Kostnad??? från söt till salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #16
    Hehe, den var inte dålig!
    Dom programmen man ser ifrån USA är "TV-vänliga" versioner av uppstart, inget man skulle föreslå att nån försöker sig på om den inte gillar o köpa ny fisk.
    Det finns startmetoder med tillsatser som snabbar upp processen men risken är betydligt högre än om man tar det lugnt.

    Vattenbyten rekommenderas lite olika beroende på vad man håller för djur/koraller men 10% i veckan är inte helt fel som snitt.
    Man blandar vatten(helst osmosvatten) och salt, sen låter man det stå med kraftig omrörning/pumpning och så värmer man upp det och justerar halten.
    Jag brukar byta vatten dagen efter att jag blandat, då har allting löst sig(det är mer än salt i saltvattens salt )
    Men om det är akut så brukar jag köra efter 12h, korallerna kan dock reagera lite på detta.

    //NiXoN

    Kommentar

    • litenpapillon
      • November 2012
      • 18

      #17
      jag har ett akvarium igån men ska flytta över det till ett större akvarium, hade i saltet i det nya akvariet igår förmiddag. Problemet är att jag bara har en skummare kan jag flytta både fiskarna å skummaren på en gång eller måste jag köpa en skummare till?
      Mvh johanna

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #18
        Det är svårt att svara på frågan utan att veta vad du har för typ av system...
        Ett kar "kraschar" inte om det inte har en skummare ett tag(vissa system har inte ens skummare), men om man flyttar fisk till ett helt sterilt kar så går det sällan bra med eller utan skummare.

        Vill du ha mer hjälp så behöver du beskriva vad du har för prylar och djur.

        //NiXoN

        Kommentar

        • litenpapillon
          • November 2012
          • 18

          #19
          Jag har två clowner lite levande sten jag har sett ormstjänor i stenarna, köpte en anemon samtidigt som fiskarna men den ville inte äta och flyttade bara runt. köpte en annan fisk också men den hade clownerna död på. har haft en liten krabba men har inte sett den på ett tag. jag har en skummare och en pump i akvariet.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #20
            Ok, men det jag behöver veta är lite mer konkret systemfakta.

            Storlek på akvariumen.
            Modell av skummare (gära även vad den är klassad för).
            Pump, märke och typ(tex är det vanliga poweheads eller riktiga streampumpar och hur många liter per timme kör dom).
            Ljus(viktigt om du vill ha hjälp med anemonen) Vad är det för ljuskälla och hur många watt är det på
            Inredning, har du levande sten och om du har nåt annat som sand eller "dekor" av någon form.
            Dom kritiska vattenparametrarna som salinitet och Ca, Mg, dKh.
            Hur länge har akvariet varit igång och är det nystartat eller har du köpt ett begangnat?

            Du får gärna skriva hur erfaren du är så jag inte går in på för mycket "basic" prylar i onödan.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #21
              Man kan bränna precis hur mycket pengar som helst på ett saltakvarium. Men man måste inte. Man kan ha ett mindre akvarium utan i stort annan teknik än belysning och hantera vattenkvaliten genom att byta en del vatten. Man kan också hålla koll på annonser och köpa begagnat, man kan också köra igång lite försiktigt och skaffa grejor efterhand.


              Det finns nån slags tumregel om 100 kr / liter för att starta saltvatten. Går man till närmaste handlare och ber att få allt som kan tänkas behövas nu och direkt, då hamnar man ju där, minst. Jag är inte i närheten av en sån kostnad, i så fall hade jag inte haft nåt saltakvarium. För så vitt man nu inte tänkt akvariet som skrytobjekt om hur mycket pengar man bränt så går det att komma undan med rimliga kostnader och få nåt kul och fungerande ändå.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #22
                Bygert kolla datumet
                litenpapillon borde väl egentligen ha startat en helt egen tråd då det lite förvirrat att hoppa in OT i en gammal tråd.

                //NiXoN

                Kommentar

                • litenpapillon
                  • November 2012
                  • 18

                  #23
                  Skummare för akvarier upp till 550 liter.Beskrivning:
                  Deltec - MC500 skummare, improved version med uppgraderad tystare pump
                  intern/påhängsskummare för placering i sump eller i akvariet


                  Kommentar

                  • litenpapillon
                    • November 2012
                    • 18

                    #24
                    letar uppgifter om pumpen, kommer strax mer info
                    Mvh johanna

                    Kommentar

                    • litenpapillon
                      • November 2012
                      • 18

                      #25
                      Pump är en Fluval 4 plus (1000/h, 10w)

                      Det här filteret är perfekt för att filtrera och syresätta vatten i ditt akvarium. Innehåller skumfilter. Enkel att installera och reglera flödet på. Kan arbeta vid låg vatten nivå, som i terrarier.
                      Pumpeffekt 1000 l/h

                      Mvh Johanna

                      Kommentar

                      • litenpapillon
                        • November 2012
                        • 18

                        #26
                        ja vet att jag borde starta en egen tråd å det har jag gjort men ingen ser den

                        Kommentar

                        • litenpapillon
                          • November 2012
                          • 18

                          #27
                          Akvariet har varit i gång lite mer än 1,5 år nu. jag har inte så mycket erfarenhet av saltvatten men har haft ciklider i några år innan jag och min sambo skaffade detta saltkar.
                          Mvh johanna

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #28
                            Skall du prova starta en egen tråd så blir det lite bättre översikt?

                            Gå till översiktsbilden för forumet, sen går du in på saltvattensdelen dvs 08 delen och så klickar du på "Posta nytt ämne".

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            Arbetssätt...