Starta ett litet saltprojekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piddeman
    • March 2013
    • 72

    Starta ett litet saltprojekt.

    Hejsan!

    Nu har jag tänkt och läst på lite om saltvatten, så jag tänkte börja sakta med ett då det verkar vara rätt så skoj,
    men tidskrävande och dyrt, vilket jag gillar i projekt och hobbys.

    Jag är fattig så jag kommer att lägga runt 1000:- på projektet varje månad tills det är klart, så det får ta sin tid.


    Info om akvariet:

    Akvariet är ett 8-kantigt helglas tank på 60L.
    Har en Kallblå LED lampa på 36W, 6500K med 165st LED's på, jag tror lumen är runt 2000 starkt.
    Lampan ska byggas in i en strålkastare som riktas ner i karet.

    Planen är att ha en enda korall i mitten av akvariet med nån räka, inget avancerat, nån snigel med.

    Jag ska köpa 6KG levande och 3KG levande sten.


    Frågor:

    *Vilken korall tror ni lämpas bäst till ett litet akvarium?
    *Behövs skummare? jag har hört att skummare är endast till för om man har fiskar i akvariet.
    *Hur starkt ska vattentrycket vara för att få korallen att trivas?
    *Ytterfilter eller innerfilter, vilket skulle ni ta?

    Tack för er tid!


    Senast redigerad av Piddeman; 21 September 2015, 17:22.
    450L akvarium, gott och blandat.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Kan ingenting om saltvatten, men i ett så litet kar så skulle jag köra ytterfilter.

    Lycka till

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag är definitivt ingen expert på saltvatten - men bara en korall låter lite torftigt.


      Har du kollat denna saltvattensartikel på Zoopet https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=431

      Vi är ganska få som har saltvatten här - men om responsen på din fråga blir dålig här vill jag tipsa om sidan www.saltvattensguiden.se - det är främst där som "saltvattensnördarna" finns. Här är vi främst "sötvattensnördar"
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Piddeman
        • March 2013
        • 72

        #4
        Tack för länkarna! De hade jag redan skummat igenom sen tidigare.

        Då blir det ett litet ytterfilter på 700L timmen

        Idag har jag byggt lite på ställningen och ska bygga klart den imorgon, tiden går snabbt när man har skoj.

        Jag kommer att lägga upp lite bilder till de som är intresserade av mitt projekt
        450L akvarium, gott och blandat.

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          *Vilken korall tror ni lämpas bäst till ett litet akvarium?

          Det beror mest på din övriga utrustning, men dom flesta photosyntetiska mjukkoraller och många storpolypiga stenkoraller är ganska enkla.

          *Behövs skummare? jag har hört att skummare är endast till för om man har fiskar i akvariet.

          Vill då hålla koraller med höga krav på låga näringsnivåer som småpolypiga stenkoraller så är skummare ett sätt att göra det på, men i ett 60l kar går det säkert med vattenbyten.

          *Hur starkt ska vattentrycket vara för att få korallen att trivas?

          Beror på vilken typ av korall mjukkoraller och storpolypiga stenkoraller behöver mindre, men fortfarande mer än dom flesta sötvattensakvarium. Hur mcket volym per timme beror mest på vilken typ av pump du har tex streamer eller ett vanligt pumphuvud.

          *Ytterfilter eller innerfilter, vilket skulle ni ta?

          Ytter, men koraller är känsliga för näringsämnen som fosfat och nitrat vilket man inte behöver bry sig så mycket om i sötvatten, pga det högre ph-värdet är även amonium ett större problem i salt än i de flesta sötvatenskar. Nitrat däremot är inte så farligt i saltvatten.

          Så fyll filtret med fin medium tex sera siporax för amonium och (förhopningsvis) denitrifikation, och ha även i phosfatabsorber som du byter med jämna mellanrum.
          Sen får du hålla nere näringen ändå med vattenbyten och låg belastning i karet.

          Ska du ha koraller måste du även hålla koll på kh, och kalcium värdet i karet. Det är inte heller säkert att korallen kommer gilla din belysning men det märker du nog.

          Kommentar

          • Piddeman
            • March 2013
            • 72

            #6
            Tack! du matade mig med bra information!

            Jag har nu fyllt upp tanken och fyllt karet med kalkstenar, jag har läst att kalkstenar är bäst att ha i saltvatten då koraller gillar att växa på kalkstenar.
            450L akvarium, gott och blandat.

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Har du några tester för vattenvärdena? Vänta med korallen till sist, och håll koll på värdena

              Kommentar

              Arbetssätt...