Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan 400
    • January 2007
    • 174

    #16
    Ursprungligen postat av Lasse
    GH är oändligt i ett saltvattenssystem och behöver inte mätas. KH däremot bör ligga mellan 6-9

    Jag startade sista akvariet med först en dos nitriveck
    (startdosen) varje dag, Jag la in en dos av Tetras Bactozym dag 2 och 8. Och jag satte in en knivsudd nitrat dag 2. Jag satte vidare in turbosniglar och några blåbenade eremiter redan dag 4 och även en tålig fisk (en clown) samtidigt. Under den första tiden gavs väldigt lite mat (inte mer än ca 15 - 20 vuxna artemier dag 4,6,8,10,12,14 - efter 14 dagar gavs varje dag.

    Denna metod är inte vanlig bland saltvattensakvarister i Sverige idag. Man föredrar att inte sätta till någon fisk och istället låter man vattnet gå utan ammoniumtillföring förutom den som kommer via den bakteriella nedbrytning som sker på de organismer i den levande stenen som inte tål en lång svältperiod. Man mäter då nitriten och när den går ner (ofta efter en till tre månader) anser man att karet kan ta emot levande. Det här är enligt mig en smaksak - bägge metoderna fungerar bra, speciellt vet jag att mitt sätt fungerar bra i små skummarlösa akvarium där det finns en biologisk (läs nitrifikation) rening. Men på det sättet som jag gör så måste man ha en verklig diciplin vad gäller matningen - den får inte bli för mycket. När jag säger lite - då menar jag lite. Eremiterna och snäckorna sätts in för att det snabbt skall bli betning på mikroalger och sista gången använde jag en typ av eremit som går på sanden och som snabbt rensade upp de alltid uppkommande brunalgerna. Nitrat tillsatsen gjorde jag för att se om jag i den sista starten skulle kunna slippa röda cyanobakterier som annars är ett vanligt gissel vid uppstarter. Om det berodde på detta eller någon annan orsak vet jag inte men några cyano uppträdde inte. Eftersom jag inte för fem öre litar på nitrattester (speciellt inte i saltvatten och inte ens som bara vägledande) så har jag satt i system att varje gång jag ser någon kolloni av cyanoliknande alger/bakterier så tillsätter jag en knivsudd kaliumnitrat i mitt 110 liters Red Sea Max.

    Värmen är dock ett betydligt större problem. Helst inte över 27 - 28 grader - inte ens tillfälligtvis. fisk, sniglar och eremiter klarar det men många skivkoraller stryker fort med när det blir för varmt. Jag sätter ca 25 grader som önsketemperatur. Dra ner på ljuset, öppna locket och låt det fläkta lite över vattenytan (obs större avdunstning så fyll på med sötvatten). Tempen på vintern i en normalt uppvärmd lägenhet/villa är inga problem - det klarar sig oftast utan doppvärmare. Ljuset värmer bra.

    Du använder kranvatten - vart bor du. Har du kommunalt Stockholmsvatten?

    Vad är det för kar du använder?

    MVH Lasse

    Jag bor i Rimbo, 5 mil norr om sthlm. Med kommunalt vatten.

    Det är ett Aquatic nature evolution 1. 37l

    nitriveck, Tetras Bactozym och nitrat Bör jag med andra ord skaffa mig.
    Ska väl försöka hålla mig till dina metoder då det finns mycket dokumentation + att du svarar på mina troligen korkade frågor... det tackar jag verkligen för.

    Mvh // JOhan

    Kommentar

    • johan 400
      • January 2007
      • 174

      #17
      Ursprungligen postat av RobinJ
      Får man se någon bild?
      Ska försöka få upp det ikväll om jag hinner. Har ett trallbygge bakom huset som skriker efter mig
      har bilder men hur får jag in dom här? om det inte går vart kan man visa dom?
      Senast redigerad av johan 400; 13 August 2007, 20:11.

