså nästan till andra sidan akvariumet, och även lyckats passera ett hörn?

    Första tanken var att termometern lossnat och satt sig på glaset av sig själv. (Det borde vara det mest logiska) eftersom termometern inte kan ha suttit i mot glaset under färden då den isf skulle lossna vid hörnet.

    Något annat som skrämmde mig var att termometern flyttats ifrån stället med mist ström och satt sig där det är som mest ström?

    Nå väl, tittade lite närmre, och på den vita sug proppen fann jag en liten äcklig larv/mask? Den satt imellan sugproppen och glaset och va i ständig rörelse.

    Larven var hel svart med ett vitt huvud, och EXTREMT liten. Skulle aldrig sett den om det inte var för att den satt fast mot en vit sugprop..

    Tittade då ännu närmre och fann ett 20 tal små flugor?
    Som banan flugor nästan, fast mycket mindre.. EXTREMT små alltså.

    Vad är detta?
    Är det så simpelt att larven är en flug larv, och alla små flugor är såpass små eftersom de nyss kläckts?
    Och att larven legat under sugproppen sedan igår kväll och borrat sig utåt, skapat ett hål så det kom in vatten och termometern började för flytta sig, tills den till sist flög i väg av strömmen och satte sig mot glaset?


    Aja, vad är dessa djur, och hur blir man av med dom?
    Varför har dom kommit?


    Googlade fram 2 bilder.
    Detta är alltså slumpartade bilder som igentligen inte har något med djuren att göra, vill bara förenkla beskrivningen lite.

    Flugan;

    (Bilden visar en banan fluga)
    Det är alltså inga banan flugor inne i akvariumet, men liknande dess.
    Bortse ifrån ränder och röda ögon.
    Förvandla fluga till hel svart och lite smalare, TADA!

    Larv;

    (Bilden visar en plast sperma)
    Larven eller vad vi nu ska kalla det liknar alltså en sperma, fast är EXTREMT liten, ½mm max.
    "kroppen" är Kolsvart
    "huvudet" är grå/vitt
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Låter som en svart blomfluga.
    Sen blir jag förstås extremt nyfiken på varför du har ett foto på en plastspermie, är den din, vad har du den till, vem har gjort den etc etc.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Ursprungligen postat av Mumin
      Låter som en svart blomfluga.
      Sen blir jag förstås extremt nyfiken på varför du har ett foto på en plastspermie, är den din, vad har du den till, vem har gjort den etc etc.
      Lilla spermien är ett annorlunda utformat USB-minne! *var tvungen att ta reda på detta*
      www.devons.se

      Kommentar

      • exight
        • July 2009
        • 167

        #4
        Som Sophie sa, det är ett usbminne, sökte på spermie på google bilder, eftersom larven liknar en


        Men vad är det för larver?
        Blom fluga okej, varför har dom gjort ett besök hoss mig, hur blir jag av med dom?


        Tyckte jag såg en sådan svart larv på min vita botten sand som slingra sig in mellan 2 stenar.. urk, kan det vara någon vaten levande larv? vad kommer den ifrån? farlig? hur blir jag av med den.
        Tidigare: 120L Malawi
        Tidigare: 275L Mix
        Tidigare: 540L Mix
        Nu: 275L Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • exight
          • July 2009
          • 167

          #5
          Mumin; blomster fluga är det.. här är kräken
          Tidigare: 120L Malawi
          Tidigare: 275L Mix
          Tidigare: 540L Mix
          Nu: 275L Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            När man i krukväxtsammanhang talar om blomflugor brukar det vara Sorgmyggor eller Vattenflugor som avses. Det är bananflugeliknande fast lite smalare svarta insekter som gillar fukt, larverna knaprar organiskt material och kan angripa växtrötter. Det är antagligen nåt sånt du har. "Spermierna" skulle kunna vara deras larver.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • exight
              • July 2009
              • 167

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              När man i krukväxtsammanhang talar om blomflugor brukar det vara Sorgmyggor eller Vattenflugor som avses. Det är bananflugeliknande fast lite smalare svarta insekter som gillar fukt, larverna knaprar organiskt material och kan angripa växtrötter. Det är antagligen nåt sånt du har. "Spermierna" skulle kunna vara deras larver.

              Okej, så hur har jag fått dessa små krabater?
              Och hur blir jag av med dom, tycker det är rätt skabbigt då dom även flyger iväg till dator skärmen osv..
              Tidigare: 120L Malawi
              Tidigare: 275L Mix
              Tidigare: 540L Mix
              Nu: 275L Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • snagge
                • September 2009
                • 101

                #8
                tror du inte fiskarna tycker det är jättegott att mumsa i sig färska larver och småflugor? låt dom vara så blir dom nog uppätna, eller i alla fall om du släpper lös dom i akvariet och inte har dom bakom proppen.

                Kommentar

                Arbetssätt...