Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan 400
    • January 2007
    • 174

    #46
    Ursprungligen postat av Lasse
    Johan ett råd - kör ditt lilla kar ett tag - du lär dig otroligt mycket med det.

    Hur man bygger ett stort kar finns det många åsikter om. Personligen skulle jag inte tveka på att bygga ett stort kar med samma principer som jag bygger de små men de allra flesta bygger dem med skummare, sump och annat.

    Men ta det lugnt och skaffa dig erfarenheter - och framförallt det är inte så svårt.

    MVH Lasse
    Jo jag tänkte nog köra det lilla ett bra tag innan det blir tal om ett så pass stort. Ska förmodligen renovera/bygga ut kök och vardagsrumm till våren så då måste det ju flyttas. Men när det är dax att ta fram det efter det kanske man ska köra det med salt...
    Fundering: Den där gröna växten, kan jag ta bort den snart? skulle bara ligga i under första tiden. Men jag har inte velat ta bort den, trotts att den inte är särskilt vacker...

    Och som du säger detta verkar ju inte så svårt som man trodde. Mycket tack vare din hjälp. Det har nog räddat mig från ett gäng missar... men man drar väl lärdom av missarna oxå... men det är skönt att slippa dom.

    Skrev jag att jag för några dagar sen såg nåt som liknade en 2cm lång vit tusenfoting? I morse såg jag den igen tror jag fast nu såg den rödlätt ut i färgen. Nån aning om vad det skulle kunna vara?

    I morgon är det time för ett vattenbyte igen. Ska jag börja göra rent filtren oxå? dom ser rena och fina ut men det kanske är lika bra??? Ett åt gången?

    Frugan undrade idag hur det kom sig att jag kunde stå och stirra in i det lilla karet och kommentera färgförändringar i gruset, när vi har det stora akvariet fullt med stora vackra fiskar... (det är mycket dom aldrig kommer förstå sig på)

    Kommentar

    • johan 400
      • January 2007
      • 174

      #47
      Lasse såg nu när jag spanade in dina bilder att du hade bild på en "bristle worm" Det måste varit en sån jag såg... men finns det i lätt röd färg? eller har jag blivit galen??? Gör den nån nytta/skada?

      Mvh // Johan

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #48
        Ursprungligen postat av johan 400
        Lasse såg nu när jag spanade in dina bilder att du hade bild på en "bristle worm" Det måste varit en sån jag såg... men finns det i lätt röd färg? eller har jag blivit galen??? Gör den nån nytta/skada?

        Mvh // Johan
        Ja det måste ha varit en "bristle worm". Som vanligt går åsiktena isär om det är bra eller inte. Min åsikt är att de är bra - de infogar en ytterligar födokedja och bökar lite i botten samt ingår i "cleaning crew". De kan bli för många (och för stora) så då får man rensa ut dom.

        MVH Lasse

        Den "gröna växten" - vilket jag tror är en makroalg gör nytta genom att suga upp näringsämnen. Jag skulle ha kvar den ett tag till. Nackdelen med många makroalger av typ cluerpa växer så bra att de tar över karet. Rensa därför om den växer för mycket. Bild?

        Göra rent filtren? Jag får erkänna att jag aldrig har gjort rent filtren (jo på ett 27 liters efter 1 år). Vad jag brukar göra då och då (ibland varje dag) när jag har gott om koraller är att jag sticker ner näven i filterfacket och kramar ur filtret. Det gojs som då kommer ut i akvariet tas tacksamt emot av korraler och filtrerare av olika slag. I början brukar jag aldrig röra filtren. Om de blir så igensatta att de påverkar flödet så får du givetvis ta upp och göra rent.
        Senast redigerad av Lasse; 12 September 2007, 09:59.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Tors hammare
          • April 2007
          • 572

          #49
          angående bristle worm. så finns det väl ganska många arter en del mer skadliga än andra.

