Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Lasse
    Johan ett råd - kör ditt lilla kar ett tag - du lär dig otroligt mycket med det.

    Hur man bygger ett stort kar finns det många åsikter om. Personligen skulle jag inte tveka på att bygga ett stort kar med samma principer som jag bygger de små men de allra flesta bygger dem med skummare, sump och annat.

    Men ta det lugnt och skaffa dig erfarenheter - och framförallt det är inte så svårt.

    MVH Lasse
    Jo jag tänkte nog köra det lilla ett bra tag innan det blir tal om ett så pass stort. Ska förmodligen renovera/bygga ut kök och vardagsrumm till våren så då måste det ju flyttas. Men när det är dax att ta fram det efter det kanske man ska köra det med salt...
    Fundering: Den där gröna växten, kan jag ta bort den snart? skulle bara ligga i under första tiden. Men jag har inte velat ta bort den, trotts att den inte är särskilt vacker...

    Och som du säger detta verkar ju inte så svårt som man trodde. Mycket tack vare din hjälp. Det har nog räddat mig från ett gäng missar... men man drar väl lärdom av missarna oxå... men det är skönt att slippa dom.

    Skrev jag att jag för några dagar sen såg nåt som liknade en 2cm lång vit tusenfoting? I morse såg jag den igen tror jag fast nu såg den rödlätt ut i färgen. Nån aning om vad det skulle kunna vara?

    I morgon är det time för ett vattenbyte igen. Ska jag börja göra rent filtren oxå? dom ser rena och fina ut men det kanske är lika bra??? Ett åt gången?

    Frugan undrade idag hur det kom sig att jag kunde stå och stirra in i det lilla karet och kommentera färgförändringar i gruset, när vi har det stora akvariet fullt med stora vackra fiskar... (det är mycket dom aldrig kommer förstå sig på)

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    Ursprungligen postat av johan 400
    Jag har ju ett 400l här hemma... nu börjar den skrämmande tanken på att göra om det till salt att krypa fram. Vore riktigt läckert tror jag... men måste man ha en sump på ett så pass stort saltkar? Hela möbeln gillar jag , men det är två små skåp bara. Ett par varje sida så det blir svårt att få rum på en sump. Eller kan man köra det mad samma princip som mitt lilla?
    Johan ett råd - kör ditt lilla kar ett tag - du lär dig otroligt mycket med det.

    Hur man bygger ett stort kar finns det många åsikter om. Personligen skulle jag inte tveka på att bygga ett stort kar med samma principer som jag bygger de små men de allra flesta bygger dem med skummare, sump och annat.

    Men ta det lugnt och skaffa dig erfarenheter - och framförallt det är inte så svårt.

    MVH Lasse

    Lämna en kommentar:


  • havre
    svarade
    Ok! Tänkte glida förbi triton på tisdag!! Ok har sett det karet på akvarieleasin för 1350 så det är billigare gå triton Är så jävla sugen på ett nanokar........

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Jag har ju ett 400l här hemma... nu börjar den skrämmande tanken på att göra om det till salt att krypa fram. Vore riktigt läckert tror jag... men måste man ha en sump på ett så pass stort saltkar? Hela möbeln gillar jag , men det är två små skåp bara. Ett par varje sida så det blir svårt att få rum på en sump. Eller kan man köra det mad samma princip som mitt lilla?

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av havre
    vart köpte du det och vart kan man hitta saltkar i samma storlek/samma prisnivå?
    Jag köpte mitt i täby på triton. men som lasse säger det finns nog på dom flesta ställena.. akvarieleasing har dom och även akvarielagret... men där gäller det att du pratar med rätt person... man får olika svar på det mesta där. ena gången går det inte att ha salt i ett sånt jag har och nästa gång går det aldeles utmärkt

    Mvh // JOhan

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    Ursprungligen postat av johan 400
    Ok jag ska héjda mig... gjorde ett vattenbyte idag på ca 8l. och fortsätter med detta veckovis. kör fortfarande med (nitriveck) och hade i biokultur i och med vattenbytet. men den har jag annars bara haft i ca var 4-5 på slutet. tänkte väl köra den bara vid vattenbyten nu i fortsättningen.
    Vet inte vad som hänt med min "döda" erimit... men nu är dom fem igen. Jag såg hans tomma skal ett dygn men nu har han hittat hem igen Dom nya sniglarna är ute mest hela tiden och far. Clownen äter det som bjuds med Okinawaen är inte lika fremfusig vid mat. han nyper en liten bit sen försvinner han.
    Har laggt upp tre nya bilder...

