mitt första saltvattenskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robert Kane
    • December 2012
    • 52

    #16
    här kommer lite mer bilder på hur det ser ut idag! har fortfarande inte kommit igång med ledbygget men ska sätta fart med det med snart

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,8 KB
ID: 2156678Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1445.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,8 KB
ID: 2156679Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1446.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,8 KB
ID: 2156680

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #17
      Härligt! Det som "stör" mig är att korallskelettet i mitten borde stå upp, nu ser det ut som den ramlat och man känner att man bara vill ner med handen och ställa upp den
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Robert Kane
        • December 2012
        • 52

        #18
        ja jag förstår vad du menar men tyvärr är den lite för lång för att ställa upp hmm.... får leka lite med den imon o se om man kan göra nått med den!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #19
          Ahh det är väl inte hela världen heller när du får i lite mer koraller. Kolla in tubeklippet där en kille gör en bakgrund med det där reef skummet NiXoN tipsade om, 165kr flaskan har jag sett och killen gorde av med typ 9-10st....:/ Men snygg blev den när han lacka och sanda den! http://www.youtube.com/watch?v=euTeBpM0nRQ
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Robert Kane
            • December 2012
            • 52

            #20
            ja det blev ju redigt snyggt de där ja! får se om man gör nått sånt sen framöver, men känner inte för att riva allt just nu dock, vill mest bara njuta av korallerna och fiskarna ett tag nu

            Kommentar

            • Robert Kane
              • December 2012
              • 52

              #21
              här kommer en liten bilduppdatering har inte hänt så mkt men lite iallafall

              verkar som att karet har börjat bli lite inkört nu med, alla kiselalger är borta nu men när börjar kalkalger och sånt komma? är lite förvånad över hur lite alger det är nu, behöver inte ens skrapa rutorna eller är det pga de klena ljuset kanske?
              Bifogade filer

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #22
                Ditt ljus är väldigt klent och jag är rätt häpen över att anemonen fortfarande lever, men den ser ut att självmant gått på jakt efter mer ljus Sen att clownerna redan deserterat till euphyllian bådar inte gott...
                Du kommer o behöva anpassa korallerna till led när du byter, annats bränner du allihopa pga den stora effektskillnaden.

                Kalkalger brukar klara sig i lite ljus, din sten ser dock ut som"baserock" dvs lite tråkigare sten utan ljuskrävande liv.
                En fin LS bit är skarpt lila med kalkalger eller med annat liv som macroalger.
                Du har dock lite små fläckar här och där, ungefär som jag har just nu men jag började med död sten.
                Hur ser ditt magnesiumvärde ut?
                Magnesium går åt i rasande fart i början tills ytorna mättats och kalkalgerna förbrukar en hel del magnesium utöver ca/kh.

                Algerna kommer, du behöver inte oroa dig för det men du kan ha en lång tid av falsk trygghet innan de smäller på.
                Mitt förslag är att redan från början dra ner på fosfaten och hindra det från att bindas till sten och ackumuleras.

                När det kommer till bakgrunder så avråder jag generellt från den versionen med huvudsakligen foam som material.
                Det mättas med vatten och sjöborrar kan käka sönder bakgrunden efter ett tag...
                Mitt förslag är stora bitar med LS 5-15kg som man klyver(bågsåg) och sen monterar på en skiva med foam och använder det för att fylla ut skarvarna mellan blocken.
                Då går det åt lite foam och man får en naturligare(snygare) bakgrund med mer dimensioner och krypin för microfauna.

                //NiXoN

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #23
                  Kanonfint, gillade den blåaktiga belysningen i de första bilderna, det ger ett lugnt intryck!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...