Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Lasse
    GH är oändligt i ett saltvattenssystem och behöver inte mätas. KH däremot bör ligga mellan 6-9

    Jag startade sista akvariet med först en dos nitriveck
    (startdosen) varje dag, Jag la in en dos av Tetras Bactozym dag 2 och 8. Och jag satte in en knivsudd nitrat dag 2. Jag satte vidare in turbosniglar och några blåbenade eremiter redan dag 4 och även en tålig fisk (en clown) samtidigt. Under den första tiden gavs väldigt lite mat (inte mer än ca 15 - 20 vuxna artemier dag 4,6,8,10,12,14 - efter 14 dagar gavs varje dag.

    Denna metod är inte vanlig bland saltvattensakvarister i Sverige idag. Man föredrar att inte sätta till någon fisk och istället låter man vattnet gå utan ammoniumtillföring förutom den som kommer via den bakteriella nedbrytning som sker på de organismer i den levande stenen som inte tål en lång svältperiod. Man mäter då nitriten och när den går ner (ofta efter en till tre månader) anser man att karet kan ta emot levande. Det här är enligt mig en smaksak - bägge metoderna fungerar bra, speciellt vet jag att mitt sätt fungerar bra i små skummarlösa akvarium där det finns en biologisk (läs nitrifikation) rening. Men på det sättet som jag gör så måste man ha en verklig diciplin vad gäller matningen - den får inte bli för mycket. När jag säger lite - då menar jag lite. Eremiterna och snäckorna sätts in för att det snabbt skall bli betning på mikroalger och sista gången använde jag en typ av eremit som går på sanden och som snabbt rensade upp de alltid uppkommande brunalgerna. Nitrat tillsatsen gjorde jag för att se om jag i den sista starten skulle kunna slippa röda cyanobakterier som annars är ett vanligt gissel vid uppstarter. Om det berodde på detta eller någon annan orsak vet jag inte men några cyano uppträdde inte. Eftersom jag inte för fem öre litar på nitrattester (speciellt inte i saltvatten och inte ens som bara vägledande) så har jag satt i system att varje gång jag ser någon kolloni av cyanoliknande alger/bakterier så tillsätter jag en knivsudd kaliumnitrat i mitt 110 liters Red Sea Max.

    Värmen är dock ett betydligt större problem. Helst inte över 27 - 28 grader - inte ens tillfälligtvis. fisk, sniglar och eremiter klarar det men många skivkoraller stryker fort med när det blir för varmt. Jag sätter ca 25 grader som önsketemperatur. Dra ner på ljuset, öppna locket och låt det fläkta lite över vattenytan (obs större avdunstning så fyll på med sötvatten). Tempen på vintern i en normalt uppvärmd lägenhet/villa är inga problem - det klarar sig oftast utan doppvärmare. Ljuset värmer bra.

    Du använder kranvatten - vart bor du. Har du kommunalt Stockholmsvatten?

    Vad är det för kar du använder?

    MVH Lasse

    Jag bor i Rimbo, 5 mil norr om sthlm. Med kommunalt vatten.

    Det är ett Aquatic nature evolution 1. 37l

    nitriveck, Tetras Bactozym och nitrat Bör jag med andra ord skaffa mig.
    Ska väl försöka hålla mig till dina metoder då det finns mycket dokumentation + att du svarar på mina troligen korkade frågor... det tackar jag verkligen för.

    Mvh // JOhan

    Lämna en kommentar:


  • RobinJ
    svarade
    Får man se någon bild?

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    GH är oändligt i ett saltvattenssystem och behöver inte mätas. KH däremot bör ligga mellan 6-9

    Jag startade sista akvariet med först en dos nitriveck (startdosen) varje dag, Jag la in en dos av Tetras Bactozym dag 2 och 8. Och jag satte in en knivsudd nitrat dag 2. Jag satte vidare in turbosniglar och några blåbenade eremiter redan dag 4 och även en tålig fisk (en clown) samtidigt. Under den första tiden gavs väldigt lite mat (inte mer än ca 15 - 20 vuxna artemier dag 4,6,8,10,12,14 - efter 14 dagar gavs varje dag.

