Saltvattenskar på runt 100 liter - hur startar jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo500
    • January 2017
    • 28

    Saltvattenskar på runt 100 liter - hur startar jag?

    Hej,
    Skall fixa till itt gamla akvarium jag byggde för länge sedan (runt 100l)
    Vill prova saltvatten och söker lite start-tips, gärna länkar till nybörjarsidor så jag slipper trötta ut er

    Behöver antagligen köpa mycket prylar så kanske är det bättre att köpa ett begagnat kar med utrustning - fast min erfarenhet från andra hobbys typ motorsport, modellflyg, segling och annat har lärt mig att det är billigare/snabbare köpa komplett begagnat men att bygga själv från grunden - del för del - är till stor hjälp när man behöver åtgärda eventuella fel och förstå hur saker hänger ihop.

    vad tror ni, köpa ett begagnat eller prova med det jag har?


  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av turbo500
    Hej,
    Skall fixa till itt gamla akvarium jag byggde för länge sedan (runt 100l)
    Vill prova saltvatten och söker lite start-tips, gärna länkar till nybörjarsidor så jag slipper trötta ut er

    Behöver antagligen köpa mycket prylar så kanske är det bättre att köpa ett begagnat kar med utrustning - fast min erfarenhet från andra hobbys typ motorsport, modellflyg, segling och annat har lärt mig att det är billigare/snabbare köpa komplett begagnat men att bygga själv från grunden - del för del - är till stor hjälp när man behöver åtgärda eventuella fel och förstå hur saker hänger ihop.

    vad tror ni, köpa ett begagnat eller prova med det jag har?

    Jag tror att det finns mera matnyttigt att hämta här: http://saltvattensguiden.se/forum/25-nyb/
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Jag startade själv upp ett 144 liters för ett år sedan. Köpte en ny ljusramp, 4 st T5 och ett någorlunda stort innerfilter samt en doppvärmare.
      Köpte även en beg skummare, men den har jag inte använt ännu. Tycker det hela har funkat bra trots att jag satte in fiskar efter två dagar och körde med 10 timmars ljus från början. Använde lite Nitrivec varje dag och hade bara två clownfiskar under första året, tyckte det var tillräckligt intressant ändå. Satte in mjukkoraller efter en månad men fick ingen direkt tillväxt på dom förrän efter tre månader.
      Använde minst 10 kg levande sten vid uppstarten och köpte 100 liter färdigt vatten i en akvarieaffär.

      Använde dom flesta av råden i den här (varför gå över ån efter vatten ):


      Jo, en grej till köpte jag direkt, ett enkelt osmosfilter för 900:- för att rena det vatten som jag bytte.
      Trots detta så rullade tusenlapparna iväg, tror jag la ned ca 10000:- för att komma igång, men det är väl billigt för att vara ett saltkar.

      Mvh UB

      Kommentar

      • ubjs
        • April 2007
        • 192

        #4
        En bra bok av en saltvattensguru, han verkar skriva mängder om saltvatten, många böcker och skriver ofta i Korall, en saltvattenstidning.
        404 - Allt du behöver till dina husdjur online & i butik hos djuraffären ZOO.se!


        Mvh UB

        Kommentar

        Arbetssätt...