    Mvh // JOhan



    http://i145.photobucket.com/albums/r...lllllll044.jpg

    Eremiten som försvann - han ömsa skal bara - det gör de titt som tätt. Går ur sitt gamla och får nytt. Men skrämer livet ur akvarieägaren under tiden.

    MVH Lasse

    Havre - se min tråd om 57 liters salt. Det Johan har heter AN revolution tror jag. Finns hos alla affärer som handlar med Simontorp.

    Lämna en kommentar:


  • havre
    svarade
    vart köpte du det och vart kan man hitta saltkar i samma storlek/samma prisnivå?

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Lasse
    Ta det lugnt - vänta ett tag med ny fisk. Lägg pengar på städpatruller istället - och framförallt mata inte mycket. Hur länge har du kört nu? Är det tre veckor? I så fall kan du ta och göra lite vattenbyte. Du kan lätt göra ett byte på tio liter - jag brukar göra det efter tre till fyra veckor och sedan rekommendera jag dig att göra så en gång i veckan tills du fått lite känsla för karet - då kan du gå över till lite mer sällan med vattenbytena.

    MVH Lasse

    Bilder !
    Ok jag ska héjda mig... gjorde ett vattenbyte idag på ca 8l. och fortsätter med detta veckovis. kör fortfarande med (nitriveck) och hade i biokultur i och med vattenbytet. men den har jag annars bara haft i ca var 4-5 på slutet. tänkte väl köra den bara vid vattenbyten nu i fortsättningen.
    Vet inte vad som hänt med min "döda" erimit... men nu är dom fem igen. Jag såg hans tomma skal ett dygn men nu har han hittat hem igen Dom nya sniglarna är ute mest hela tiden och far. Clownen äter det som bjuds med Okinawaen är inte lika fremfusig vid mat. han nyper en liten bit sen försvinner han.
    Har laggt upp tre nya bilder...

    Mvh // JOhan



    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    Ta det lugnt - vänta ett tag med ny fisk. Lägg pengar på städpatruller istället - och framförallt mata inte mycket. Hur länge har du kört nu? Är det tre veckor? I så fall kan du ta och göra lite vattenbyte. Du kan lätt göra ett byte på tio liter - jag brukar göra det efter tre till fyra veckor och sedan rekommendera jag dig att göra så en gång i veckan tills du fått lite känsla för karet - då kan du gå över till lite mer sällan med vattenbytena.

    MVH Lasse

    Bilder !

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Lasse
    Kan vara någon sådan variant ja, den som fanns på bild verkade ju väldigt trevlig (speciellt vad gäller matvaner, trådalger och cyanobakterier!. Mina är fena på kiselager.

    MVH Lasse

    PS Johan. Kör några vuxna frysta artemia (bara några stycken) - det brukar hjälpa igång det hela.

    Och okinawan - visst är den vacker


    [ATTACH]7234[/ATTACH]
    Jo Okinawan är underbart vacker nu är den lätt röd på kinderna oxå... Allt verkar funka jättebra nu men det har åter börjat bli lite brunt på bottenmatterialet så jag kanske skulle skaffa några fler erimiter. (en har dött) så nu är dom bara fyra.
    Köpte mig två st (?????) kommer inte ihåg namet nu... men en snigel som gräver ner sig... Och det gjorde dom med besked. När jag släpte ner dom va det stora dyket rätt ner i gruset och där låg dom i nästa två dygn helt stilla med nån typ av snabel lite synlig. Men sen började dom böka runt och har varit både högt och lågt. En av dom hade lite gruff med 3st erimiter när jag gav en liten bit maltablett... Kul att se...
    Funderar på om jag skulle skaffa en kompis till Clownen. Undrar då om man skulle kunna köra med en sån svart Clown???
    Och det ska snart ner nån skivis oxå. får se vad det blir...
    Ska försöka få nån bra bild på nya sniglarna, riktigt vackra...
    Matningen löste sig föresten. dagen efter provade jag med ett par pellets och då va båda mer med på noterna. så nu äter dom men jag kan tycka att dom inte verkar överförtjusta så det kanske blir frysta artemia oxå...

    Lämna en kommentar:


  • Lasse
    svarade
    Ursprungligen postat av vipet_88
    "Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. "
    Tycker att din "ögona på skaft" ser lite ut som en Clibanarius sp.
    Verkar finnas olika färger. Kolla på: http://www.liveaquaria.com/product/s...cfm?pCatId=501

    En gissning bara.
    /Viktor

    Kan vara någon sådan variant ja, den som fanns på bild verkade ju väldigt trevlig (speciellt vad gäller matvaner, trådalger och cyanobakterier!. Mina är fena på kiselager.