          Om de inte gör någon skada tycker jag du skall behålla dem, eftersom (som Lasse Säger) så är de ett bra tillskott i den så kallade cleaning crew.

          Jag har själv några som aldrig ställt till några problem.
          Mvh Peter

          Kommentar

          • johan 400
            • January 2007
            • 174

            #50
            Nu har jag fått den lilla slingriga rackar´n på bild... lägger upp dom snart! matade med tablett och den landade framför en sten... tittade på när alla erimiter och sniglar satte fart.. (riktigt kul att se hur dom verkligen springer runt) och då har den där rackarn kommit fram och börjat mumsa. Innan jag hittade kameran och fått ett enda vettigt kort va han borta i myllret av sniglar och erimiter... När dom hade gått vidare la jag ner en lite bit till på samma ställe och han kom gensat ut för en matbit till...
            Jag säger bara fy f....n vad det här är roligt...
            Ska göra ett vattenbyte idag och samtidigt ta bort typ hälften av makroalgen. Kör även nitriveck och biokultur i det nya vattnet....
            Jag ska lägga upp en bild på hela burken oxå så ni får se hur mycket den där makroalgen har växt...
            återkommer snart...

            Nån som funderar på att börja med salt??? Det finns ingen tid att förlora sätt igång

            Kommentar

            • johan 400
              • January 2007
              • 174

              #51
              Här kommer länkar till tre nya bilder.. Det är en på hela burken en på fiskarna och en på Masken...
              http://i145.photobucket.com/albums/r...an400/Worm.jpg (masken)
              http://i145.photobucket.com/albums/r...0/P9130013.jpg (hela burken)
              http://i145.photobucket.com/albums/r...0/P9130020.jpg (fiskar)

              Kommentar

              • havre
                • September 2006
                • 281

                #52
                Tror en alien håller på och tar över ditt snygga kar
                Akvarium über alles

                Kommentar

                • johan 400
                  • January 2007
                  • 174

                  #53
                  Ursprungligen postat av havre
                  Tror en alien håller på och tar över ditt snygga kar
                  Tack tack... nu är jag ju livrädd.... han verkar dock inte så farlig (ännu) Han åt stilla tillsammans med erimiterna såg ut som dom hade trevligt...
                  Men han kanske bara lägger den sidan till för att senare duka fram finporslinet och servera oskyldiga erimiter
                  Nej bevare mig väl... hoppas att han håller sig i skinnet annars blir det att köpa hem en harpun och ge sig efter honom... (om jag hittar nån som vågar)

                  Kommentar

                  • havre
                    • September 2006
                    • 281

                    #54
                    Hehe, jag syftade på det gröna i ditt kar, men jag var lite otydlig. Du har med andra ord 2 aliens i karet ;>
                    Akvarium über alles

                    Kommentar

                    • johan 400
                      • January 2007
                      • 174

                      #55
                      Ursprungligen postat av havre
                      Hehe, jag syftade på det gröna i ditt kar, men jag var lite otydlig. Du har med andra ord 2 aliens i karet ;>
                      Haha... ok... men nu är det inte lika farligt med den gröna alien... Vingklippte honom rejält idag... kommer väl en ny bild snart så du får se skilnaden... Men det var en attans växt att växa fort. Och den sitter ju fast i varenda sten och även gruset sitter fast... blir väl aldrig av med allt kan jag tänka mig. Men det kanske inte spelar så stor roll. Men man vill ju helst bli av med den någon gång.

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #56
                        Det "gröna monstret" är en caulerpa-art, troligtvis racemosa. Den är bra på så sätt att den suger upp mycket näring från karet men den har en förmåga att växa väldigt mycket och ta över hela karet. Mycket svår att ta bort men du bör nog skörda den så mycket som möjligt annars tar den över och stjäl allt ljus för dina koraller. Om du plockar den kontinuerligt så kommer du att bli av med den förr eller senare - men det tar tid.

