nybörjare behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • embl
    • July 2018
    • 38

    nybörjare behöver hjälp

    jag är en kille på 13 år som har ett sötvattens kar men skulle vilja ha ett billigt saltvatten kar min budget är max 2000kr. Tänkte mest på skummare och lampor (kan man skipa skummare) och funkar lampan nedan för koraller. tänkte ett 30-60L kar.
    Mvh Emil PS förlåt för ett flumigt inlägg
    Allt ifrån julbelysning till utomhusbelysning finner du i vårt lampsortiment. Smarta, fjärrstyrda eller med skymningsrelä? Halogen eller LED? Vi ordnar det
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Vet ej men man måste vara försiktig med UV-ljus. Det skadar hud och framför allt ögonen är känsliga och viktigast att skydda mot detta ljus. Det verkar riskabelt med UV-lampor i akvarium. Kanske att du i så fall kan satsa på ett saltvattensakvarium utan koraller.

    Kommentar

    • embl
      • July 2018
      • 38

      #3
      Tack för svar men jag är lite fundersam vad som behövs för koraller (belysning) funkar sötvatten lampor eller kan man köpa saltvatten lysrör och sätta i ett sötvatten 60L kit

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av embl
        Tack för svar men jag är lite fundersam vad som behövs för koraller (belysning) funkar sötvatten lampor eller kan man köpa saltvatten lysrör och sätta i ett sötvatten 60L kit
        Ja du kan sätta i rör för saltvatten i samma ramp. 2000 är en omöjlig budget! Kanske kan du hitta nåt begagnat för en billig peng från nån som tröttnat...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • embl
          • July 2018
          • 38

          #5
          Kollade runt och såg ett ljus för 400kr det verkadelite billigt för saltvatten men undrar om det funkar för ett 40-60L med ett filter, doppvärmare uttan skummare
          https://www.akvariecenter.com/produc...-belysning-bla
          tänkte ha någon liten enkel fisk med en enklare korall som inte kräver mycket ljus tex polyps
          mvh Emil

          Kommentar

          • mikoto
            • July 2011
            • 215

            #6
            Du kan absolut starta ett saltvattensakvarium för under 2000 kronor, men det kommer vara lite lotteri kring hur det kommer se ut för dig och du kommer vara ganska begränsad kring vad för levande du kan ha.

            Mest pengar kommer du nog få lägga på ljuset. Ingen av de lampor du hittat är något vidare. Är du på riktigt tajt budget och inte hittar någon begagnad ramp för en bra peng är de här ett tips:



            Du borde ha två i så fall till ett 54 liters akvarium, då har du ganska bra med ljus, även för lite mer krävande djur. De kommer med lysrör som är ok, men du borde byta ett av de mot ett blått lysrör, så lägg någon hundring till på det. Sedan bör du ha en bra pump, jag hade nog skaffat en Tunze 6015. De är lite stora i ett så litet akvarium men de är pålitliga, enkla och pumpar bra. Resten av pengarna kan du lägga på lite levande sten, salt och en saltmätare. Se till att skaffa ett akvarie med täckglas, det kommer dunsta väldigt fort annars i ett så litet akvarium och det blir besvärligt att fylla på.

            Det är sedan bara starta det och titta hur akvariet utvecklar sig. Det kan låta lite torftigt men det kan bli ett kul akvarium av det också! Det kan med tiden krypa ut allt möjligt ur stenen, små sjöstjärnor, kräftdjur och maskar. Kan även dyka upp lite olika spännande alger. Om du inte får väldigt besvärlig sten med mycket näring i så kan du även sätta i lite lättare koraller med tiden när du märker att akvariet är stabilt.

            Utan att ha lite mer kemiprylar kan du inte styra akvariet särskilt mycket dock utan du får helt enkelt följa hur akvariet i sig utvecklar sig. Försök ge det en stabil miljö och byt en 10-20 liter vatten då och då så bör akvariet stabilisera sig med tiden så kan du underhålla det sedan.