    Denna metod är inte vanlig bland saltvattensakvarister i Sverige idag. Man föredrar att inte sätta till någon fisk och istället låter man vattnet gå utan ammoniumtillföring förutom den som kommer via den bakteriella nedbrytning som sker på de organismer i den levande stenen som inte tål en lång svältperiod. Man mäter då nitriten och när den går ner (ofta efter en till tre månader) anser man att karet kan ta emot levande. Det här är enligt mig en smaksak - bägge metoderna fungerar bra, speciellt vet jag att mitt sätt fungerar bra i små skummarlösa akvarium där det finns en biologisk (läs nitrifikation) rening. Men på det sättet som jag gör så måste man ha en verklig diciplin vad gäller matningen - den får inte bli för mycket. När jag säger lite - då menar jag lite. Eremiterna och snäckorna sätts in för att det snabbt skall bli betning på mikroalger och sista gången använde jag en typ av eremit som går på sanden och som snabbt rensade upp de alltid uppkommande brunalgerna. Nitrat tillsatsen gjorde jag för att se om jag i den sista starten skulle kunna slippa röda cyanobakterier som annars är ett vanligt gissel vid uppstarter. Om det berodde på detta eller någon annan orsak vet jag inte men några cyano uppträdde inte. Eftersom jag inte för fem öre litar på nitrattester (speciellt inte i saltvatten och inte ens som bara vägledande) så har jag satt i system att varje gång jag ser någon kolloni av cyanoliknande alger/bakterier så tillsätter jag en knivsudd kaliumnitrat i mitt 110 liters Red Sea Max.

    Värmen är dock ett betydligt större problem. Helst inte över 27 - 28 grader - inte ens tillfälligtvis. fisk, sniglar och eremiter klarar det men många skivkoraller stryker fort med när det blir för varmt. Jag sätter ca 25 grader som önsketemperatur. Dra ner på ljuset, öppna locket och låt det fläkta lite över vattenytan (obs större avdunstning så fyll på med sötvatten). Tempen på vintern i en normalt uppvärmd lägenhet/villa är inga problem - det klarar sig oftast utan doppvärmare. Ljuset värmer bra.

    Du använder kranvatten - vart bor du. Har du kommunalt Stockholmsvatten?

    Vad är det för kar du använder?

    MVH Lasse

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Amaro
    lasse kan inte du och jag bli kompisar? så köper jag hem allt och du hjälper mig

    jag funderade ju på 37liters jag med fast nu när jag tittat lite närmare på det så vet jag, så som alla seriösa akvarister vet (vill jag påstå) att man direkt efter ca 2-3månader kommer ångra köpet av det lilla karet och vilja ha större.

    därför funderar jag nu istället på det där 130-150liters karet som också är komplett, fanns på pwss för 7-8tusen kr. Är nog en bättre investering med tanke på att storleken på karet inte begränsar ens möjligheter när det gäller koraller, fiskar mm.

    Dyrare blir det ju fast jag ser det som ett projekt, att betala karet kommer jag se som en avbetalningsplan, jag lägger ut mina besparingar på det sen betalar jag av (till mig själv) ca 1000kr i månaden som hamnar i mina besparingar. (detta för att det på något sätt känns mer ekonomiskt, som när man tex köper en tv för 20.000kr och betalar på avbetalning)

    det är ju bara starten som är dyr om man säger så, karet och levandestenen sen kanske någon extra tusenlapp här och där. Efter starten är det ju bara att gå långsamt fram vilket är en fördel, man får sakta men säkert se hur allt utvecklas och därefter några månader senare så lägger man in fisk för fisk
    Jag hade samma funderingar som du... men pga priset såg jag detta som ett bra test. Men jag är väl redan nu hyfsat säker på att det kommer bli ett större så snart som möjligt. Men jag kommer ha det lilla kvar oxå, jag tycker det är så grymt när det är så litet.
    Sen sa min älskade hushållschef nej till ett större. Måste göra mig av med mitt 400l i så fall. Så det blir väl till att byta sen då.

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Hallå Lasse.
    Började läsa din tråd på sallt guiden... har inte hunnit med allt ännu, men jag har några frågor från det jag läst.
    Jag har ju startat upp mitt med kranvatten och salt... Inget annat! du blandade i nitrit(?) och nån bakteriekultur om jag inte missminner mig. Kommer det gå åt pipan för mig nu då?
    Sen stoppade du i levande efter 4-5 dagar. är detta något jag kan göra oxå? har ju hört och läst om en månad minst innan man ens ska fundera på levande.