                        Annars tycker jag karet ser bra ut - Xenian verkar också att trivas och du verkar börja få redigt med kalkalger. Men som sagt rensa hårt på caulerpan.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • johan 400
                          • January 2007
                          • 174

                          #57
                          Nu har jag utökat invånarna i burken... det blev en lite kompis/sambo till min clown. Nästan lika liten som den jag hade. Och tror ni det kändes bra att presentera dom? Tror det va kärlek vid första ögonkastet. Som dom håller ihop... Den nya clownen höll till i en liten vit rödfotad anemon. Så jag köpte den med... Riktigt fin. Men den kryper ner mellan stenarna så jag möblerade om lite för att kanske locka fram den. men deen verkar trivas där den är för tillfället. Jag köpte dom i fredags och i söndags skulle jag mata anemonen med en liten liten bit räka. men den visade inget intresse alls... Ska jag prova snart igen eller ska jag testa något annat?
                          Köpte även ett helblått lysrör och satte dit. Det blev en klar förbättring enligt mig. Funderar på att köpa ett starkare vitt oxå senare.

                          Annars rullar det på med vatten byten varje vecka med biokultur och nitrivceck. Nitriveck har jag i en till två gånger till per vecka.
                          En av dom blåbenta erimiterna har bytt bort sitt gamla skal mot ett nytt tre gånger så stort skal... Ser lite roligt ut.

                          Kommentar

                          • johan 400
                            • January 2007
                            • 174

                            #58
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Det "gröna monstret" är en caulerpa-art, troligtvis racemosa. Den är bra på så sätt att den suger upp mycket näring från karet men den har en förmåga att växa väldigt mycket och ta över hela karet. Mycket svår att ta bort men du bör nog skörda den så mycket som möjligt annars tar den över och stjäl allt ljus för dina koraller. Om du plockar den kontinuerligt så kommer du att bli av med den förr eller senare - men det tar tid.

                            Annars tycker jag karet ser bra ut - Xenian verkar också att trivas och du verkar börja få redigt med kalkalger. Men som sagt rensa hårt på caulerpan.

                            MVH Lasse
                            Vid förra vattenbytet plockade jag bort ganska mycket av "gröna monstret" ser betydligt bättre ut.
                            Jo Xenian trivs nog. Den växer i alla fall så det knakar,
                            Hoppas jag inte gjorde bort mig när jag köpte clown+anemon...

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #59
                              Anemoner är svåra djur och de flesta kräver ordentligt med lyse. Det är också djur som inte har någon åldersfaktor - den lilla kan vara mycket, mycket gammal. De brukar också klättra omkring och ställa till det i karet. Anemoner tillhör de djur som jag undviker i mina kar av många orsaker. Clowner behöver inte anemoner, många gånger kan de ta ersättningsvärdar som exempelvis Xenia. Gjort bort dig eller inte vill jag inte dömma om men jag hade själv undvikit denna i ett nanokar.

                              Fick du art på anemonen?

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • NiXoN
                                • December 2003
                                • 2068

                                #60
                                Ursprungligen postat av johan 400
                                Hoppas jag inte gjorde bort mig när jag köpte clown+anemon...
                                Jag skulle våga vara lite hårdare än Lasse och säga "ja".
                                Anemoner är inga höjdar djur, och de finns ett flertal orsaker Som lasse nämner så kryper dom omkring och bränner koraller etc.
                                Sen kan dom krypa in i pumpar och förgifta karet, eller bara lägga av och dö vilket inte är helt ovanligt.
                                Det finns fler skäl att inte skaffa anemoner än de finns skäl att ha dom, skulle rekomendera en euphyllia som ersättning...
                                Jag har haft en stor anemon inneboende och blivit av med den till min stora glädje då den ibland fick för sig att käka inneboende och inredning.

                                //NiXoN

                                Kommentar

                                Arbetssätt...