levande sten i nystartat kar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • osse
    • January 2010
    • 69

    levande sten i nystartat kar dör!

    Hej!
    Har nyligen startat upp ett 18 liters saltvatten kar. Men idag när jag körde ner den levande stenen var det som att allt levande på stenen dog! Fick bland annat med några ormsjöstjärnor som tvär dog på en gång!
    Vad är fel? Hydrometern visar 1.024 så det kan väl inte vara det som det är fel på?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Så snabb död låter som antingen väldigt fel temperatur eller väldigt fel salthalt.

    1) Du har använt en kommersiell saltblandning, t.ex. Instant Ocean eller Reef Crystals, va?

    2) Är det en svingarmshydrometer (en sån där liten låda med en triangluär arm)? De är väldigt opålitliga. Mät först tre-fyra gånger på ditt vatten för att kolla att den visar samma varje gång; be sen att få testa vattnet hos din handlare och se om du får samma som han. Jämför gärna mot vad en refraktometer eller hyfsat lång glasareometer säger.

    3) På en höft, hur mycket salt har du hällt i? Till 18 liter bör du ha använt cirka 700 gram saltblandning, låter det cirka rätt?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • osse
      • January 2010
      • 69

      #3
      1) Körde det salt som vi använder till våra vattenrening hemma, dvs runda pellets som är 99.9 procent salt. Misstänker att det är saltet allt hänger på!
      2) det är en svingarmshydrometer.
      3) 700 låter rätt!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av osse
        1) Körde det salt som vi använder till våra vattenrening hemma, dvs runda pellets som är 99.9 procent salt. Misstänker att det är saltet allt hänger på!
        Det ÄR pga av saltet som sjöstjärnorna och den levande stenen dog.
        Köp saltvattenssalt i en akvarieaffär. Tön ur allat vatten, gör rent och börja om från början
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • osse
          • January 2010
          • 69

          #5
          Kan jag använda samma grus om man tvättar det, eller måste jag köpa nytt?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av osse
            Kan jag använda samma grus om man tvättar det, eller måste jag köpa nytt?
            Borde gå men jag vet inte
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • osse
              • January 2010
              • 69

              #7
              Okej! Tack för hjälpen!

              Kommentar

              Arbetssätt...