Mitt saltvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillasnigel
    • October 2007
    • 29

    Mitt saltvattensakvarium

    Hej! Vill visa hur mitt saltvattensakvarium såg ut. Fick tyvärr lägga ner akvariet på grund av renovering. Skötseln var enkel där partiella vattenbyten var grunden.
    mvh/andreas

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Snyggt och håller med om att saltvattensakvarium egentligen inte är så svårt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lillasnigel
      • October 2007
      • 29

      #3
      Tack Kjell! Tycker att växtakvarier och saltvattensakvarier är lika spännande och enkla/komplicerade. Det verkar som att sötvattenshobbyn utvecklats en hel del gällande teknikval och olika inriktningar. Det gillar jag!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Fast saltvattensakvarister är jäkligt ofta "tekniknördar" så när man hör sådana prata får man för sig att saltvatten är väldigt krångligt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hj79
          • July 2008
          • 28

          #5
          Jag har hållit på en stund nu med ett 100 liters akvarium (salt) och som Kjell säger. Tekniknördarnas paradis. Håller mitt så basic jag kan och det jag använder mest är en salthaltstestare, refractormeter. Den köpte jag på Wish.com i kina för en hundring. Det mesta lever då än utan nån hi-tec och när man träffar andra saltvattensakvarister så blir man totalt bortdribblad av termer. Så det går att hålla det på en "sötvattensnivå" om man får kallade det för det. Jag har det t.o.m så bra förspänt att jag inte behöver osmosa vattnet utan kör kranvatten direkt tack vare kvalitén i kranen. Nu vet jag några som skriker rakt ut, men det funkar :-) Bor i Insjön, Dalarna f.ö.

          Så en hink salt, ett 100 liters kar, en cirkulationspump och en något överdimensionerad skummare och T5 belysning avsedd för saltvatten är den utrustning jag har. Invånarna är "Doris" och "Nemo" fiskar och några räkor. Några mjuka koraller och 10 kg levande sten (10% av vattnets volym är rekommendationen).

          Så lycka till om nån är sugen på att börja.

          (Detta salt-forum kanske skulle rikta sig mer på oss som håller en låg profil inom detta.)

          Kommentar

          • lillasnigel
            • October 2007
            • 29

            #6
            Jag körde också med kranvatten+red sea coral pro salt i 5 år. Jag hade sps, lps och olika mjuka koraller. Clownfiskarna lade rom, hystrixen försökte föröka sig genom att släppa ägg. Gällande teknik har jag inga invändningar, förstår dock de akvarister vilka benämns tekniknördar. En del visar upp magnifika akvarier och är mycket duktiga. Okunskapen om grundläggande skötsel går dock ej att kompensera med teknik.
            /ante

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Sedan är ju också sällan som det är problem med fiskarna utan istället så är det korallerna som är utmaningen för saltvattensakvaristerna. Själv tycket jag också att de är de som är intressanta.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...