    Funderar på värmen oxå! igår va det nästan 30 grader i min lilla ängel... och det sitter ingen värmare i den.
    30 är ju lite för varmt, och utan värmare kommer det ju hamna runt 20 när hettan ute lagt sig... vad kan man göra åt det?

    Mvh // Johan

    Vill givetvis ha svar från alla med synpunkter och ideer.

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Mitt GH är skyhögt vad har det för betydelse?

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Lasse
    Det finns många sätt att flå en katt på eller hur Drullputt?

    Den startmetod som Drullputt rekommenderar är den som många saltvattensakvarister använder. Jag brukar starta betydligt tuffare. Det viktigaste är att du väljer en metod och sedan följer du den ganska slaviskt. att kasta mellan olika metoder brukar dock bara leda till besvärligheter.

    De här små karen är inte de bästa för SPS men det går att köra några typer av storpolypiga stenkoraller och framförallt skivanemoner och mjukkoraller.

    Jag har beskrivit närmare hur jag brukar starta i orginaltråden om mitt Red Sea Max på saltvattensguiden och jag kommer att beskriva och dokumentera starten av mitt ny 57 liters här på zoopet.

    Det Johan 400 far efter vad gäller prylar under sanden är att jag har användt gamla bottenfilterplattor för att skapa en typ av sandbädd som kallas plenummetoden - dock inget krav för lyckad start. Däremot vill jag ha betydligt djupare sand än Drullputt eftersom jag anser att den bidrar enormt mycket till stabiliteten i karet, djupet och alla de smådjur som finns där.

    Mina uppsättningar bygger mycket på biologisk stabilitet och att man alltid har vattenbyte att tillgå vid problem.

    MVH Lasse

    PS Drullputt - trevligt att se dig här på Zoopet!

    Ska försöka hitta den tråden och läsa... man vill ju ha igång det så fort som möjligt...
    Kommer säkert med fler frågor snart

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Nu har jag köpt och rullat igång min lilla ängel... går och ler hela tiden känns det som. hoppas att det ska funka nu bara.
    Det blev 7kg levande sten. Betalade för 4,5... då vågen va trasig.
    Bottenmaterialet blev en lite grövre variant,
    Fick med nån grön växt som skulle motverka nåt... (alger tror jag)

    blandade salt och hälde i och känner mig nöjd... personligen så tycker jag att det ser bra ut.
    Nu får jag väl bita ihop ordentligt då jag är riktigt sugen på att få i lite levande...
    ska försöka posta en bild snart...

    Mvh // JOhan

    Lämna en kommentar:


  • Amaro
    svarade
    Tors hammare, Riktigt bra ide faktiskt, det vore ju något att styra upp lite kontakter bland folk i saltdelen av denna hobby. Tack för den
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 August 2007, 22:22.

    Lämna en kommentar:


  • Tors hammare
    svarade
    Jag föreslår att du går in på saltvattensguiden och Saltvattensakvariet och kollar om du kan få komma hem till nån "saltis" som bor nära dig. Han/hon kan säkert även hjälpa dig med uppstarten och kommande funderingar.
    Ser att du bor i stockholm och där finns det ju enhel del saltvattensakvarister.
    Senast redigerad av Tors hammare; 09 August 2007, 19:17.

    Lämna en kommentar:


  • Amaro
    svarade
    lasse kan inte du och jag bli kompisar? så köper jag hem allt och du hjälper mig

    jag funderade ju på 37liters jag med fast nu när jag tittat lite närmare på det så vet jag, så som alla seriösa akvarister vet (vill jag påstå) att man direkt efter ca 2-3månader kommer ångra köpet av det lilla karet och vilja ha större.

    därför funderar jag nu istället på det där 130-150liters karet som också är komplett, fanns på pwss för 7-8tusen kr. Är nog en bättre investering med tanke på att storleken på karet inte begränsar ens möjligheter när det gäller koraller, fiskar mm.

