Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pettabaj
    • July 2007
    • 23

    Ursprungligen postat av johan 400
    Jag har just ställt en 3 liters tillbringare vid min burk med ett sugrör som länk... tror du det funkar??
    Lätt att det funkar!!!! // Petter

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      Johan

      Det ser bra ut - det här kommer att fungera bra.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • johan 400
        • January 2007
        • 174

        Ursprungligen postat av Lasse
        Johan

        Det ser bra ut - det här kommer att fungera bra.

        MVH Lasse
        Tackar så mycket!!! Jo för tillfället känns det som man kan klara av det här...
        Men det ändras ju lite titt som tätt...
        Men jag mår lite dåligt äver att ha blivit av med lilla okinawien... men kanske kan skaffa mig en ny nån gång i framtiden. För den va ju helt olik dom andra gobbies man har sett... nästan lika frammåt som clownerna...
        Men nu ska jag koncentrera mig på koraller och försöka få en bra och snygg mix av dessa... Nån idé på vad som kan göra sig i min burk? Då jag mest går på utseende...

        Kommentar

        • johan 400
          • January 2007
          • 174

          Funderar på om det går att dela på Xenian?? och hur man då gör detta? Det växer ju och frodas men jag skulle vilja ha den på flera ställen kanske... Men går det och i så fall hur gör man???

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068


            Om du inte är rädd för engelska så har du där en artikel om att fragga just xenia. Jag skulle säga att det är en av dom lättare sorterna att dela och sprida kan nästan vara lite svår att bli av med.

            //NiXoN

            Kommentar

            • johan 400
              • January 2007
              • 174

              Ursprungligen postat av NiXoN
              http://reefkeeping.com/issues/2007-04/fotm/index.php
              Om du inte är rädd för engelska så har du där en artikel om att fragga just xenia. Jag skulle säga att det är en av dom lättare sorterna att dela och sprida kan nästan vara lite svår att bli av med.

              //NiXoN
              Jo jag har hört att det endra växer så det knakar eller oxå blir det inget... men jag tänkte att det kan ju vara en bra start att försöka få den att sprida sig lite som "jag" vill... Den jag har hemma har "grenat" av sig på samma sten, så jag ska försöka lägga ner stenar som den kan grena av sig på. Men bör man använda LS? Eller går det med vad som helst?

              Kommentar

              • johan 400
                • January 2007
                • 174

                Tänkte gå till Bibliateket idag och beställa hem nån Saltbok... Nån idé eller förslag på vad man bör läsa? Kul att få lite koll på alla alger som kommer. Men jag behöver kunskap i ALLT...

                Kommentar

                • johan 400
                  • January 2007
                  • 174

                  Jag flyttade min Turbinaria häromdagen då den typ aldrig "blommade" Den satt ju tidigare till vänster snett under utblåset. Men nu ställde jag den på höger sida under inloppet. Vilket till synes har gjort en väldig skillnad. Nu är den så där fin igen mest hela dagarna. Funderar på om det har med cirkulationen att göra? Där den stog innan va den liksom lite skyddad bakom stenen för cirkulationen. Men där den står nu är flödet mycket bättre...
                  Min lilla svamp är väldigt svår att placera. Stenen den sitter på är väldigt liten, så jag har provat lägga den på olika ställen men jag tror att sniglarna puttar ner den på nätterna...
                  Tror att min Räka har ömsat i natt men nu kan jag inte hitta skalet längre... Är nästan säker på att jag såg det förut när jag sprang förbi med dottern på armen. Men nu verkar det som bortblåst...

                  Kommentar

                  • johan 400
                    • January 2007
                    • 174

                    Ett tag sen jag skrev något nu. men allt verkar funka som sig bör. kör vattenbyten varje vecka på mellan 8 och 10 liter. Tillför fortfarande bio och demitrol. JAg hade samma problem som havre en morgon... En Clown hade hoppat ner i filterfacken. Han simmade runt där pumpen står... så där halvjobbigt att få upp honom. men det gick Och han mår prima fortfarande. HAr fylt på med en skivanemon modell väldigt liten, och även en sån där öppen hjärnkorall...som är riktigt vacker. nu känns det som det börjar arta sig riktigt bra... men det ska nog bli nån typ av korall till... har dock inte bestämt mig vilken det blir ännu.. Funderar oxå på en ny okinawie. Jag gillade verkligen den lilla rackaren... Ska nog utöka min städpatrull lite oxå, men ett par turbosniglar och nån erimit.
                    Kommer kanske in bilder under dagen...

                    KAn man byta demitrolen mot nitriveck utan problem? Eller ska man hålla sig till den man började med? Och om man kan byta bör man varva in det nya försiktigt?

                    Kommentar

                    • johan 400
                      • January 2007
                      • 174

                      Här kommer en ny bild på lilla burken... jag är hyfsat nöjd med det men jag ska utöka med nån korall till.. Kom gärna med förslag...

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        Det ser ju jättebra ut Johan - och anemonen är med fortfarande! Impad faktiskt. Det fungerar alltså med den också. En euphyllia skulle nog passa bra men de kan vara lite knepiga. En stjärnpolyp skulle heller inte sitta fel

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Manne_74
                          • July 2003
                          • 533

                          Ursprungligen postat av johan 400
                          Här kommer en ny bild på lilla burken... jag är hyfsat nöjd med det men jag ska utöka med nån korall till.. Kom gärna med förslag...
                          http://i145.photobucket.com/albums/r...0/mmmmm083.jpg
                          Kan bara säga *Riktigt Snyggt*
                          MVH Magnus

                          600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
                          Red Sea Max Salt med slimline

                          Kommentar

                          • johan 400
                            • January 2007
                            • 174

                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Det ser ju jättebra ut Johan - och anemonen är med fortfarande! Impad faktiskt. Det fungerar alltså med den också. En euphyllia skulle nog passa bra men de kan vara lite knepiga. En stjärnpolyp skulle heller inte sitta fel

                            MVH Lasse
                            Tackar tackar! Jo jag är som sagt helnöjd med det med tanke på att det är mitt första...
                            Jo då anemonen hänger kvar. Han ser ut och trivas där i sitt lilla hål... han har inte flyttat sig en cm... Trodde han va på väg en dag men han sträkte nog bara på sig. Men han vägrar att äta räkor... så jag antar att han får i sig av artemian eller nåt annat...
                            På vilket sätt är euphyllia knepiga? Dom är ju riktigt fina... men det är som vanligt: ska man ha det man vill ha får man sota för det... Nåt förslag på nån stjärnpolyp då kanske?

                            Kommentar

                            • johan 400
                              • January 2007
                              • 174

                              Ursprungligen postat av Manne_74
                              Kan bara säga *Riktigt Snyggt*
                              MAn tackar så mycket...

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                Stjärnpolyp kan du nog ta vilken typ du vill - jag personligen gillar de gröna men det finns många varianter. Skall se om jag kan fota mina 7 typer jag har i morgon.

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...