            Kommentar

            • embl
              • July 2018
              • 38

              #7
              Tack så mycket det hjälpte mig mycket// Mvh! en glad Emil

              Kommentar

              • embl
                • July 2018
                • 38

                #8
                jag var och pratade med en vän som har ett ca700L saltvatten kar. Han sa att han kan hjälpa mig med hans vatten,sand och levande sten om jag fixar ett kar med utröstning (inga koraller nu)
                så funkar sakerna nedan för att sätta upp ett kar.
                * 96L kar
                *sedan denna inköps listan på cyberzoo https://www.cyberzoo.se/kassa/125326837
                vilket filter rekommenderas i detta fallet. ska jag ha mer cirkulation eller är det något jag ska ändra.
                Mvh! Emil
                PS förlåt för flummigt inlägg

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Här hittar du en Zoopetartikel om hur man på ett enkelt sätt startar upp ett basic saltkar https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=431
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • embl
                    • July 2018
                    • 38

                    #10
                    tack

                    Kommentar

                    • embl
                      • July 2018
                      • 38

                      #11
                      Läste artikeln och läst 3 böcker men känns som det finns 1 000 000 åsikter Så det skulle hjälpa om någon sa vad dom tycker om utröstningen nedan.
                      96L kar (inget speciellt)
                      aqua nova wavemaker (2000L/h)
                      Marina doppvärmare 100w
                      dymax IQ5 Nano protein skimmer
                      aquael turbofilter 1000 innerfilter
                      några små frågor finns också
                      *vad kostar det att driva ett 96L (bara salt kostnaden)
                      *vilka fiskar funkar i detta (får inte kosta för mycket max 350kr/st)
                      *kan jag fixa detta akvariet utan att gå över 2500kr
                      jag har en vän med ett 700L kar där jag kommer ta vattnet och levandesten/sand från
                      Mvh! Emil

                      Kommentar

                      • smallfry
                        • April 2018
                        • 48

                        #12
                        Aquael turbofilter 1000 innerfilter har jag själv och det är bra, men tappar fort i kapacitet. 1000 liter/timme är i teorin (utan filtermaterial). Men jag tycker konstruktionen är bra och man kan köpa till extra filterbehållare. Även skumpatronen verkar fungera bra och länge. Så köp ett likadant fast 1500 eller 2000 är mitt råd.

                        Kommentar

                        • embl
                          • July 2018
                          • 38

                          #13
                          annars borde det funka eller och vilka fiskar blir bra

                          Kommentar

                          • ubjs
                            • April 2007
                            • 192

                            #14
                            Jag har kört efter Lasses metod, artikeln som Kjell tipsade om. Funkade klockrent, inga stora problem med alger. Visst borde du klara ekonomin, salt gör du inte av med i någon stor kvantitet i ett litet kar. Jag har 140 liter och 4 kg salt räcker i ett halvår, byter 10 liter i veckan och fyller på 10 liter osaltat ca (vattenvolymen är ca 100 liter i ett 140 liters akvarium). När fiskarna blir större är det bra med en skummare men du behöver inte ha någon från början om du köper mindre fiskar och om du kör efter Lasses metod.
                            Om du kan få fraggar av din kompis så spar du massor med slantar, koraller är nog det som är dyrast. Vanligaste fiskarna kostar inte mycket men se upp med vad du köper, många fiskar passar bara i stora akvarier och en del mindre fiskar är mycket aggressiva, oftast dom allra billigaste, tex damseller.
                            Jag tror också att enbart ett eller två innerfilter på ca 500 liters kapacitet är tillräckligt, har ett sådant i mitt kar. Några extra pumpar behöver du inte om du inte ska ha några speciella koraller.
                            Faktum är att många mjukkoraller inte vill ha så stor fart på vattnet. Starta med enbart mjukkoraller och efter 6-8 månader så kan du prova med någon av dom enklaste stenkorallerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...