Dör min korall?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vincent1992
    • February 2018
    • 2

    Dör min korall?

    Hej o hå, dags för mig att bli dumförklarad!
    har ett ganska nystartat liiitet fluval edge saltkar på 23 liter. Karet stod och körde in sig i 4 veckor innan något fick flytta in.
    Invånarna är några eremiter, en putsarräka och ett par clowner. (Tillfälligt)
    har även euphyllia och en condylactis gigantea anemon som jag köpte för 1 vecka sedan. Euphyllia mår bra men condylactis har säckat ihop helt. Ena dagen ser den toppen ut och andra dagen helt nere. Värderna just nu: salt: 1,025 KH: 10 nitrit:0,05 och pH: 8,1. Det är väl inte kaosvärden?
    Lampan jag har är fluval sea 22watt. Vet inte om jag kanske kör ljuset fel?
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    #2
    Ursprungligen postat av Vincent1992
    Hej o hå, dags för mig att bli dumförklarad!
    har ett ganska nystartat liiitet fluval edge saltkar på 23 liter. Karet stod och körde in sig i 4 veckor innan något fick flytta in.
    Invånarna är några eremiter, en putsarräka och ett par clowner. (Tillfälligt)
    har även euphyllia och en condylactis gigantea anemon som jag köpte för 1 vecka sedan. Euphyllia mår bra men condylactis har säckat ihop helt. Ena dagen ser den toppen ut och andra dagen helt nere. Värderna just nu: salt: 1,025 KH: 10 nitrit:0,05 och pH: 8,1. Det är väl inte kaosvärden?
    Lampan jag har är fluval sea 22watt. Vet inte om jag kanske kör ljuset fel?
    Jag startade själv med ett edge och det fungerade men krävde lite mer pyssel jämfört med 200l.
    Hur sköter du karet? Vattenbyten, matning etc
    Kör du bara original påhängsfilter, ingen extra pump?
    2 Clowner blir förmodligen för mycket i ett så pass litet kar och utan frekventa vattenbyten lär värdena åka upp och ner.
    Nitrit vill du definitivt inte ha. Förmodligen för att du har två clowner som kräver mat.
    Sen har du några värden till som får kollas, speciellt när något mår dåligt.
    nitrat
    nitrit
    kh
    ph
    fosfor
    och en massa spårämne om man vill.

    Anemonen kan bli upp mot 40-50cm i naturen och den kräver mycket ljus. 23L är inte att rekomendera.
    Som det står på det flesta sidor om just anemon så kräver den bra värden och ljus. Helst ska akvariet ha varit igång upp till ett år enl vissa innan man lägger till en anemon för att klara sig.
    Anemonen och euphyllian kan även börja "slåss" mot varandra.

    Jag gjorde som du, fast startade med 1 bebis clown och efter ett tag en anemon. Anemonen klarade sig under dom månaderna men den var inte glad och höll på att stryka med ibland.
    Ville så gärna ha en anemon men clowner i men nu i efterhand skulle jag lugnat ner mig lite även fast det gick bra.
    Efter att den fick ordentligt ljus och större spelrum kom färgen ordentligt och den öppnade upp sig betydligt.
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

    Kommentar

    Arbetssätt...