Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • havre
    • September 2006
    • 281

    #91
    Jag, som okunnig när det gäller anemoner, tycker nästan den sitter ganska bra där
    Akvarium über alles

    Kommentar

    • johan 400
      • January 2007
      • 174

      #92
      Ursprungligen postat av havre
      Jag, som okunnig när det gäller anemoner, tycker nästan den sitter ganska bra där
      kryptiskt svar.. vadå nästan bra där? gör mig inte rädd nu...

      Kommentar

      • havre
        • September 2006
        • 281

        #93
        Tar bort nästan da. Alltså den gör väl som alla djur, skyddar sina vitala delar och det den skall införskaffa föda med och är dess försvar är det som omvärlden får se. Jag tycker inte det ser oroväckande ut.
        Akvarium über alles

        Kommentar

        • johan 400
          • January 2007
          • 174

          #94
          Ursprungligen postat av havre
          Tar bort nästan da. Alltså den gör väl som alla djur, skyddar sina vitala delar och det den skall införskaffa föda med och är dess försvar är det som omvärlden får se. Jag tycker inte det ser oroväckande ut.
          Phu... ok skönt att höra. då kan jag torka bort svetten från pannan då...
          Men har du nån aning om vad det kan vara för prickar på min gubbe?

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #95
            Jag kan inget se på bilden men om du beskriver prickarna lite så kan det kanske vara lättare att avgöra. Saltvattensprick är ofta mindre än sötvattenvarianten och kan i vissa fall variera under dagen. Mycket på morgonen - lite eller inget på kvällen. Det är mycket svårare att bota saltvattensvarianten eftersom du inte kan använda kopparbaserade mediciner (pga av de lägre djuren). Du bör hålla uppsikt på dina clowner - är det något smittsamt så bör de få det också.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • johan 400
              • January 2007
              • 174

              #96
              Ursprungligen postat av Lasse
              Jag kan inget se på bilden men om du beskriver prickarna lite så kan det kanske vara lättare att avgöra. Saltvattensprick är ofta mindre än sötvattenvarianten och kan i vissa fall variera under dagen. Mycket på morgonen - lite eller inget på kvällen. Det är mycket svårare att bota saltvattensvarianten eftersom du inte kan använda kopparbaserade mediciner (pga av de lägre djuren). Du bör hålla uppsikt på dina clowner - är det något smittsamt så bör de få det också.

              MVH Lasse
              svårt att beskriva. Men dom lyste vitt i natt när han låg under dioderna. Har funderat på om det kanske kan komma från anemonen? För jag såg att han i början va väldigt närgången. Ja jag vet inte... Men det är prickar överallt utom på huvet vad jag kan se.

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #97
                Jag har ingen erfarenhet av okinawans förhållande till anemoner men jag har märkt att den visar tendenser till clownbeteende mot koraller, dvs mina ligger gärna inne i koraller såsom euphyllia. Om det är så - så mekanismen som gör att fiskar kan bo i anemoner är att de inkorporerar en del av giftet i sitt eget slemlager och gör att värddjuret inte utlöser sina nässelceller. Detta tar en tid och teoretiskt kan man tänka sig "brännskador".

                Är inte prickarna vita unde det fulla lyset? Kliar den sig? Äter den bra. Är den normal i aktivitet? Har det gått över på dina clowner? Kan du få en bättre bild på okinavan. Saltvattensprick (i alla fall de jag känner igen) har vita prickar under vanligt ljus också.

                Många frågor men det går inte bedömma med nuvarande underlag.

                För övrigt tycker jag karet ser bra ut - du har kommit över de kritiska veckorna - ta det bara lugnt nu och överbelasta inte. Din anemon motsvarar rätt så många fiskar i belastning så jag skulle ha stoppat fiskinköpen just nu och koncentrara mig på sådana koraller som växer bra och använder fotosyntes. Skivor, stjärnpolyper och mjukkoraller.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • johan 400
                  • January 2007
                  • 174

                  #98
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Jag har ingen erfarenhet av okinawans förhållande till anemoner men jag har märkt att den visar tendenser till clownbeteende mot koraller, dvs mina ligger gärna inne i koraller såsom euphyllia. Om det är så - så mekanismen som gör att fiskar kan bo i anemoner är att de inkorporerar en del av giftet i sitt eget slemlager och gör att värddjuret inte utlöser sina nässelceller. Detta tar en tid och teoretiskt kan man tänka sig "brännskador".

