Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan 400
    • January 2007
    • 174

    Ursprungligen postat av Lasse
    Stjärnpolyp kan du nog ta vilken typ du vill - jag personligen gillar de gröna men det finns många varianter. Skall se om jag kan fota mina 7 typer jag har i morgon.

    MVH Lasse
    det vore kul att se... sen får du gärna skriva hur fasen du gör för att få så fina bilder... jag får blixtar och reflexer hela tiden... och om man tar ett kort utan det så är skärpan allt annat än bra...

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      En dyr kamera Det är väldigt svårt, eller omöjligt, att få bra bilder med vanliga digitala kompaktkameror. Skärpan, zoomen, slutartiden, ja allt är oftast för dåligt. I akvarium skall man fota utan blixt och alltid rakt framifrån.

      Mvh Thomas
      Akvarium über alles

      Kommentar

      • johan 400
        • January 2007
        • 174

        Ursprungligen postat av havre
        En dyr kamera Det är väldigt svårt, eller omöjligt, att få bra bilder med vanliga digitala kompaktkameror. Skärpan, zoomen, slutartiden, ja allt är oftast för dåligt. I akvarium skall man fota utan blixt och alltid rakt framifrån.

        Mvh Thomas
        Ok.. joj ag har märkt att med blixt blir ju bilderna oftast väldigt missvisande och stänger man av den så ligger väl slutartiden på ca 2,5 timmar... och utan stativ och när det mesta rör sig blir det ju inte så där jättebra...

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          Dyr kamera, tja jag köpte en Olympus 400E och tänkte jag skulle få mycket bättre bilder än vad jag har fått med min gamla Canon Poweshot A520. Tyvärr - mer avancerad - mer inställningar. Man kan tyvärr inte använda automatik. Blixttagningar blir inte bra - de blir "hårda" men jag har börjat och förstå en del nu. Kjell tar alla sina bilder med blixt men har en separat blixt (inte kamerans) och en plastbit för som sprider, softar blixten. De sista bilderna jag tagit tog jag med blixt och manuella inställninga, tid en hundradel och bländare 9 och med min inbyggda blixt. Man håller kameran lite i vinkel så att reflexen studsar vid sidan av kameran. Många bilder har jag tagit utan blixt, framförallt med min gamla kamera. Med den har jag också tagit mina bästa bilder - än så länge.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • johan 400
            • January 2007
            • 174

            Jaha då va det ett tag sen igen då... mycket att stå i för tillfället. Men jag är inne och läser allt matnyttigt som skrivs. Allt rullar fortfarande på bra och alla verkar trivas. Har lyckats fragga min Xenia nu!!!! Inte för att jag gjorde så mycket. Jag placerade den så att den storsta delen nästan låg mot en annan LS och sen sköte den resten själv. Han la ner en del av roten emot och sen släpte den från övriga stammar av sig själv. Nu har jag flyttat den igen för att få två kollonier. Riktigt roligt.
            Min Discosoma som va så liten så liten har börjat ta lite mer plats. Och det har kommit fram en knapp till nu så jag bara myser.
            Ska försöka lägga upp nån bild igen ikväll eller imorgon.
            Har en fråga dock... Jag åker till Brasilien om en och en halv vecka... Kommer vara borta i tre veckor. Jag har nån som kan mata ibland. men jag vågar nog inte låta dom göra något vatten byte. Kommer det att funka? Finns det nåt jag kan göra för att det ska funka på bästa sätt??

            //En lycklig #saltvattensakvarist"

            Kommentar

            • johan 400
              • January 2007
              • 174


              Är kluven på namnet men jag tror Discosoma Man kan se den nya lilla knappen inder den stora.



              En helhetsbild framifrån Där jag längst upp har märkt ut var förökningen pågår Sen i mitten lite till höger ser man Nån röd alg... Som man troligen villlbli av med. Och på botten ligger en erimit och ömsar...

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                Snyggt.

                "rödalgen" är en saltvattencyano om den är slemmaktig. Du bör suga ut den så ofta du bara kan och ersätta med nytt vatten. Öka matningen med något högproteinfoder. Personligen skulle jag gå in med lite nitrat (men det är ordentligt omdiskuterat).

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • havre
                  • September 2006
                  • 281

                  Fint med pics!

                  Kul att det går bra med alla invånare!

                  Hehe, den där gröna macroalgen (trött i huvudet nu) håller på att ta över hela stenen!

                  Mvh Thomas
                  Akvarium über alles

                  Kommentar

                  • johan 400
                    • January 2007
                    • 174

                    Ursprungligen postat av Lasse
                    Snyggt.

                    "rödalgen" är en saltvattencyano om den är slemmaktig. Du bör suga ut den så ofta du bara kan och ersätta med nytt vatten. Öka matningen med något högproteinfoder. Personligen skulle jag gå in med lite nitrat (men det är ordentligt omdiskuterat).

                    MVH Lasse
                    mycket följde med när jag rensade calupetran eller vad den hette... men ok då suger jag där ifrån i fortsättningen... inga bra idéer på hur jag får karet att överleva tre veckor utan vattentillsyn?

                    Kommentar

                    • johan 400
                      • January 2007
                      • 174

                      Ursprungligen postat av havre
                      Fint med pics!

                      Kul att det går bra med alla invånare!

                      Hehe, den där gröna macroalgen (trött i huvudet nu) håller på att ta över hela stenen!