      Kommentar

      • johan 400
        • January 2007
        • 174

        #18




        där ligger tre bilder!! kom på att jag visat bilder där förut...
        Få höra vad ni tycker!! Jag har ju inte så stor koll...
        det kanske inte ens är levande sten...

        Kommentar

        • RobinJ
          • January 2007
          • 251

          #19
          Vad ingick i akvarium paketet och hur mkt har det kostat hittils? Det ser bra ut :P
          Fish go moo

          Kommentar

          • johan 400
            • January 2007
            • 174

            #20
            Ursprungligen postat av RobinJ
            Vad ingick i akvarium paketet och hur mkt har det kostat hittils? Det ser bra ut :P
            Själva akvariet gick på 1295:-
            Stenen kostade 480:- (för ca7kg) fick det lite billigare då deras våg var trasig.
            Salt 150:- för 4kg
            Sanden 65:-

            Sen köpte jag även:
            Magnetskrapa
            Biokultur
            Och ett test.(kommer inte ihåg vilket)
            det blev väl 350:-

            Och på fredag blir det nog lite levande. typ eremit eller liknande. Om det inte hänt nåt i burken.

            Kommentar

            • johan 400
              • January 2007
              • 174

              #21
              Igår blev det 3 st turbosniglar och 5st små eremitkräftor... kul att se nåt som rör sig.. Sniglarna har mest gömt sig men tagit nån promenad runt ibland. Men eremiterna ligger i. Snygga som attan är dom oxå. Men det är ju omöjligt att få en bra bild på nåt så litet i akvariet.

              Har ju som sagt sett nåt som påminner om en vanlig kräfta fast ruggit lite och kritvit, har sett den ett par gånger till nu. Har även sett nåt som såg ut lite som en genomslinlig mask med tvärgående ränder på kanske en cm lång. Nån som kan gissa vad det är?

              Bara älskar starten på mitt salta äventyr...

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #22
                Du behöver mata lite - om du inte vill lägga i ngn fisk så kan du ge eremiterna ca 1/4 maltablett till att bärja med varannan dag. Lägg också i biokulturen varje dag.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • johan 400
                  • January 2007
                  • 174

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Du behöver mata lite - om du inte vill lägga i ngn fisk så kan du ge eremiterna ca 1/4 maltablett till att bärja med varannan dag. Lägg också i biokulturen varje dag.

                  MVH Lasse
                  Jag har maltabletter till mina golden nugget, funkar det med dessa?
                  Biokulturen är små typ suppar för 1000l. Hade i en hel från början. Ska jag fortsätta med hela eller ska jag försöka dela upp dom?
                  Har letat efter sniglarna nu på morgonen... imponerad att dom kan gömma sig alla tre i min lilla ängel. Det är ju som att tappa bort tre sexpack öl i kylen

                  Tänkte vänta med fisk till helgen. får se vad det blir. Men jag funderar på en sån där liten gul gobby (eller hur det stavas)och nån clown, svart eller vanlig vet jag inte.
                  Ska byta lysrör oxå. då boda som är i är vita. Börjar nog med ett som är blå/vit 50/50 för att se skillnaden.
                  Senast redigerad av johan 400; 19 August 2007, 09:38.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #24
                    Jo just de.

                    Du får hålla uppsikt på sniglarna - de brukar ibland vara känsliga för flyttningar. Skulle de dö kan de "ruttna" vattnet. Iofs så har du eremiter och de brukar vara bra på att ta vara på döda snäckor. Nöj dig med en fisk och mata väldigt försiktigt de första tre veckorna. Lägger du i en fjärdedels maltablett så räcker det i princip. Om du matar med några frysta artemier - skippa maltabletten.

                    Vilket märke är det på biostarten?

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • johan 400
                      • January 2007
                      • 174

                      #25
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Jo just de.