    MVH Lasse

    PS Johan. Kör några vuxna frysta artemia (bara några stycken) - det brukar hjälpa igång det hela.

    Och okinawan - visst är den vacker

    [ATTACH]7234[/ATTACH]
    Senast redigerad av Lasse; 26 August 2007, 20:59.

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Fisk!!

    Nu äntligen rör det sig lite i burken. Hämtade min lilla söta gobie, men jag kunde inte hålla mig vid det. Det blev en riktigt liten Clown oxå. (vanliga sorten) Dom hade dåligt med sniglar och erimiter och sånt så det får bli nästa gång. Tittade på körsbärsräka oxå... men det blev ingen sån nu. får se framöver. Spanade lite på koraller oxå men då utbudet va ganska litet och han som är mest kunnig inte va där fick det vänta tyvär. HAde inte tid att svänga in i Täby då min dotter skulle få sitt första pass...
    För alla som vill ha en utmaning har jag ett tips:

    Ta en riktigt energisk 14månaders tjej. Mata henne med lite godis så att sockerhalten slår i tacket. sen ska ni försöka få henne att sitta still framför en kamera och få en BRA passbild... det kan ta ett tag vill jag lova. Men det va kul

    Köpte nåt liknande nitriveck men det var ett annat märke så jag började med det direkt i fredags. så nu ska jag köra det. Gav fiskarna mat idag... vet inte om det är jag som är nojjig men det verkade inte så jättepoppis. Clownen tog ett par st i munnen men spottade sen ut dom till eremiternas stora glädje. Och gobbien verkade inte alls sugen... får se på måndag hur det verkar. får prova med artemia annars kanske. Men måste ju säga att du hade rätt om att den va trevlig. Han har inte ens tittat in bakom stenarna vad jag vet. Framme hela tiden...

    Lämna en kommentar:


  • vipet_88
    svarade
    "Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. "
    Tycker att din "ögona på skaft" ser lite ut som en Clibanarius sp.
    Verkar finnas olika färger. Kolla på: http://www.liveaquaria.com/product/s...cfm?pCatId=501

    En gissning bara.
    /Viktor
    Senast redigerad av vipet_88; 25 August 2007, 17:19.

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Lasse
    Den gula är en Okinawae med stor sannolikhet - mycket trevlig liten rackare och absolut inte blyg.

    Eftersom du kommer från sötvattensidan så trodde jag du visste vad PMDD är. Det är det som växtfreaksen brukar använda för att göda sina växter - kaliumnitrat är en av de ingridienserna. Frågar du i sumpan (misstänker det är akvarielagret du menar) så tror jag att de kan ha lite. Du behöver ytterst lite, bara någon knivsudd. (De har nitriveck också). Täby - kan bara vara en affär - tala om vilken storlek på akvarie för dem (och vilken belysning du har) så får du med all säkerhet hjälp att hitta bra koraller. Jag tycker du skall börja med "skivisar" (mushroom-corals) och vänta lite med typen "hairy" och stjärnpolyper, xenia och mjukisar. Detta eftersom min erfarenhet är att dessa typer vill gärna ha lite mer "biologiskt" vatten och brukar gå bäst om akvariet är en månad gammalt eller så.

    Riktiga anemoner skall du däremot undvika - de är alldeles för ljuskrävande för dessa små kar.

    MVH Lasse
    Jo jag tror att det är en sån Okinawae, såg att du hade bild på en sån och dom ser väldigt lika ut. Jo det är på akvarieleasing jag ska köpa den. Ska titta om dom har några andra typer av (kryp) oxå. Även Kaliumnitrit och nitriveck.
    Om jag hinner kanske jag kollar in i täby oxå för en titt på skivisar då. Dom verkar ha jävla koll på det stället... kul med kunnig personal. Leasing är oxå riktigt bra och framförallt trevliga så det förslår. men jag lär återkomma och berätta vad det blev i morgon kväll... kanske kan ta nån ny bild oxå... men det är ju så svårt med skärpan...

    TAck igen

    Lämna en kommentar:


  • johan 400
    svarade
    Ursprungligen postat av Richard.R
    sött litet kar ;D
    Tackar... hoppas det ska bli betydligt finare va det lider...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...