byggnation av saltvattenakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gnarkill
    • November 2006
    • 4

    byggnation av saltvattenakvarium

    Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast/Mvh Tom
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    #2
    Kan bara rekomendera dig www.saltvattensguiden.se
    Där kan du få mer hjälp.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Hehe,
      det här forumet borde ha en "autosvarare". Det enda vi gör är skicka folk vidare(inte för att det är nått fel med det).
      mvh Mattias
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        #4
        han verkar ha en del frågor så då är det bättre att skicka honom dit samt att det blev en del frågor ställda i olika ämnen om salt.

        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • lysröret
          • October 2004
          • 312

          #5
          man borde ju iaf skicka dem rätt, alltså till en sida som som kör med mindre aggressiva moderatorer/modereringar.
          moderatorerna på guiden raderar, redigerar och censurerar ofta en hel del ämnen och det har varit en del uppror om det så att en del valt att lämna guiden.
          Inget ont mot saltvattensguiden
          och det handlar inte om konkurens även om det ser ut så.
          Senast redigerad av lysröret; 23 November 2006, 09:42.

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Finns ju fler sidor.


            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              lysröret: Du vet att det är olagligt att påstå det du påstår utan grund. Dessutom, iom att du driver(drivit?) en konkurrerande site tycker jag att det är god ton att meddela att du är partisk.

              Jag har aldrig haft några problem med moderatorerna på guiden. Jag har aldrig sett något annan moderators inblandning än att trådar låses då debatten blir för hetsk. I princip samma som här på zoopet.
              mvh Mattias
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av lysröret
                man borde ju iaf skicka dem rätt, alltså till en bättre sida som inte CP'ar så med sina medlemmar.
                moderatorerna på guiden raderar, redigerar och censurerar alla ämnen så de ska ligga fint i annonsörerna munn.
                blev ganska förvånad när du skrev så.. har varit inne massor på guiden ett bra tag nu och läst, och har ALDRIG under den tiden upplevt något av det du skriver . men det är möjligt att jag har missat det varje gång.

                tycker det är en kanonsida.
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • JMAONE
                  • April 2004
                  • 1

                  #9
                  Ursprungligen postat av lysröret
                  man borde ju iaf skicka dem rätt, alltså till en bättre sida som inte CP'ar så med sina medlemmar.
                  moderatorerna på guiden raderar, redigerar och censurerar alla ämnen så de ska ligga fint i annonsörerna munn.
                  Hej Claes!

                  Hoppas moderatorerna på Zoopet raderar ditt inlägg samt varnar dig för dina påståenden!

                  Mindre vänliga hälsningar

                  Jonas Malm (Moderator Saltvattensguiden)

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av lysröret
                    man borde ju iaf skicka dem rätt, alltså till en bättre sida som inte CP'ar så med sina medlemmar.
                    moderatorerna på guiden raderar, redigerar och censurerar alla ämnen så de ska ligga fint i annonsörerna munn.
                    Vill man diskutera innehållet på andra hemsidor så gör man det på sidan ifråga och inte på Zoopet - ett inlägg som ditt luktar unket eftersom du ju uppenbarligen driver en egen hemsida som direkt konkurrerar med saltvattensguiden. Ett sådant inlägg gör ju att man inte direkt får några högra tankar om dig utan du låter mer som en bitter loser.

                    det här forumet borde ha en "autosvarare". Det enda vi gör är skicka folk vidare(inte för att det är nått fel med det).
                    Håller lite med - visst skall man tipsa om bra hemsidor som saltvattensguiden.se för saltvatten, cikid.se för ciklider etc men att alltid gå in och göra det direkt är fel och det leder ju till en utarming av hobbyn - det är bara bra att det finns flera bra forum för folk med olika kunskapnivåer och olika nivåer av intresse.
                    Så istället för att direkt länka till en annan hemsida så både svara på frågan och tipsa om andra sidor där det finns info.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Fortsättningsvis i denna tråd svarar ni på de frågor som Gnarkill ställt och INGET annat
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gnarkill
                        Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast
                        Det beror helt och hållet på vad du vill ha ut av ditt kar. Fyra huvudtyper finns:

                        1/ Fish Only
                        Som namnet låter, bara fisk. Kraven för fisk är egentligen ganska små framförallt kräver fiskarna stabilt pH, temp och salthalt. Man får lätt en massa fula alger om man inte sköter det rätt dock.

                        2/ Fish Only With Live Rock/FOWLR
                        I ett sådant kar har man även levande sten. Om man håller nitrat och fosfat nere och calcium och KH på rätt nivå får man fina corrallina alger på stenen. Bra träning. I FOWLR kan man även ha enklare mjukkoraller.

