Mitt första saltvatten kar - 112 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Mitt första saltvatten kar - 112 liter

    Hej!
    Har nu (efter ett otippat inspel från min sambo) "bestämt" mig för att starta ett saltvattenskar.
    Karet är på 112 liter, ca L80xD40xH40. Denna utrustning har jag tänkt att använda till karet:Några funderingar kring denna utrustning?
    Jag har alltså tänkt att starta upp utan skummare.
    Tänker mig ca 12-15 kg levande sten och ett lager på 3-4 cm korallsand.
    Fiskbesättning (efter ett par veckor) 2 st Clownfiskar.

    Tips och tricks inför uppstart tas emot med tacksamhet.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ok jag är ingen saltkille men jag vet att man inte vill ha just några nivåer av nitrat i ett saltkar och ytterfilter är riktiga nitratfabriker. Doppvärmare med plast runt vet jag kan smälta och förgifta fisken om den blir överhettad.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Ok jag är ingen saltkille men jag vet att man inte vill ha just några nivåer av nitrat i ett saltkar och ytterfilter är riktiga nitratfabriker. Doppvärmare med plast runt vet jag kan smälta och förgifta fisken om den blir överhettad.
      Okej, det visste jag inte om ytterfilter. Den här doppvärmaren har jag läst fått höga betyg av användare så den borde vara pålitlig


      Kan man ta filtermaterial från något av mina ytterfilter till sötvattensakvariumen för att få igång den biologiska processen i karet? Eller kommer dessa nyttobakterier bara att dö direkt när de hamnar i saltvatten?
      Senast redigerad av Yadina; 11 October 2016, 11:08.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Har du läst denna Zoopetartikel https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=431
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Japp! Väldigt bra

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Lasses artikel är bra men för en nybörjare är det nog att dansa på en väldigt tunn lina, man måste verkligen veta vad man sysslar med. En effektiv skummare är nog lättare att lyckas med...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Kejll, du brukar ju rekommendera att filtrera över kalk, och det känns ju väldigt vettigt speciellt i ett saltvattenskar. Vad för kalkhaltigt material är bäst att använda? Tänkte använda det i ett av filterfacken i ytterfiltret. Kalkgrus (färdigt på påse), krossade snäckskal (fastnar i pumpen?), krossad kalksten...?

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Ytterfilter är sällan en bra ide då det bara sätter igen och samlar nitrat..
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yadina
                  Kejll, du brukar ju rekommendera att filtrera över kalk, och det känns ju väldigt vettigt speciellt i ett saltvattenskar. Vad för kalkhaltigt material är bäst att använda? Tänkte använda det i ett av filterfacken i ytterfiltret. Kalkgrus (färdigt på påse), krossade snäckskal (fastnar i pumpen?), krossad kalksten...?
                  Nja, bottenmaterialet i ett saltkar består ju oftast av kalk så det är inget man behöver tänka på ett saltkar
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • stefen 10
                    • December 2010
                    • 64

                    #10
                    det viktigaste ut rustningen för att få ett fint akvarium e att ha ett bra fosfat filter sen e en proteinskummare bra. belysningen e också viktig

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #11
                      Jag har genom åren haft några saltvattenakvarier, men inte kört skummarlöst i något av dom - har helt enkelt inte vågat.
                      Varför vill du använda ytterfilter? Bakteriefloran sitter i stenen och ev sand i ett saltvattenakvarium, så i det avseendet är ytterfiltret onödigt.
                      Om du kör skummarlöst så är det ännu mer viktigt med vattenbyten då det annars blir höga nitrat och fosfatnivåer med alger som följd.
                      Ang cirkulationen så behövs det nog mer är 1800 L/h, i mitt 80-liters så har jag 3000 L/h + ytterligare en på 1800 L/h och det är inte stormigt utan normalt flöde. Det man rekommenderar är 10-20 gånger vattenvolymen/timme och gärna mer än så (en del säger 30 gånger). Har du tittat på Tunze nanostream - bra pris och bra cirkulationspumpar?
                      Har du läst något på saltvattensguiden.se, där finns massor med samlad kunskap och en hel del artiklar att läsa?
                      Lycka till med ditt akvarium
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Jag har också provat på salt, ett år.
                        Rekommenderar också att läsa på hos saltvattensguiden.se men räkna inte med så många svar där.
                        Frågan är, ska du köra med koraller hårda och/eller mjuka eller endast fisk?
                        Det är olika svar på vad som fungerar.
                        Min egen erfarenhet är (hårda koraller i mitt fall) att startar jag salt igen ska all teknik fungera direkt, allt behöver vara enkelt och åtminstone halvautomatiskt.
                        Bara slabbet med vattenbyte och att springa med hinkar var nog knäcken för mig. Man ska tycka det är kul att göra vattentester.
                        Kör jag igen,, inga filter som helt plötslig kan nitratbomba karet, riktig sump (hade RSM 250) teknikrum/skåp med både vatten och avlopp.
                        Doseringspumpar och auto vattenpåfyllning för att kompensera avdunstat vatten.
                        Bra budget,det kostar på. Riktlinjerna är uppstart 100kr/liter akvarium och driften 2-3 kr/liter och månad. Fast till det kommer allt levande som man fyller på.
                        Jag har uppfattningen att eftersom det är levande djur vi pratar om får man inte ta några genvägar, man måste verkligen anstränga sig för att skapa rätt förutsättningar.
                        Grejen med saltvatten är at felmarginalerna är små och det faller sig rätt naturligt, haven är stora och därmed sker det små förändringar i vattnet. I sötvatten har djurlivet anpassat sig till det betydligt större variationerna i vattenkvalitet etc.

                        Summerat, klart ni ska prova men gör hemläxan först och det har ni ju börjat med
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...