                      Du får hålla uppsikt på sniglarna - de brukar ibland vara känsliga för flyttningar. Skulle de dö kan de "ruttna" vattnet. Iofs så har du eremiter och de brukar vara bra på att ta vara på döda snäckor. Nöj dig med en fisk och mata väldigt försiktigt de första tre veckorna. Lägger du i en fjärdedels maltablett så räcker det i princip. Om du matar med några frysta artemier - skippa maltabletten.

                      Vilket märke är det på biostarten?

                      MVH Lasse
                      menar du att maltabletten funkar till en fisk oxå??
                      Blir väl att köpa frysta artemia när jag köper första fisken. Det borde väl vara bättre föda åt fisk? Tror väl att det blir nån liten fin korall då oxå. något speciellt att tänka på med dom?

                      den heter ULTRA BIO och märket är Fauna marin. det är glas ampuller. dom sa att en räkte till 1000l men att jag skulle ha i en hel direkt och sen en till vid första vattenbytet vilket jag skulle vänta med tills det var dax för fisk om inget hände.
                      när jag hade i det första gången blev en av stenarna helt brun på ovansidan pluss att det blev bruna områden på två ställer på bottengruset oxå. Vet inte om det har med det att göra.

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Har du möjlighet så köp ett preparat typ nitriveck och ge varje dag under de första tre veckorna. Det bruna du har på sanden är troligtvis brun (kisel-) alger. Brukar alltid komma under den första veckan. sniglarna och eremiterna brukar kunna ta hand om dessa alger.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • johan 400
                          • January 2007
                          • 174

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Har du möjlighet så köp ett preparat typ nitriveck och ge varje dag under de första tre veckorna. Det bruna du har på sanden är troligtvis brun (kisel-) alger. Brukar alltid komma under den första veckan. sniglarna och eremiterna brukar kunna ta hand om dessa alger.

                          MVH Lasse
                          J erimiterna tog hand om algerna på botten, men sniglarna gör ett sådär halvdant jobb. Kanske är för få? J
                          Jag har beställt en korall goobie som jag ska hämta på fredag då kan jag köpa nitriveck på samma gång... eller bör jag köra med det ett tag innan?tänkte oxå ta hem ett par ögon på skaft kanske om det finns.
                          Gjorde ett litet vattenbyte igår då jag ville få bort lite skit från botten. men alla värden verkar ju ok annars. inget utslag på nitritet och dom jag har i nu verkar ju trivas.

                          Tack för din tid

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #28
                            Ursprungligen postat av johan 400
                            J erimiterna tog hand om algerna på botten, men sniglarna gör ett sådär halvdant jobb. Kanske är för få? J
                            Jag har beställt en korall goobie som jag ska hämta på fredag då kan jag köpa nitriveck på samma gång... eller bör jag köra med det ett tag innan?tänkte oxå ta hem ett par ögon på skaft kanske om det finns.
                            Gjorde ett litet vattenbyte igår då jag ville få bort lite skit från botten. men alla värden verkar ju ok annars. inget utslag på nitritet och dom jag har i nu verkar ju trivas.

                            Tack för din tid
                            Det är när du matar (ytterst försiktigt) som ammonium (och sedan nitrit - nitrat) bildas. Sätt in nitrivecken när du matar (men varje dag även om du matar varannan). Du kan lätt ta hem flera sniglar (det är i början de gör nytta och de har tyvärr en viss dödlighet). Försök att få olika sorter - finns de små grävande så är de bra. Ju större variation du har på småkrypen desto mer nischer fyller de ut. Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. De är dock rätt pigga på att ta en och annan snäcka om de hamnar upp och ner.

                            Jag skulle inte just nu suga någon skit från botten (om det inte är helt nödvändigt) eftersom den deltar i att göra karet stabilt. Det är nu som det kan löna sig att lägga i lite (en knivsudd) med kaliumnitrat (om du har något PMDD sedan tidigare) för att minska risken för röda cyanobakterier.