    Dyrare blir det ju fast jag ser det som ett projekt, att betala karet kommer jag se som en avbetalningsplan, jag lägger ut mina besparingar på det sen betalar jag av (till mig själv) ca 1000kr i månaden som hamnar i mina besparingar. (detta för att det på något sätt känns mer ekonomiskt, som när man tex köper en tv för 20.000kr och betalar på avbetalning)

    det är ju bara starten som är dyr om man säger så, karet och levandestenen sen kanske någon extra tusenlapp här och där. Efter starten är det ju bara att gå långsamt fram vilket är en fördel, man får sakta men säkert se hur allt utvecklas och därefter några månader senare så lägger man in fisk för fisk

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    Det finns många sätt att flå en katt på eller hur Drullputt?

    Den startmetod som Drullputt rekommenderar är den som många saltvattensakvarister använder. Jag brukar starta betydligt tuffare. Det viktigaste är att du väljer en metod och sedan följer du den ganska slaviskt. att kasta mellan olika metoder brukar dock bara leda till besvärligheter.

    De här små karen är inte de bästa för SPS men det går att köra några typer av storpolypiga stenkoraller och framförallt skivanemoner och mjukkoraller.

    Jag har beskrivit närmare hur jag brukar starta i orginaltråden om mitt Red Sea Max på saltvattensguiden och jag kommer att beskriva och dokumentera starten av mitt ny 57 liters här på zoopet.

    Det Johan 400 far efter vad gäller prylar under sanden är att jag har användt gamla bottenfilterplattor för att skapa en typ av sandbädd som kallas plenummetoden - dock inget krav för lyckad start. Däremot vill jag ha betydligt djupare sand än Drullputt eftersom jag anser att den bidrar enormt mycket till stabiliteten i karet, djupet och alla de smådjur som finns där.

    Mina uppsättningar bygger mycket på biologisk stabilitet och att man alltid har vattenbyte att tillgå vid problem.

    MVH Lasse

    PS Drullputt - trevligt att se dig här på Zoopet!

    Lämna en kommentar:


  • Drullputt
    svarade
    SPS=small polyp stony, stenkorall med korta polyper typ acropora, montipora, hystrix mm. Gemensamt är att dom kräver ohyggliga mängder ljus, obefintlig näring och stark cirkulation för att växa och färga ut bra.

    LPS=large polyp stony, åxå stenkoraller men med stora polyper typ euphyllia, candy cane, hjärnkoraller mm. Kräver åxå en del ljus men inte lika mycket som sps.

    DSB=deep sand bed, används flitigt i USA för att bryta ner nitrat och fosfat genom att skapa en anaerob miljö i ett tjockt lager fin mycket fin sand. Kan dock krascha helt utan anledning och därmed ta hela karets invånare med sig.

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Drullputt
    Kring 8-10 kg ls. tror jag du skulle behöva. Du bör låta karet mogna minst en månad innan du hivar i nånting, bara hålla koll på nitritspiken. Sen kommer karet även genomgå en fas med kiselalger innan det är moget. Salthalt och nitrit är väl det absolut nödvändigaste att hålla koll på, ska du sen ha krävande koraller finns det en uppsjö av tester, fast det karet du tänkt dig har inte ljsu som räcker för krävande sps:er eller musslor. Du behöver inte ha något under sanden, håll så tunt lager som möjligt 2-3cm. Annars samlas bara massa skit, om du inte har tänkt köra dsb, då bör du ha 10-15cm med fin sand. Se nedstående länkar för mer info:

    www.saltvattensguiden.se
    www.nano-reef.com
    www.reefcentral.com
    www.thereeftank.com
    www.saltvattensakvariet.se

    SPS????
    DSB????
    Dessa förkortningar...

    Lämna en kommentar:


  • Drullputt
    svarade
    Kring 8-10 kg ls. tror jag du skulle behöva. Du bör låta karet mogna minst en månad innan du hivar i nånting, bara hålla koll på nitritspiken. Sen kommer karet även genomgå en fas med kiselalger innan det är moget. Salthalt och nitrit är väl det absolut nödvändigaste att hålla koll på, ska du sen ha krävande koraller finns det en uppsjö av tester, fast det karet du tänkt dig har inte ljsu som räcker för krävande sps:er eller musslor. Du behöver inte ha något under sanden, håll så tunt lager som möjligt 2-3cm. Annars samlas bara massa skit, om du inte har tänkt köra dsb, då bör du ha 10-15cm med fin sand. Se nedstående länkar för mer info:

    www.saltvattensguiden.se
    www.nano-reef.com
    www.reefcentral.com
    www.thereeftank.com
    www.saltvattensakvariet.se

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...