Nybörjarhjälp saltvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martlin
    • January 2021
    • 4

    Nybörjarhjälp saltvattensakvarium

    Hej. Jag är helt ny på forumet och vill ge mig in i och börja med saltvattensakvarium. Jag är helt ny på den fronten, men medveten om att det kräver tid och är villig att ge den tid det behövs.

    Jag behöver införskaffa allt från grunden då jag inte äger någonting än.

    Jag har redan funderat ut vilka fiskarter jag är intresserad av att ha, och det är:
    2st clownfiskar
    1st Palettkirurg
    1st Zanclidae/Moorish idol
    1st Feabborre
    1st Gul kirurg
    1st Dascyllus melanurus
    1st Amerikansk näbbfisk
    Några putsräkor
    Kanske en sjöhäst

    Jag undrar följande:
    - Är det någon av fiskarterna som ni direkt avråder mig från att ha?
    - Är det någon fiskart som inte passar ihop med en annan som jag nämnt?
    - Är det någon jag bör ha fler av (förutom clownfisk och putsräka)?
    - Vad skulle ni säga är minimivolym på akvariumet?
    - Är det någon fiskart som har väldigt speciella behov (förutom clownfisken som jag vet uppskattar en anemon i akvariet)?
    - Utöver akvarium, belysning, levande sand, salt, föda, pump, skummare, fiskar och anemon, är det något annat viktigt som behöver införskaffas?

    Tack så mycket på förhand! Hoppas det är någon här som har lite koll som har möjlighet att hjälpa mig igång.
  • Livingstone

    • August 2018
    • 34

    #2
    Jag kan absolut hjälpa lite Martin men vill samtidigt tipsa om Saltvattensguiden och diverse FB grupper. Skriver längre svar på dina frågor. Kan givetvis inte allt men ganska mycket

    Kommentar

    • Livingstone

      • August 2018
      • 34

      #3
      2st clownfiskar - Helt rätt du ska ha två. Köp två små och låt de bli ett par. Bra startfisk.
      1st Palettkirurg - Jättesnäll och mysig kirurg. Kräver stor simyta och blir med tiden mycket stor. Skulle aldrig skaffa en till mindre än 500 liter och när de är vuxna ska man nog ha minst 1000 liter.
      1st Zanclidae/Moorish idol - Väldigt krävande fisk att hålla och något jag absolut skulle vänta med. Svårt att få de att äta bra.
      1st Feabborre - Royal Gramma är en mycket enkel och tacksam att att hålla.
      1st Gul kirurg - Fin och relativt snäll kirurg. Det man ska tänka på är att släppa i de kirurger man ska ha samtidigt eller iaf i rätt ordning dvs snällast först.
      1st Dascyllus melanurus - Fräkenfisk är fin och lagom stor men mycket aggressiv. Väljer man att hålla de ska man veta att man kan få problem med många andra fiskar i samma storlek.
      1st Amerikansk näbbfisk - Jättegfina men inte revsäkra. De äter koraller och fungerar därför bäst i fisktank. Jag har korallrev och väljer därför bort dessa arter.
      Några putsräkor - Väldigt bra
      Kanske en sjöhäst - Då måste du ha eget akvarium till de. Ska bara hållas i artakvarium.

      Du kan ha flera kirurger men de ska då introduceras ihop helst.

      Minimivolym beror ju på palettkirurgen. Minst 500 liter om du ska ha den. Kan du nöja dig med olika Zebrasoma arter av kirurger så kan du nöja dig med 350 liter. Vill du ha en mindre tank så går ju kirurger bort samt även näbbfisken och moorish idol.

      Clownen behöver ingen anemon de kan bo i någon annan mjuk korall eller LPS samt fungerar öven utan. Anemoner är svåra i början om man inte hoppar över andra koraller. De flyttar runt och kan bränna andra koraller samt fastna i pumpar och förgifta akvariet. Jag håller på med en separat anemontank just nu vilket är skoj men jag har inga anemoner i mitt rev. Euphyllia frogspawn är ett bra alternativ till anemon tex.