                  Är inte prickarna vita unde det fulla lyset? Kliar den sig? Äter den bra. Är den normal i aktivitet? Har det gått över på dina clowner? Kan du få en bättre bild på okinavan. Saltvattensprick (i alla fall de jag känner igen) har vita prickar under vanligt ljus också.

                  Många frågor men det går inte bedömma med nuvarande underlag.

                  För övrigt tycker jag karet ser bra ut - du har kommit över de kritiska veckorna - ta det bara lugnt nu och överbelasta inte. Din anemon motsvarar rätt så många fiskar i belastning så jag skulle ha stoppat fiskinköpen just nu och koncentrara mig på sådana koraller som växer bra och använder fotosyntes. Skivor, stjärnpolyper och mjukkoraller.

                  MVH Lasse
                  Jo prickarna är alltid vita, men i vanliga ljuset såg dom mer vit/gula ut.. jag har inte sett att den kliar sig nåt och han verkar i övrigt vara som vanligt. Äter artemia med stor aptit. Jag såg däremot nyss att en av Clownerna var frame och nafsade bort några vita prickar. Dom står liksom ut lite. Ser nästan ut som strösocker på den...
                  JAg kan inte se att det har kommit nåt på mina clowner...
                  Jo jag hade tänkt ge mig på koraller nu. lugna mig med fiskatrna. Kanske nån mer snigel/erimit eller möjligen nån räka..(förslag på räka?)

                  Har hittat en jätteliten brandröd rörmask nu oxå

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #99
                    Det är inte nån art av anemon som jag känner igen rakt av, BTA eller magnifica lite gissningar men Peter har kanske nån tanke om ett id?
                    Jag är dock lite fundersam över färgen, har de alltid varit så vit? Jag börjar tänka på ett fenomen som kallas Bleaching, där zoohexanatellerna dör i anemonen.

                    En bra länk där du kan läsa på en del om anemoner bland annat bleaching.


                    Det finns även några länkar på guiden...


                    Det finns vita prick även i saltvatten samt svarta prickar, kan vara att du har nåt på gång.
                    Utlösande faktorer brukar vara stress, ny fisk eller vattenvärden.

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      Håll utkik om prickarna går över på Clownerna - på din beskrivning verkar det lite misstänkt saltvattensprick. har det ökat eller minskat på okinawaen?

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • johan 400
                        • January 2007
                        • 174

                        Ursprungligen postat av NiXoN
                        Det är inte nån art av anemon som jag känner igen rakt av, BTA eller magnifica lite gissningar men Peter har kanske nån tanke om ett id?
                        Jag är dock lite fundersam över färgen, har de alltid varit så vit? Jag börjar tänka på ett fenomen som kallas Bleaching, där zoohexanatellerna dör i anemonen.

                        En bra länk där du kan läsa på en del om anemoner bland annat bleaching.


                        Det finns även några länkar på guiden...


                        Det finns vita prick även i saltvatten samt svarta prickar, kan vara att du har nåt på gång.
                        Utlösande faktorer brukar vara stress, ny fisk eller vattenvärden.

                        //NiXoN

                        Tackar för länkarna. ska titta på dom så fort jag får lite tid över.
                        Jag stoppade ju ner anemonen och en Clown till förra fredan... Om det kan vara det. Annars vet jag inte.

                        Kommentar

                        • johan 400
                          • January 2007
                          • 174

                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Håll utkik om prickarna går över på Clownerna - på din beskrivning verkar det lite misstänkt saltvattensprick. har det ökat eller minskat på okinawaen?

                          MVH Lasse
                          Jag håller stenkoll på om dom får några prickar. Men det verkar inte så ännu i alla fall. Men det såg ju lite undligt ut när en av clownerna (putsade) bort dom utstående prickarna??? Det ser dock ut som om det har blivit bättre på okinawaen. Men det finns prickar kvar men dom är inte lika tydliga längre...

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            Ta en cola och ta det lugnt och avvakta.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • johan 400
                              • January 2007
                              • 174

                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Ta en cola och ta det lugnt och avvakta.

                              MVH Lasse
                              Ska försöka... Pratade med en butik idag, och dom tyckte att det vore idé att ha ett uv... för att undvika sjukdommar.

                              Har stoppat ner lite saker nu

                              En Turbinaria Peltata ¿
                              En liten liten ensam Discosoma Coerlerus.
                              Och en putsarräka...

                              Vet inte om det va så jätesmart med tanke på mina prickar... men pengarna brände i fickan

                              Kommentar

                              • pettabaj
                                • July 2007
                                • 23

                                Tänk dom som har pengar så att det bränner....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...