                            Är det den grönrandiga Gobyn du beställt? Vacker men är sällan ute och visar sig - den Gula Okinawagobyn är betydligt sälskapligare. (men det går säkert bra med den andra också)

                            Än en gång - ta det försiktigt nu i början. Du kan nog introducera några (eller någon) skivanemon nu (om du inte redan gjort det.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • johan 400
                              • January 2007
                              • 174

                              #29
                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Det är när du matar (ytterst försiktigt) som ammonium (och sedan nitrit - nitrat) bildas. Sätt in nitrivecken när du matar (men varje dag även om du matar varannan). Du kan lätt ta hem flera sniglar (det är i början de gör nytta och de har tyvärr en viss dödlighet). Försök att få olika sorter - finns de små grävande så är de bra. Ju större variation du har på småkrypen desto mer nischer fyller de ut. Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. De är dock rätt pigga på att ta en och annan snäcka om de hamnar upp och ner.

                              Jag skulle inte just nu suga någon skit från botten (om det inte är helt nödvändigt) eftersom den deltar i att göra karet stabilt. Det är nu som det kan löna sig att lägga i lite (en knivsudd) med kaliumnitrat (om du har något PMDD sedan tidigare) för att minska risken för röda cyanobakterier.

                              Är det den grönrandiga Gobyn du beställt? Vacker men är sällan ute och visar sig - den Gula Okinawagobyn är betydligt sälskapligare. (men det går säkert bra med den andra också)

                              Än en gång - ta det försiktigt nu i början. Du kan nog introducera några (eller någon) skivanemon nu (om du inte redan gjort det.

                              MVH Lasse
                              Vad är PMDD?
                              Den gobyn jag bokat är gul och skulle inte bli större än 3,5cm. Hoppas den inte är blyg. Ska titta vad dom har för kräldjur oxå när jag är där...
                              Det låg (skit) tror jag på botten så jag ville bli av med det... Men nu ska jag låte det vara då... Visste inte bättre
                              Jag va sugen på nån korall sist men jag höll mig... får se vad som finns inne. Ska till sumpan och handla fisk. Men dom hade inte så mycket koraller sist jag va där.. däremot i täby fanns det en uppsjö
                              Bla. en sten full med riktigt coola rörmaskar i alla möjliga färger... riktigt tuff...
                              Men jag kanske borde börja med en skivis. Tittade även på nån som på minner om en sån där nemoannemon men med kortare spröt och så växte den tydligen ut som en matta... såg fin ut och då blir det ju lite rörelse på den oxå... men jag ska nog titta ordentligt innan jag fyller det med koraller för man ser ju nån ny fin varje gång man tittar

                              Tackar för sjuttielfte gången (lär bli fler gånger)

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #30
                                Den gula är en Okinawae med stor sannolikhet - mycket trevlig liten rackare och absolut inte blyg.

                                Eftersom du kommer från sötvattensidan så trodde jag du visste vad PMDD är. Det är det som växtfreaksen brukar använda för att göda sina växter - kaliumnitrat är en av de ingridienserna. Frågar du i sumpan (misstänker det är akvarielagret du menar) så tror jag att de kan ha lite. Du behöver ytterst lite, bara någon knivsudd. (De har nitriveck också). Täby - kan bara vara en affär - tala om vilken storlek på akvarie för dem (och vilken belysning du har) så får du med all säkerhet hjälp att hitta bra koraller. Jag tycker du skall börja med "skivisar" (mushroom-corals) och vänta lite med typen "hairy" och stjärnpolyper, xenia och mjukisar. Detta eftersom min erfarenhet är att dessa typer vill gärna ha lite mer "biologiskt" vatten och brukar gå bäst om akvariet är en månad gammalt eller så.

                                Riktiga anemoner skall du däremot undvika - de är alldeles för ljuskrävande för dessa små kar.

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...