                        3/ Revkar
                        I ett revkar har man flera olika koraller och fiskar. Här behöver man hålla väldigt stabila värden och hålla nere nitrat och fosfat. Här är det vanligt med fosfat och nitratfilter. Kör man kalcifierande koraller, skelletbyggande, behöver man hålla Ca, Mg och KH på en stadigt hög nivå.

                        4/ Special kar
                        Olika saltkar med olika inriktningar, exempelvis macroalger och sjögräs eller mantisräkor. Kraven beror lite på.

                        Standardutrustning:
                        Akvarium(Tro mig, ni behöver verkligen ett akvarium)
                        Salt(Det kostar pengar det med)
                        Tester(ph,NH3,NO3,PO4 som minst) och saltmätare
                        Massor med ljus: Det behövs ordenligt med ljus, inte så mycket för 1 & 2. Högeffektsutrustning som MH eller T5 lysrör är nödvändigt.
                        Skummare. (Råder delade meningar om skummaren, men en överväldigande majoritet anser det vara den viktigaste tekniska prylen(inte jag då mao))
                        Cirkulation: Minst 10x akvariets volym. Detta är nog sant om man kör med streampumpar, pumpar gjorda för att få fin cirkulation. Ska man ha lika rörelse med powerheads behöver man mer.

                        Valfri utrustning
                        Utavrinning/sump
                        Export filter, nitratreducerare, fosfatabsorber, anaeroba eller macroalg filter som tar bort nitrat och fosfat.
                        UV steriliserare

                        FO är helt klart lättast. Jag tycjer det verkar(har inte kört FO) rätt tråkigt i längden, salt och sötvattensfiskar gör samma saker.

                        FOWLR är nog en bra startnivå om man vill få lite erfarenhet. Håller man bra värden kan man stoppa i trevliga krabbor, räkor, sniglar och mjukkoraller.

                        Rev, ska man ändå lägga ut en massa pengar kan man lika gärna starta här(då med mycket större risk att all kraschar och man slängt sina pengar i sjön/havet). Det är en del att lära sig men inte oändligt mycket.

                        Nybörjar misstag nr1 är att skaffa djur man inte förstår eller djur som ens tekniska utrustning inte räcker till. Anemoner är ett vanligt förekommande sådant misstag. Det är aldrig en bra ide att spara på teknik i salt. Se till att ha marignaler mot vad djuren behöver, på plus sidan då.

                        Viktigast är att läsa på. Så fort man hanterar koraller är det viktigt att veta att en del, bland dem flera av nybörjar mjukisarna, mycket giftiga. Det kulminerar i palytoa som producerar världens starkaste gift, palytoxin. Så om du inte vill döda frugan(eller om du vill vara säker på att inte ha möjligheten de gånger du vill), LÄS PÅ!

                        Lycka till
                        //Mattias
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • Tenkare
                          • May 2005
                          • 2519

                          #13
                          Bra förklarat.
                          Fick ju mig att tänka om i saltvatten t.o.m.
                          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                          Min zon Min Tenkare

                          Kommentar

                          • marcuspajp
                            • July 2004
                            • 448

                            #14
                            Way to go morphriz! Nu kan vi nog få igång lite saltsnack här.

                            Jag rekommenderar att Gnarkill lånar eller köper boken Saltvattensakvariet: en guide för nybörjaren av Daniel Knop. Sen får du ta vissa av sakerna i den boken med en nypa salt (ha ha) för det finns fler sätt än det som han använder, fast han avviker inte allt för mycket från "mainstream". Det är mycket lättare att läsa en sån bok och ha en grund att stå på när man läser i forum sedan tycker jag.
                            Salt är ballt

                            Kommentar

                            • morphriz
                              • October 2005
                              • 875

                              #15
                              Ursprungligen postat av marcuspajp
                              Way to go morphriz! Nu kan vi nog få igång lite saltsnack här.
                              Tackar, tacker...

                              Vore lite roligt med saltsnack här faktiskt. Salt är ju mer än bara rev, även om det är roligast(och dyrast).

                              Fasen, blev lite sugen på fowlr när jag skrev detta. Ett sånt kar lämpar sig nog bättre för de experiment med macroalger jag har tänkt mig när jag drar igång igen. Lite levande sten, en skivanemon, några clowner och ett kar fullt med macro. Sketa billigt tom

                              Macroalger är förövrigt tång. Fast inte bara sånn fultång som växer längst sveriges kuster, finns iofs fin här med, utan i flera olika färger och former. En del macroalger gör den vita sand man hittar längst kuster på flera ställen. Den vanligaste sorten, Caulerpa, kan se ut som gröna fjädrar.
                              mvh Mattias
                              --
                              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                              - Shakespeare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...