Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pettabaj
    • July 2007
    • 23

    En fråga, läste jordbruksverkets nya lagar som gäller från nu... där står det att ett akvarium minst måste vara 40 liter och ha en insynsskyddad sida... insynen är ju inget problem... men hur gör man med 37 liter som måste vara 40????

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      johan 400: Bild nu!
      Akvarium über alles

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        Får jag säga vad jag tycker så är UV ganska onödigt i ett nano. De flesta sjukdomar är stressrelaterade och det är viktigare att ge en bra miljö och motståndskraft till fiskarna. Det är också ett problem med UV och det är att det man vill döda måste passera reaktorkammaren innan det eventuellt drabbar fisken. Vad gäller saltvattensvitaprick så är det sällan man lyckas ta bort det med hjälp av UV när det brutit ut. Här gäller istället karantän om man är rädd att nyinköpta fiskar skall smitta.

        MVH Lasse

        Appropå nya lagen - det står bör och det är inte rättsligt prövat om detta bör skall läsas skall. Risken finns att det är så - så för säkerhets skull om man inte vill riskera vara lagbrytare så bör man undvika fisk i akvarium mindre än 40 liter. Det är dock fortfarande lagligt att ha en hummer i 40 liter!

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • johan 400
          • January 2007
          • 174

          Ursprungligen postat av pettabaj
          Tänk dom som har pengar så att det bränner....
          Mmmm... Nu får jag dock ställa mig i den kategori som inte har så mycket att det bränner.. Men så fort jag har 2kr så bränner det

          Kommentar

          • johan 400
            • January 2007
            • 174

            Ursprungligen postat av pettabaj
            En fråga, läste jordbruksverkets nya lagar som gäller från nu... där står det att ett akvarium minst måste vara 40 liter och ha en insynsskyddad sida... insynen är ju inget problem... men hur gör man med 37 liter som måste vara 40????
            Jag har just ställt en 3 liters tillbringare vid min burk med ett sugrör som länk... tror du det funkar??

            Kommentar

            • johan 400
              • January 2007
              • 174

              [quote=Lasse;1026578]Får jag säga vad jag tycker så är UV ganska onödigt i ett nano. De flesta sjukdomar är stressrelaterade och det är viktigare att ge en bra miljö och motståndskraft till fiskarna. Det är också ett problem med UV och det är att det man vill döda måste passera reaktorkammaren innan det eventuellt drabbar fisken. Vad gäller saltvattensvitaprick så är det sällan man lyckas ta bort det med hjälp av UV när det brutit ut. Här gäller istället karantän om man är rädd att nyinköpta fiskar skall smitta.

              MVH Lasse

              Lasse... jag vill alltid veta vad du tycker.. och vad alla andra oxå tycker såklart... men av alla jag känner så är du den jag inte känner med mest erfarenhet mig veterligt...
              Tanken med UV va att att kanske slippa några sjukdommar i framtiden.

              I MORSE KLOCKAN 05:15 TOG JAG FARVÄL AV MIN GULA LILLA MYSKILLE! Hoppas jag slipper göra om det med nån annan

              Kommentar

              • havre
                • September 2006
                • 281

                Buhu. Alltid lika trist när en fisk dör
                Akvarium über alles

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  Ursprungligen postat av johan 400
                  Lasse... jag vill alltid veta vad du tycker.. och vad alla andra oxå tycker såklart... men av alla jag känner så är du den jag inte känner med mest erfarenhet mig veterligt...
                  Tanken med UV va att att kanske slippa några sjukdommar i framtiden.

                  I MORSE KLOCKAN 05:15 TOG JAG FARVÄL AV MIN GULA LILLA MYSKILLE! Hoppas jag slipper göra om det med nån annan
                  Jag förstår inte riktigt din inledande mening .

                  Jag svarade så för att jag inte är riktigt säker på att UV gör just det du vill. Vill du undvika för stora risker så är karantän (min 3 veckor) obligatoriskt vid inköp - oavsett om du har UV eller inte. Vet du om det var saltvattensprick du fått eller inte? Har clownerna drabbats? Hur går det med anemonen? Givetvis kan du köra med UV men det är viktigt att inse att det inte är den heliga gral som löser allt. Om du väljer UV så skall du överdimensionera den och det bästa är om insuget är så nära botten och inredning som möjligt. Speciellt om det är pricken du vill åt. alternativt placerar du insuget i sista kammaren och tar utblåset så att det "spolar" över sand och nedre delar av inredningen. Detta för att ta parasiterena när de kläcker och innan de hinner hitta en värd.


                  Det är synd att den dog - håll nu noga uppsikt på clownerna.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • johan 400
                    • January 2007
                    • 174

                    Ursprungligen postat av Lasse
                    Jag förstår inte riktigt din inledande mening .

                    Jag svarade så för att jag inte är riktigt säker på att UV gör just det du vill. Vill du undvika för stora risker så är karantän (min 3 veckor) obligatoriskt vid inköp - oavsett om du har UV eller inte. Vet du om det var saltvattensprick du fått eller inte? Har clownerna drabbats? Hur går det med anemonen? Givetvis kan du köra med UV men det är viktigt att inse att det inte är den heliga gral som löser allt. Om du väljer UV så skall du överdimensionera den och det bästa är om insuget är så nära botten och inredning som möjligt. Speciellt om det är pricken du vill åt. alternativt placerar du insuget i sista kammaren och tar utblåset så att det "spolar" över sand och nedre delar av inredningen. Detta för att ta parasiterena när de kläcker och innan de hinner hitta en värd.


