Jag är sugen på ett saltvatten kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erison
    • April 2015
    • 19

    Jag är sugen på ett saltvatten kar!

    Jag är helt grön på saltvatten akvarium. Men har haft vanligt akvarium ett bra tag.

    Men vad skiljer egentligen ? varför kan man inte bara köra i salt i vattnet å använda samma filter och varmare å så vidare ?



    Förstår att svaret nog är långt och komplicerat. Så någon kanske har tips på någon sida man kan börja läsa på ?
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #2
    Nej nej... Du kan... Köra med samma filter och värmare...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det beror lite på hur man vill hur ett saltvattensakvarium skall vara. Dvs om man "bara" nöjer sig med fisken så är det inte så himla stor skillnad men det som gör saltkaren lite extra är ju egentligen korallerna och dom vill oftast ha betydligt mer ljus och starkare cirkulation.

      Här har du en zoopetartikel om uppstart av ett basic-saltvatten https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=431
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Korrekt Kjell! Blir betydligt värre med koraller och anemoner, vissa är ju dessutom otroligt känsliga för svängningar i vissa vattenvärden vilket blir svårt att hålla stabilt med bara sötvattensgrejor...

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Saltvatten är en mycket trevligt del av hobbyn.
          Det går att köra ett salt med söt teknik, värmare och pumpar om dom inte har drivaxlar och sånt av metall.
          Det är dock dyrt att göra det, det kräver en massa vattenbyte och saltet är dyrt.

          Men det är en stor skillnad om du vill ha koraller i ditt saltkar. Då behöver du teknik för näringsexport och avluftning av amonium och inluftning av syre. En skummare helt enkelt. Dessutom så behöver du mycket mera ljus över karet.
          Så att det blir till att bygga om din ljusramp alt. köpa nytt. Sen har vi det dära med vattnets rörelse över korallerns yta.
          Dels för att frakta bort fritt syre och dels fritt väte. Räkna på 40 ggr akvariets volym i timmen i pumpat vatten i så kallade streamers.

          Låt nu inte detta skrämma dig för att resultatet är en fantastisk del av hobbyn
          Här lite länkar till tre saltkar ja har/har haft





          Ett tips i all välmening,,,, läs på innan du kör igång så blir det mycket billigare och roligare
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Ett tips i all välmening,,,, läs på innan du kör igång så blir det mycket billigare och roligare
            Instämmer helt. I princip så är det inte svårare att köra ett saltvatten än ett med sötvatten (i alla fall inte ett med växter) om man har rätt prylar. Det som skiljer är egentligen att ett saltvatten som "ballar ur" rasar mycket snabbare än ett sötvatten som gör det.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Erison
              • April 2015
              • 19

              #7
              Jag är imponerad av alla trevliga mäniskor! Tackar !

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Jag tyckte jag var påläst men det hjälpte inte mig, det behövdes lite tur och flyt också, jag missade en anemon som dog och kämpar ännu med alger som kom efter detta.
                Det krävs större disciplin än jämfört med sötvatten att alltid hålla rätt nivåer på allt vilket jag också missat på.
                Jag har mer än en gång funderat på om det var rätt beslut men vill inte ge upp för lätt, är uppe i över 10 tkr redan så räkna med att det kostar.
                Det finns en tumregel som säger att det kostar ca100kr/liter att starta upp(nya prylar) och 1-2 kr/liter och månad i drift.
                Stämmer bra för mig.
                Men häftigt är det, väldigt mycket mer olikt till sött än vad jag kunde föreställa mig.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Danne och Anzo
                  • May 2007
                  • 509

                  #9
                  Ganska ny som saltvattensakvarist själv och det rekomenderas så länge du är införstådd med att det är lite mer meck och pyssel med det.
                  Själv har jag ett sedan länge pågående krig igång mot alger men jag har inte slutat hoppas :P
                  600 Liters Malawi
                  129 Liter Saltvatten

                  Kommentar

                  Arbetssätt...