                      Mvh Thomas
                      Jo det är riktigt kul det här... Du ska se hur den ser ut innan varje vattenbyte... tror att den dubblar sin egen massa varannan dag... Kommer aldrig bli av med den

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        Caluerpan är svår att bli av med men du har nytta av den nu om du skall försöka bli av med cyanon (om det är det). Den är konkurenskraftig om alla näringsämnen finns.

                        Att få karet att överleva tre veckor? Jag skulle göra så att jag drog ner på belysningen (per dag) till ca 5 - 6 timmar. Be någon gå dit och mata samt fylla på dunstat vatten (matningen räcker med lite grand var tredje till fjärde dag - det viktigaste är avdunstningen och påfyllningen av dunstat vatten. Gör färdigt små, små portioner med mat. När jag var borte två veckor så gjorde jag i ordning 15 petflaskor med kalkvatten så min kompis kunde gå och pytsa i detta var till varannan dag.

                        Viktigast är - låt ingen mata ihjäl dina fiskar - fyll på dunstat vatten.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • johan 400
                          • January 2007
                          • 174

                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Caluerpan är svår att bli av med men du har nytta av den nu om du skall försöka bli av med cyanon (om det är det). Den är konkurenskraftig om alla näringsämnen finns.

                          Att få karet att överleva tre veckor? Jag skulle göra så att jag drog ner på belysningen (per dag) till ca 5 - 6 timmar. Be någon gå dit och mata samt fylla på dunstat vatten (matningen räcker med lite grand var tredje till fjärde dag - det viktigaste är avdunstningen och påfyllningen av dunstat vatten. Gör färdigt små, små portioner med mat. När jag var borte två veckor så gjorde jag i ordning 15 petflaskor med kalkvatten så min kompis kunde gå och pytsa i detta var till varannan dag.

                          Viktigast är - låt ingen mata ihjäl dina fiskar - fyll på dunstat vatten.

                          MVH Lasse
                          Jag ska ta dig på orden... (som vanligt)
                          Ska lägga ner mitt 400l malawi imorgon oxå... annars blir det nog för mycket för dom som ska mata och dona..
                          får se om jag behåller karet för ett framtida saltkar... Hum... ja den som lever får se...
                          funderade på om jag ska frysa in fördiga portioner i vatten så är det bara att tina och hälla i. så hålls vattennivån stabil direkt... vet inte om det är en bra idé???

                          Kommentar

                          • johan 400
                            • January 2007
                            • 174

                            Livrädd!!!

                            Nu på eftermiddagen fick helt plötsligt min anemon för sig att flytta... Han krevlade sig ur sitt håll för att lägga sig en stund i sanden... ne står han inne i ett hörn med halva foten på sanden och andra halvan på glaset...
                            Hörde att om dom börjar gå omkring så brukar det vankas problem... Nån som kan styrka eller dementera??? Känns ju jobbigt att åka bort om det är något på G...

                            Kommentar

                            • havre
                              • September 2006
                              • 281

                              Alltså det lilla jag vet om anemoner är att de flyttar sig om de inte trivs med platsen och det behöver inte vara värre än så, när den är nöjd stannar den. Olika arter vill ha olika förhållanden. Vet det finns en som gärna sitter mitt i utblåset, glömt namnet, medan andra hatar stark ström...Större orosmoment är väl om den börjar hänga och tömmer sig på vatten, så länge den är uppblåst är den väl "nöjd", rätta mig om jag har fel.

                              Nu kommer ordentliga spekulationer. Eftersom anemonen ändå är en carnivore så kan det hända att den efter ett tag märker att den inte för någon föda. Flytten kan alltså vara återkommande tills den anser att den får nog med föda, den letar efter bättre jaktmarker. Alternativt att zooxanthellaerna eller zoocloreallaerna som den lever i symbois med är missnöjda med ljuset och det får anemonen att söka en bättre solplats .

                              Är det så svårt med malawi att du måste stänga ned det?

                              Mvh Thomas
                              Senast redigerad av havre; 24 November 2007, 00:26.
                              Akvarium über alles

                              Kommentar

                              • johan 400
                                • January 2007
                                • 174

                                Ursprungligen postat av havre
                                Alltså det lilla jag vet om anemoner är att de flyttar sig om de inte trivs med platsen och det behöver inte vara värre än så, när den är nöjd stannar den. Olika arter vill ha olika förhållanden. Vet det finns en som gärna sitter mitt i utblåset, glömt namnet, medan andra hatar stark ström...Större orosmoment är väl om den börjar hänga och tömmer sig på vatten, så länge den är uppblåst är den väl "nöjd", rätta mig om jag har fel.

                                Nu kommer ordentliga spekulationer. Eftersom anemonen ändå är en carnivore så kan det hända att den efter ett tag märker att den inte för någon föda. Flytten kan alltså vara återkommande tills den anser att den får nog med föda, den letar efter bättre jaktmarker. Alternativt att zooxanthellaerna eller zoocloreallaerna som den lever i symbois med är missnöjda med ljuset och det får anemonen att söka en bättre solplats .

                                Är det så svårt med malawi att du måste stänga ned det?

                                Mvh Thomas
                                ok men han ser ju hyfsat pigg ut så jag får äl vänta och se...

                                Nej det är väl inte så svårt med Malawi... men efter som mitt intresse för det blir mindre och mindre känns det som ett bra lägge att lägga ner det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...