                    Det är synd att den dog - håll nu noga uppsikt på clownerna.

                    MVH Lasse
                    Jag menar att jag känner ingen med din erfarenhet, och av dom jag inte känner (alla vänliga och duktiga människor här) Så känns det som du har mest erfarenhet av salt i allmänhet och nano i synnerhet... men det är vad jag tror... Vill inte såga någon annan men med tanke på dina trådar både här och på guiden känns det som du vet vad du gör och gör det grundligt men ändå med äventyrslust... Och jag litar helhjärtat på dina råd! Men som du säger det finns flera sätt att flå en K...!

                    I övrigt så ser allt ok ut! Anemonen sitter kvar och ser lika vit och fin ut som tidigare. Clownerna verkar ha klarat sig ännu... men jag har dom under uppsikt i fall att... i morgon är det dax för vattenbyte... Tänkte då försöka plocka ganska mycket av min gröna hulk... (monstret) För den växer så in i h...te och man ser verkligen hur den borrar sig in i allt för att bli så jobbig som möjligt att plocka... skulle vilja ha den i ett av filterfacken... men det finns ju inte så mycket ljus där. tyvärr...
                    Ruggigt nöjd med dom nya korallerna. Och hoppas att jag det kommer förbli..

                    Lasse, får man fråga vad du jobbar med? Och vad det var som väckte ditt intresse för saltvatten?

                    Mvh // Evigt tacksamme Johan

                    Kommentar

                    • johan 400
                      • January 2007
                      • 174

                      Ursprungligen postat av havre
                      Buhu. Alltid lika trist när en fisk dör
                      Jo jag håller med... Jävla skit...

                      Kommentar

                      • havre
                        • September 2006
                        • 281

                        Pictures please!



                        Mvh Thomas
                        Akvarium über alles

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          Ursprungligen postat av johan 400
                          Jag menar att jag känner ingen med din erfarenhet, och av dom jag inte känner (alla vänliga och duktiga människor här) Så känns det som du har mest erfarenhet av salt i allmänhet och nano i synnerhet... men det är vad jag tror... Vill inte såga någon annan men med tanke på dina trådar både här och på guiden känns det som du vet vad du gör och gör det grundligt men ändå med äventyrslust... Och jag litar helhjärtat på dina råd! Men som du säger det finns flera sätt att flå en K...!

                          I övrigt så ser allt ok ut! Anemonen sitter kvar och ser lika vit och fin ut som tidigare. Clownerna verkar ha klarat sig ännu... men jag har dom under uppsikt i fall att... i morgon är det dax för vattenbyte... Tänkte då försöka plocka ganska mycket av min gröna hulk... (monstret) För den växer så in i h...te och man ser verkligen hur den borrar sig in i allt för att bli så jobbig som möjligt att plocka... skulle vilja ha den i ett av filterfacken... men det finns ju inte så mycket ljus där. tyvärr...
                          Ruggigt nöjd med dom nya korallerna. Och hoppas att jag det kommer förbli..

                          Lasse, får man fråga vad du jobbar med? Och vad det var som väckte ditt intresse för saltvatten?

                          Mvh // Evigt tacksamme Johan
                          Jag är för närvarande fastighetstekniker (ett finare ord för fastighetskötare) men eftersom denna fråga varit uppe förut så kan du se en kortfattad beskrivning om hur jag fått mina kunskaper i denna länk http://www.zoopet.com/forum/showpost...4&postcount=22

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • johan 400
                            • January 2007
                            • 174

                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Jag är för närvarande fastighetstekniker (ett finare ord för fastighetskötare) men eftersom denna fråga varit uppe förut så kan du se en kortfattad beskrivning om hur jag fått mina kunskaper i denna länk http://www.zoopet.com/forum/showpost...4&postcount=22

                            MVH Lasse
                            Med tanke på erfarenheten så kanske den va kort... men jag tyckte den va både lång och imponerande... En annan hade varit glad om man får ihop en enda rad med sina erfarenheter...
                            Men då va det ju som jag skrev... du kan onekligen din sak.

                            Kommentar

                            • johan 400
                              • January 2007
                              • 174

                              Ursprungligen postat av havre
                              Pictures please!



                              Mvh Thomas
                              Nu kommer det tre nya snart... men jag hade inga vidare nya i kameran... men man kan se mina nyheter!!!

                              Kommentar

                              • johan 400
                                • January 2007
                                • 174

                                Idag va det så dax för vattenbyte. Passade då på att ta bort det stora gröna monstret Jag plockade bort i stort sett allt som va synligt och som lossnade. Men jag kan tänka mig att det är mins lika mycket kvar i/under all LS. Har mörkt att jag har haft lågt PH så nu håller jag på att höja det... Tänkte mig typ 8,3. Låter det som en bra idé? Körde som vanligt i både biokultus och nitriveck. Men även lite PH/KH buffert. HAr börjat mata mina clowner ur handen oxå... känns som man har lite mer koll på mängden då. Och dom äter villigt. Nakdelen är att så fort man är där och pillar på nått så naggar dom mig i fingertopparna

                                En fundering jag har haft är om man kan byta ut en LS mot ny? Jag har en som är riktigt stor. Och nu när man börjar få ner lite koraller kanske man vill få ner den till typ hälften. Sen är den full med den där växten, vad den nu hette...

                                Här är tre ny bilder... på korallerna och räkan...
                                Tar gärna emot kritik i båda riktningarna



                                Kommentar

                                Arbetssätt...