      Ska du ha koraller så satsa ordentligt på belysningen. Levande Sten eller sand är inget måste men det snabbar på uppstarten ordentligt. Jag kör lite levande Sten ihop med död sten. Levande sand hoppar jag över då den ofta är smutsig och dammar mycket. Köp kvalitetssalt. Jag kör MicrobeLift Premium som fungerar kanon. Ska du ha ett större kar så behöver du sump med allt vad det innebär för att ha all teknik i (skummare, värmare, returpump, olika former av biologisk och mekanisk filtrering... detta är ett ämne i sig som man kan skriva hur mycket som helst om. ATO tycker jag är centralt dvs automatisk vattenpåbyllning för att hålla jämn salthalt. Saltmätare plus testkit för NH4, NO2, NO3, PO4, KH, Ca, Mg. Kör du bara fisk kan du skippa de 3 sista som är om du ska ha koraller inkl anemon. Streamer pumpar behöver du minst 2st. Du bör sikta på att snurra ca 30-60ggr volymen i timmen dvs 500 liter kräver 15-30k l/h i cirkulation gärna 25-30.

      Var bor du? Bästa du kan göra är att hälsa på några olika saltvattensakvaristet innan du börjar.

      mvh Magnus

      Kommentar

      • martlin
        • January 2021
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av Livingstone
        2st clownfiskar - Helt rätt du ska ha två. Köp två små och låt de bli ett par. Bra startfisk.
        1st Palettkirurg - Jättesnäll och mysig kirurg. Kräver stor simyta och blir med tiden mycket stor. Skulle aldrig skaffa en till mindre än 500 liter och när de är vuxna ska man nog ha minst 1000 liter.
        1st Zanclidae/Moorish idol - Väldigt krävande fisk att hålla och något jag absolut skulle vänta med. Svårt att få de att äta bra.
        1st Feabborre - Royal Gramma är en mycket enkel och tacksam att att hålla.
        1st Gul kirurg - Fin och relativt snäll kirurg. Det man ska tänka på är att släppa i de kirurger man ska ha samtidigt eller iaf i rätt ordning dvs snällast först.
        1st Dascyllus melanurus - Fräkenfisk är fin och lagom stor men mycket aggressiv. Väljer man att hålla de ska man veta att man kan få problem med många andra fiskar i samma storlek.
        1st Amerikansk näbbfisk - Jättegfina men inte revsäkra. De äter koraller och fungerar därför bäst i fisktank. Jag har korallrev och väljer därför bort dessa arter.
        Några putsräkor - Väldigt bra
        Kanske en sjöhäst - Då måste du ha eget akvarium till de. Ska bara hållas i artakvarium.

        Du kan ha flera kirurger men de ska då introduceras ihop helst.

        Minimivolym beror ju på palettkirurgen. Minst 500 liter om du ska ha den. Kan du nöja dig med olika Zebrasoma arter av kirurger så kan du nöja dig med 350 liter. Vill du ha en mindre tank så går ju kirurger bort samt även näbbfisken och moorish idol.

        Clownen behöver ingen anemon de kan bo i någon annan mjuk korall eller LPS samt fungerar öven utan. Anemoner är svåra i början om man inte hoppar över andra koraller. De flyttar runt och kan bränna andra koraller samt fastna i pumpar och förgifta akvariet. Jag håller på med en separat anemontank just nu vilket är skoj men jag har inga anemoner i mitt rev. Euphyllia frogspawn är ett bra alternativ till anemon tex.

        Ska du ha koraller så satsa ordentligt på belysningen. Levande Sten eller sand är inget måste men det snabbar på uppstarten ordentligt. Jag kör lite levande Sten ihop med död sten. Levande sand hoppar jag över då den ofta är smutsig och dammar mycket. Köp kvalitetssalt. Jag kör MicrobeLift Premium som fungerar kanon. Ska du ha ett större kar så behöver du sump med allt vad det innebär för att ha all teknik i (skummare, värmare, returpump, olika former av biologisk och mekanisk filtrering... detta är ett ämne i sig som man kan skriva hur mycket som helst om. ATO tycker jag är centralt dvs automatisk vattenpåbyllning för att hålla jämn salthalt. Saltmätare plus testkit för NH4, NO2, NO3, PO4, KH, Ca, Mg. Kör du bara fisk kan du skippa de 3 sista som är om du ska ha koraller inkl anemon. Streamer pumpar behöver du minst 2st. Du bör sikta på att snurra ca 30-60ggr volymen i timmen dvs 500 liter kräver 15-30k l/h i cirkulation gärna 25-30.

