Hur mycket svårare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Myspysbyxa
    • March 2022
    • 3

    Hur mycket svårare?

    Jag funderar på att gå över till saltvatten. Hur mycket svårare är skötsel av saltvattensakvarium jämfört med sötvatten? Jag har fin balans i mitt sötvattens akvarium, dammsuger lite runt växter någon gång i veckan och kör ett större byte 1 och skrubbar lite alger månadsvis. Tillsätter lite koldioxid varannan dag och växtnäring en gång i veckan. Thats about it. Hur mycket mer kräver ett saltvattensakvarium. Blir det lättare alger etc? Måste halter mötas dagligen?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Jag provade saltvatten för många år sedan och framförallt var det betydligt dyrare. Jag skulle fråga mer här: https://saltvattensguiden.se/

    Där har du landets experter samlade.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Myspysbyxa
      Jag funderar på att gå över till saltvatten. Hur mycket svårare är skötsel av saltvattensakvarium jämfört med sötvatten? Jag har fin balans i mitt sötvattens akvarium, dammsuger lite runt växter någon gång i veckan och kör ett större byte 1 och skrubbar lite alger månadsvis. Tillsätter lite koldioxid varannan dag och växtnäring en gång i veckan. Thats about it. Hur mycket mer kräver ett saltvattensakvarium. Blir det lättare alger etc? Måste halter mötas dagligen?
      Jag skulle gissa att det är otroligt mycket mer jobb med ett riktigt saltvatten som kan hålla liv i koraller... Du kan tex inte bara ta kranvatten utan du måste använda ett osmosfilter och sen blanda vattnet med salt och mineraler i en stor behållare och bereda det innan vattenbytet. Det krävs mycket ljus och mycket cirkulation som påverkar elräkningen ganska rejält. Fiskar och koraller är dyra i inköp och gissar att man inte bara kan mata dem med flingfoder...

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...