        Var bor du? Bästa du kan göra är att hälsa på några olika saltvattensakvaristet innan du börjar.

        mvh Magnus
        Hej! Stort, stort tack för ett långt och utförligt svar. Det hjälper mig verkligen. Har även lagt ut på saltvattensguiden, försökte hitta en facebookgrupp men kunde inte hitta någon, har du något tips där?

        Jag bor i Norrköping men ska under året flytta till Luleå och det är där det ska startas upp, så ska nog besöka lite fiskhandlare och kolla läget.

        Det lutar nog mot att köra på ett 500L-kar. Jag kommer också att hoppa över Moorish idol, Dascyllus melanurus och sjöhäst, och köra på resterande. Har hittat ett alternativ till Moorish, en Schooling bannerfish (vet inte svenska benämningen) som liknar men verkar vara enklare att hålla.

        Om jag förstår dig rätt så går det att ha en palettkirurg och gul kirurg tillsammans utan problem om de introduceras samtidigt?

        Utöver näbbfisken, vet du om resterande arter är revsäkra? Och kanske en dum fråga, men om jag gärna vill ha en näbbfisk tillsammans med de andra, är koraller och rev en nödvändighet eller kan man ha alla dessa arter i en fisktank utan att de mår dåligt?

        Stort tack återigen!

        Kommentar

        • martlin
          • January 2021
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av Livingstone
          2st clownfiskar - Helt rätt du ska ha två. Köp två små och låt de bli ett par. Bra startfisk.
          1st Palettkirurg - Jättesnäll och mysig kirurg. Kräver stor simyta och blir med tiden mycket stor. Skulle aldrig skaffa en till mindre än 500 liter och när de är vuxna ska man nog ha minst 1000 liter.
          1st Zanclidae/Moorish idol - Väldigt krävande fisk att hålla och något jag absolut skulle vänta med. Svårt att få de att äta bra.
          1st Feabborre - Royal Gramma är en mycket enkel och tacksam att att hålla.
          1st Gul kirurg - Fin och relativt snäll kirurg. Det man ska tänka på är att släppa i de kirurger man ska ha samtidigt eller iaf i rätt ordning dvs snällast först.
          1st Dascyllus melanurus - Fräkenfisk är fin och lagom stor men mycket aggressiv. Väljer man att hålla de ska man veta att man kan få problem med många andra fiskar i samma storlek.
          1st Amerikansk näbbfisk - Jättegfina men inte revsäkra. De äter koraller och fungerar därför bäst i fisktank. Jag har korallrev och väljer därför bort dessa arter.
          Några putsräkor - Väldigt bra

          mvh Magnus
          Juste, glömde också fråga:
          Är det någon art som jag kan/bör ha flera utav som nybörjare (förutom clownfisk och putsräka)?
          Hur många putsräkor kan/bör man ha?

          Aktuella arter just nu är alltså:
          - Clownfisk
          - Palettkirurg
          - Feaborre - Royal Gramma
          - Gul kirurg
          - Amerikansk näbbfisk
          - Putsräka
          - Schooling bannerfish

          Dascyllus melanurus (Fyrrandig frökenfisk) är ju som sagt mycket aggressiv, vet du om det även gäller Dascyllus aruanus (Trerandig frökenfisk). Är någon av dem mer eller mindre aggressiv?

          Tack på förhand!

          Kommentar

          • Livingstone

            • August 2018
            • 34

            #6
            Bästa FB gruppen heter Saltvattensakvarister. Utöver den finns det mer lokala grupper och köp/sälj/byt grupper.

            Haha jag är från Norrköping men flyttade till Stockholm Vallentuna för snart 20 år sen efter att ha pluggat i Linköping. Luleå låter spännande. Lite förre butiker och akvarister där men det finns ett gäng saltisar som är superduktiga där uppe.

            Mitt rev jag har är på 550 liter. 468 liter i akvariet och resten i sumpen. Det är bra att börja med då det ger mycket möjligheter och det är lättare att få stabilitet i ett större kar.

            Schooling bannerfish är klart enklare och som sagt ganska lik. Den är släkting med näbbfisken kan man säga och är inte heller revsäkra. Resten av firrarna du nämnt är revsäkra.

            Palettkirurg och gul kirurg tillsammans är absolut ok. Paletten först eller bägge samtidigt. Paletten är lite känd för sjukdomar och det är bra att köpa en liten och låta den komma i tidigt (men givetvis efter att då cyklat tanken och fått stabilitet) så den hinner etablera sig i hyfsad lugn och ro. Man ska akta sig för sjukdomar noga och har man möjlighet även köra karantän i några veckor. Jag kör inte karantän utan köper bara från väldigt seriösa butiker.

            Nej man behöver inte ha koraller. Levande sten och bara fisk samt när man vill några olika enklare mjuka koraller och anemoner är det många som kör. Clownerna vill ju hörna ha något att gömma sig i men utöver det är det inga av de fiskar du valt som behöver koraller.

            Nej de andra arterna förutom clowner kan du absolut köra bara en av. Putsarräka kan vara en eller flera.

            När det gäller frökenfisk har jag inte så bra koll på detaljerna för jag har själv valt bort de. Försöker ha lugna fiskar eftersom jag vet att aggressioner ofta leder till stress som leder till sjukdom. I 500 liter kan du säkert ha frökenfisk med framgång då det är gott om plats för fiskar att komma undan varandra.

            Några tips...
            - Vill du ha ett stim av fisk så är Chromis Viridis trevliga. Jag har 8st. De går mest ihop och är snälla över lag. De kan blommige tjurigare mot varandra när de blir stora.
            - Gobies och Blennies är supercharmiga fiskar. Långsammare och med ett intressant sätt. Jag har en Scoter Blenny, två gula Gobies, två Engineer Gobies och en Salaris Ramosus idag. Riktigt roliga fiskar! Lätta och snälla.
            - Sen är det bra att ha en gylta/wrasse då de äter skadedjur och håller ordning i tanken. Jag har en six line men de kan vara arga så en banangylta eller någon annan variant kanske är smidigare. Särskilt då de kan vara arga på tex royal gramma eller andra fiskar som liknar de i formen.
            - Jag gillar även kardinalfisken Bengai Cardinal. De är fina och lätta att hålla generellt.
            - Jag har två kirurger, en Scopa och en Xanthurum men Palett och Gul kirurg är en bra kombination.
            - Kör du ren fisktank så kan du ju även ha Kejsare framöver. De är inte revsäkra men väldigt fina fiskar.
            - jag älskar även ande djur i karet så som olika stjärnor, sjöborrar, snäckor, eremiter mm. De gör stor nytta och är närmast ett måste sk cleaning crew

            Hör av dig om du har mer frågor och lycka till.
            Detta kommer du höra av alla: Ha tålamod i uppstarten. Följ en etablerad metod. Gör inte stora eller snabba förändringar. Tålamod tålamod tålamod är de tre viktigaste orden att ha med sig

            mvh Magnus

            Kommentar

            • Livingstone

              • August 2018
              • 34

              #7
              Laddade upp lite bilder som inspiration

              Kommentar

              • martlin
                • January 2021
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av Livingstone
                Hör av dig om du har mer frågor och lycka till. Detta kommer du höra av alla: Ha tålamod i uppstarten. Följ en etablerad metod. Gör inte stora eller snabba förändringar. Tålamod tålamod tålamod är de tre viktigaste orden att ha med sig

                mvh Magnus
                Stort tack återigen för alla tips, så värdefullt. Har gått med i den gruppen nu också

                Gobies och Blennies såg riktigt roliga ut, kanske blir några sådana också. Hade även tänkt mig en sjöstjärna bla.

                jag hör av mig om det är något mer framöver.

                Tack så jättemycket för hjälpen Magnus
                Senast redigerad av martlin; 06 January 2021, 14:51.

                Kommentar

                • Livingstone

                  • August 2018
                  • 34

                  #9
                  Absolut Martlin
                  bara kul att hjälpa till. Kommer fortfarande ihåg hur mycket stöd jag fick i början och vad det var värdefullt. Bra sätt att sortera alla tankar man får när man läser själv inkallar youtube mm. Har du inte kollat BRS TV på tuben så är de extremt duktiga och kollar man igenom deras serie för nybörjare kommer man jäkligt långt. Sen gillar jag personligen att kolla på en som heter Reef Dork, han har en bra inställning och lagom nivå på allt han gör. Sennföljer jag Tidal Gardens då jag tycker de har klart bäst info om koraller.


                  Som sagt hör av dig om det är något mer och det kommer det säkert vara

                  Kommentar

                  Arbetssätt...